دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

چشم‌ها خبر از شروع آلزایمر می‌دهند

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 325796
محققان دانشگاه هنگ کنگ و مرکز پزشکی جورج تاون واشنگتن به تازگی دریافته اند که از بین رفتن یک لایه خاص از سلول های شبکیه، مهمترین نشانه شروع بیماری آلزایمر است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، محققان بر این باورند که چشم پزشکان در آینده ای نزدیک، اولین شاهدان شروع بیماری آلزایمر هستند چراکه این بیماری با ازبین رفتن یک لایه خاص از سلول های شبکیه آغاز می شود.

ارتباط شبکیه با مغز بیش از بخش های دیگر چشم است بنابراین هرگونه تغییری در مغز در شبکیه منعکس می شود.

محققان در مطالعه ای موش های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه موش ها در شروع بیماری آلزایمر، ۳۷ درصد از نورون های عصبی شبکیه چشم خود را از دست دادند.

ارزیابی ضخامت و بافت شبکیه با استفاده از یک روش متداول به نام توموگرافی انسجام نوری انجام می شود.

در این تحقیقات بیماری گلوکوم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. گلوکوم ( آب مروارید ) یک بیماری است که در آن سلول های بینایی آسیب می بینند و در نهایت منجر به نابینایی فرد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که علایم اولیه بیماری گلوکوم و تخریب سلول های عصبی شبکیه بر اثر آلزایمر شبیه است و می توان این دو بیماری را به طور موازی درمان کرد.

آلزایمر بیماری پیش رونده ای است که در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد. آگاهی از شروع بیماری قبل از بروز علایم، درمان آن را ساده تر می کند.

نتایج این مطالعات در نشست امسال انجمن علوم اعصاب در سن دیه گو ارایه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *