دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مرکز آمار:۵ میلیون بیکار نداریم

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 327577
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه دولت خواستار تدوین راهبرد آماری در بخش صنعت است، گفت:‌ معیار این مرکز برای تعداد بیکاران سرشماری تابستان است و خبری از ۵ میلیون بیکار ندارم.
به گزارش جهان، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با فارس در خصوص فضای علم و آمار در کشور اظهار داشت: این مباحث به دو حوزه تئوری و دانشگاهی تقسیم شده و دیگر حوزه نیز مباحث کاربردی مربوط به آمار است که در گذشته این دو حوزه مستقل از یکدیگر کار خود را انجام می‌دادند.

وی افزود: خلأ کارهای تئوریک در آمار کاربردی احساس می‌شود و هر کدام راه خود را طی می‌کند.

رئیس مرکز آمار کشور با بیان اینکه این مرکز آمار مورد نیاز مراکز حکومتی و دستگاه‌های اجرایی را تدوین می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر استراتژی تدوین شده و در عین حالی که نیاز کاربران، خط‌ مشی گذاران در بخش دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود باید بتوان کیفیت آمارهای تولید شده را تضمین کرد که خاستگاه نظری و تئوری آنها به یکدیگر متصل شود و در این راستا یکپارچگی ایجاد شود.

وی در خصوص تدوین راهبرد آماری برای بخش صنعت از سوی دولت تصریح کرد: این موضوع از سوی دولت در حال پیگیری است و مرکز آمار نیز در این راستا شاخص‌هایی تدوین کرده که باید نهایی شود.

رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرد: اتصال حوزه دانشگاه به آمار کاربردی در این بخش نیز تأثیرگذار خواهد بود و بر این اساس راهبردهایی در بخش صنعت با توجه به رویکرد دولت کنونی ایجاد خواهد شد.

آذر با تأکید بر اینکه بیشتر توجهات به آمارهایی از جمله نرخ بیکاری و سرشماری‌ جمعیت کشور است، بیان داشت: حوزه‌های بسیار مهمی مانند صنعت، بازرگانی، خدمات، بانکداری، بیمه، آموزش و تحقیقات و مسائل فرهنگی از جمله حوزه‌هایی هستند که آمار در آنها فراموش شده است و جمع استفاده از این آمار ۵ درصد بیشتر نیست و تمرکز آماری در بخش جمعیتی و نرخ بیکاری است.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران اکنون استراتژی برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و سواد آماری را در جامعه پیگیری می‌کنیم و این موضوع در برنامه ملی آمار نیز گنجانده شده تا بتوان از داده‌های عظیم موجود در بخش‌های مختلف به بهترین نحو استفاده شود.

وی تأکید کرد: داده‌ها و اطلاعات بخش‌ها در حال حاضر توسط مرکز آمار وجود داشته اما اطلاع‌رسانی در زمینه استفاده از این آمارها وجود ندارد که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

عادل آذر در پاسخ به این سؤال که برای حذف دهک‌های درآمدی در هدفمندی یارانه‌ها آیا از مرکز آمار راهکار و کمکی نیز خواسته شده است، تصریح کرد: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه مسئول این موضوع بوده و مرکز آمار در مباحث این موضوع نقشی ندارد و ممکن است پژوهشکده آمار مشاوره‌های تخصصی و پردازش آماری به دولت ارائه کند.

وی در خصوص اختلافات آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار عنوان کرد: اصل این اختلاف بر روی نرخ تورم بود که سال پایه در این راستا تغییر کرده است و همچنین در خصوص رشد اقتصادی یکپارچگی وجود دارد.

عادل آذر در مورد اینکه گفته می‌شود ۵ میلیون بیکار اکنون در جامعه وجود دارد، گفت: بنده این موضوع را نشنیدم و مبنای مرکز آمار برای تعداد بیکاران همان آمارهای اعلام شده در طرح‌های سرشماری است.

عادل آذر افزود: مبنای تعداد بیکاران کشور همان نرخ بیکاری اعلام شده در تابستان است و البته مرکز آمار مسئول پیش بینی مقاضیان جویای کار نیست و فقط آمار موجود را ارائه می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *