دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

بیشترین دلیل مرگ کودکان

يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 321879
داروساز و سوپر وایزر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیشترین علت مرگ و میر کودکان مسمومیت دارویی است.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز سیروس دهقانی به اهمیت مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: مسمومیت‌های عمدی و تصادفی یا اوردوزهای دارویی (drug overdoses) یکی از دلایل عمده مرگ و میر و هزینه‌های سیستم بهداشت و درمان را تشکیل می‌دهد و تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۲ تا ۵ میلیون مسمومیت دارویی در ایالات متحده رخ می‌دهد و این در حالی است که بسیاری از موارد تشخیص گزارش نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت‌ها یک علت شایع آسیب به ویژه در کودکان زیر شش سال است، افزود: برای پیشگیری از مسمومیت‌ها، والدین و پرستار کودک باید دائم کودک را زیر نظر داشته باشد و مطمئن باشند که هیچ دارو یا ماده سمی در دسترس آنها قرار نمی‌گیرد.

دهقانی به شهروندان خوزستانی توصیه کرد: برای کاهش موارد مسمومیت‌های دارویی به نکته زیر توجه کنند: ابتدا تمام داروها را از دسترس کودکان خارج کنند که این مورد شامل داروهای بدون نسخه، مکمل‌های رژیمی، داروهای گیاهی و غیره است، سپس همه داروها را در بسته بندی اصلی خودشان نگهداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد: خانواده‌ها داروها را در کیف دستی یا جیبی خود حمل نکنند زیرا که ممکن است توسط کودک پیدا شود و به یاد داشته باشند که بسته بندی مخصوص و ایمن، ۱۰۰درصد دسترسی کودک به دارو را منتفی نمی‌کند، پس هرگز داروی خود را در دسترس و بدون توجه رها نکنند.

سوپر وایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه خانواده‌ها به هیچ وجه داروی خود را جلوی چشمان کودک مصرف نکنند، تصریح کرد: در صورتی که دارویی را به کودک می‌دهید حتماً دستورالعمل‌های آن را دقیقاً مطالعه کنید و اگر کودک هر گونه داروی دیگری دریافت می‌کند باید پزشک او در جریان باشد.

دهقانی تاکید کرد: والدین هرگز دارویی که برای شخص دیگری تجویز شده را به کودک خود ندهند و به هیچ وجه ممکن به دارو واژه‌هایی نظیر «آبنبات» یا «شکلات» و امثال آن را اطلاق نکنند.

وی با بیان اینکه والدین هرگز دارو را در یک محیط تاریک به کودک ندهند، اظهار کرد: تمام داروهای تاریخ مصرف گذشته یا بی‌مصرف را طبق دستور دور بریزید.

سوپر وایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اینکه شایع‌ترین مسمومیت‌های دارویی شامل: مسکن‌ها، خـواب آورها، آنتی سایکوتیک‌ها و ترکیبات سرماخوردگی است، خاطرنشان کرد: بیشترین مــــوارد مـــرگ و میر در بین مسمومیت‌های مختلف به ترتیب شامل مسمومیت با مونواکسیدکربن یا خوردن مسکن‌ها، داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش، داروهای آنتی سایکوتیک (ضد روان پریشی)، ضد افسردگی‌ها، داروهای خیابانی و داروهای قلب و عروق است.

وی در پایان گفت: تنها مسکن‌هایی همچون استامینوفن، اکسی کدون، سالیسیلات است که مسئول ۳۲ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌های دارویی محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *