يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

خزانه به شرکت ملی گاز بدهکار است

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 322800
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که خزانه یک سوم درآمد حاصل از فروش گاز را که متعلق به شرکت ملی گاز ایران است نپرداخته، از تزریق گاز به دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور در سال آینده خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی با اشاره به این‌که از کل درآمد فروش گاز ۷۰ درصد مربوط به یارانه‌ها است، گفت: با وجود این خزانه یک سوم درآمد فروش گاز را که متعلق به صنعت گاز است تاکنون پرداخت نکرده است.

وی با بیان این‌که درآمد شرکت ملی گاز در حال حاضر نسبت به سال ۸۹ کاهش یافته است، گفت: طبق سیاستی که وزارت نفت در پیش گرفته است، قرار است در ابتدا سهم یارانه‌ها از درآمد شرکت ملی گاز جدا شود و هم‌چنین در صورت افزایش قیمت گاز به دلیل پرداخت یارانه‌های نقدی این شفافیت صورت گیرد که افزایش قیمت متعلق به شرکت گاز نیست.

*** امسال به دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور گاز تزریق نمی‌شود


مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد عملی‌نشدن وعده تزریق گاز در اواخر مهرماه امسال توضیح داد: با توجه به سرمای هوا فرقی نمی‌کرد که گاز را به مخزن ذخیره‌سازی تزریق کنیم یا به شبکه سراسری، به همین علت امسال با وجود این‌که مخزن ذخیره‌سازی شوریجه آماده است و هیچ مشکل خاصی ندارد تزریق گاز به آن صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: سال آینده در فصل گرم شش تا هفت ماه گاز به این مخزن تزریق و در زمستان همان سال برای استفاده برداشت خواهد شد.

به گفته‌ی عراقی امسال از گاز ذخیره‌سازی در مخزن سراجه قم برداشت می‌شود.

*** نیاز به چهار میلیارد دلار منابع مالی برای داشتن شبکه پایدار گاز


مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اظهار این‌که سالانه چهار میلیارد دلار منابع مالی برای داشتن شبکه پایدار گاز نیاز داریم، گفت: برای این‌که تولید افزایش یابد باید سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه صورت گیرد. مجلس و دولت نیز باید کمک کنند در غیر این صورت بعید نیست مشکل کمبود گاز در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به این‌که از ۲۸ سال پیش تاکنون کشور با کمبود گاز مواجه بوده است، گفت: کمبود گاز به دلیل این است که مخزن نسبت به تولید رشد بیشتری دارد اما تولید موازی با مصرف افزایش نمی‌یابد.

*** تمهیدات لازم برای سوخت زمستانی اندیشیده شد


عراقی با تاکید بر این‌که تمام تمهیدات لازم برای تامین گاز مورد نیاز در فصل سرد اندیشیده شده است، توضیح داد: مقدار کمبود گازی که وجود دارد با جایگزین‌کردن گاز تحویلی به نیروگاه‌ها با سوخت مایع جبران می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اگرچه این کار هزینه‌های زیادی را به دولت و ملت تحمیل می‌کند اما چاره‌ای نداریم چون فازهای در حال توسعه پارس جنوبی به موقع وارد مدار تولید نشده‌اند و امسال کمبود گاز داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *