دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

پایگاه آموزش مجازی قرآن راه‌اندازی شد

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 324756
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه کشور با اعلام ثبت‌نام ۵۰۰ هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم گفت: برای علاقمندانی که توان شرکت در کلاس‌های قرآن را ندارند پایگاه الکترونیکی آموزش مجازی قرآن کریم راه‌اندازی شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمد شرف‌خانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با سفر به مازندران از برگزاری سوگواره حسینی در برخی از شهرهای استان بازدید کرد و با روند فرهنگی، مذهبی، عمرانی، برنامه‌های اماکن متبرکه و اجرای نیت واقفان در مازندران آشنا شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین در حاشیه این سفر در مورد وضعیت طرح جامع تربیت حافظان قرآن کریم، تربیت مربیان طرح تربیت حفظ، سامانه الکترونیکی آموزش مجازی قرآن کریم، برنامه‌های مختلف سازمان اوقاف در ماه محرم و صفر برای بقاع متبرکه و امامزادگان، طرح سوگواره عاشورایی و خیمه‌های معرفت در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس به صحبت نشست.

 وضعیت اجرای طرح جامع تربیت حافظان قران که براساس منویات رهبر انقلاب اجرا می‌شود، چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در سطح کشور است که در این امر براساس منویات مقام معظم رهبری گام برداشته و استراتژی حرکتی فعالیت‌های قرانی ما نیز در سال ۹۰ در جمع قاریان و حافظان قرآن بیان شد.

از ابتدای سال ۹۱ طرح تربیت حافظان قرآن کریم را در سراسر کشور آغاز کردیم و با توجه به سهمیه‌بندی‌های لازم، ظرفیت جذب هر استان و شهرستان مشخص شد و مسئولان در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز براساس سهمیه های ابلاغ شده کار خود را دنبال می‌کنند.

در سال گذشته سهمیه طرح حافظان قران تکمیل شده و امسال نیز حدود ۹۶ درصد از سهمیه‌ها نیز تکمیل شده است.

 استقبال علاقمندان حفظ قرآن کریم در سراسر کشور از این طرح به چه صورتی بوده است؟

 در دو سال اخیر بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح بزرگ ثبت‌نام کردند که نام‌نویسی‌ها در سامانه جامع انجام شده است.

همچنین در سال گذشته آزمون سراسری افراد حاضر در طرح تربیت حافظان به صورت متمرکز همانند کنکور برگزار شده البته آزمون متمرکز طرح تربیت حافظان در سال جاری نیز اسفند ماه برگزار می‌شود.

نقش طرح حفظ موضوعی قرآن در کنار تربیت حافظان چیست؟

امسال بسیار ضرورت داشت تا طرح جدیدی در کنار حفظ ترتیبی قرآن کریم دنبال شود و حفظ موضوعی قرآن کریم را به این بین افزودیم که این طرح نیز با استقبال بی‌نظیر و پرشور علاقه‌مندان همراه بود.

همچنین در سراسر کشور براین اساس کلاس‌هایی برگزار شد و هم‌اکنون این کلاس‌ها در حال برگزاری است، ارزیابی و نظارت‌های لازم دنبال می‌شود تا بتوانیم به تدابیر و توصیه‌های رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

سطح مربیانی که در طرح تربیت حافظان شرکت دارند چگونه است و برای تربیت مربیان برنام خاصی در نظر دارسد؟

یکی از نکات ضروری در بخش تربیت حافظان، تربیت مربیان بوده که در این زمینه نیز کارهای ویژه‌ای انجام دادیم زیرا یکی از پایه‌های کلاس‌های طرح تربیت حافظان قرآن بحث مربیان است که به این منظور مرکز تربیتی در استان قم راه‌اندازی شده که در آن اساتید بین‌المللی، شاخص، مجرب و کارآزموده به کارگیری شده و مشغول آموزش هستند.

۴۸ دوره از تربیت مربی حفظ قرآن برگزار شده و چهل‌ونهمین دوره آن نیز در حال برگزاری است که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند، گواهی رسمی مربیگری حفظ قرآن برای آنها صادر شده و هم‌اکنون در کل کشور مشغول فعالیت هستند.

۲ هزار و ۳۰۰ مربی نیز در برخی از استان‌ها تربیت شدند علاوه بر آن با استفاده و بهره‌مندی از فناوری‌های روز و نوین کار آموزش مربیان را برای علاقمندانی که توان شرکت در کلاس‌ها را ندارند فراهم کنیم که به این منظور مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم را در قالب سایتی جامع به نام پایگاه آموزش مجازی قرآن کریم با آدرس الکترونیکی www.quranhefz.ir راه‌اندازی کردیم.

در این زمینه هم با استقبال کم‌نظیر مردم عاشق و علاقمند روبرو شدیم که حدود ۷ هزار نفر با نام‌نویسی در این سایت می‌توانند از بیش از ۱۲ هزار سئوال تستی طراحی و گردآوری شده استفاده کنند و با شرکت در آزمون با زمان‌بندی مشخص به سئوالات پاسخ داده و با صدور کارنامه از وضعیت خود آگاهی یابند.

طراحی سایت الکترونیکی آموزش مجازی حفظ قرآن کریم کار ویژه‌ای بوده که برای نخستین بار انجام شد و در آینده‌ای نزدیک گسترده‌تر می‌شود.

تمام تلاش ما این است تا با تلاش و همت طی چهار سال آینده یک میلیون حافظ قرآن کریم را تربیت کنیم.

* مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایان محرم و صفر در سطح بقاع و اماکن متبرکه چیست؟


با هدف تبیین اهداف گسترده قیام امام حسین(ع)، بیان درس‌ها و عبرت‌های عاشورا در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان کشور سوگواره بصیرت عاشورایی را در حال اجرا داریم که این طرح بزرگ در ۲ هزار و ۹۸۰ امامزاده و بقاع متبرکه کشور دنبال می‌شود.

همان‌طور که بخشی از موقوفات مرتبط با عزاداری امام حسین(ع)، تعزیه‌داری و برگزاری مراسم سوگواری محرم است ۲ هزار روحانی از حوزه علمیه قم و همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ روحانی بومی استان‌ها را به کار گرفتیم.

برپایی یک‌هزار و ۲۰۰ خیمه معرفت در بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است که غرفه‌هایی برای کودک، نوجوان و عرضه محصولات فرهنگی، پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره و گفتمان‌های دینی با حضور روحانیون مهیا کردیم.

 چند هزار موقوفه کشور به عزاداری امام حسین(ع) در محرم و صفر اختصاص دارد؟

 ۲۸ هزار موقوفه در سطح کشور به عزاداری امام حسین(ع)، روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و اطعام‌دهی اختصاص یافته است.

ما نیز سعی داریم تا با بهره‌وری بیشتر بهره‌مندی عمومی را ایجاد کنیم و همه افراد جامعه از برکات وقف آگاهی یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *