شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

ماندگاری شعرحافظ بخاطر BBC و غرب نبود

يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 319155
اصغر دادبه گفت: ماندگاری اشعار حافظ به خاطر پشتیبانی BBC و غرب نبود، به این بزرگان هم کم بی‌حرمتی و بی‌لطفی نشده است اما اشعار حافظ باعث شده او ماندگار باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم «عصر حافظ» روز گذشته در تالار مهر حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، اصغر دادبه، بهاالدین خرمشاهی، علی موسوی گرمارودی، سید قاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید بیابانکی، ناصر فیض، کمال شفیعی، مهدی مظفری ساوجی، علیرضا لبش و جمعی از اهالی رسانه و علاقه‌مندان غزلیات حافظ برگزار شد.

در این مراسم ناصر فیض، فریبا یوسفی، فاضل نظری و محمود حبیبی کسبی شعر خواندند و در ادامه هر یک از اساتید دعوت شده به ایراد سخن پرداختند. جواد بخشش نیز به آواز خوانی و حافظ ایمانی هم دف نوازی کرد.

نکته جالب در برگزاری این مراسم این بود که هر یک از استادان دعوت شده پیش از آغاز سخن خود عنوان می‌کردند که به ما گفته شده بود این برنامه میزگردی خواهد بود که به مباحثه پیرامون حافظ خواهید پرداخت اما از دعوت برای سخنرانی شگفت زده شدم.

حتی دادبه در این راستا عنوان کرد که خطیب شهیر پیش از آغاز مشخص نمی‌کند که درباره چه مضمونی سخن خواهد گفت و در مواجه با مخاطب سخن خود را در مسیری خاص قرار می‌دهد اما من خطیب شهیر نیستم ولی سعی می‌کنم مواردی را بیان کنم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مضامین شعر حافظ شکوا و شکایت است، اضافه کرد: شاعر هر قدر با شکوا و شکایت و شعف و شادی مردم همراه تر باشد موفق‌تر است.

دادبه با این تاکید که ماندگاری اشعار حافظ به خاطر پشتیبانی bbc و غرب نبوده، بیان کرد: به این بزرگان هم کم بی‌حرمتی و بی لطفی نشده است اما اشعار او باعث شده او ماندگار باشد.

این استاد ادبیات به گوته و تیزهوشی او هم اشارتی کرد و افزود: عجیب است که «گوته» با ترجمه‌های دست و پا شکسته‌اش متوجه طنزپردازی حافظ شد، اما ما در ۳۰، ۴۰ سال اخیر تازه به این موضوع رسیده‌ایم.

وی در پایان پیرامون جبر گفت: وقتی نظریه جبر و اختیار پدید آمد، نیاز بوده و در تاریخ بشر هم می‌بینید که گاهی جبر و گاهی اختیار به کار می‌آمد و حافظ هم در این میان بوده است.

بها الدین خرمشاهی در ادامه مراسم به غزل «صوفی ار باده به اندازه خورد، نوشش باد / ورنه، اندیشه این کار فراموشش باد/ پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/ آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد» آغاز کرد و گفت: شاید «خطاپوش» به معنای این است که خطایی وجود دارد و خداوند خطا را می‌پوشاند، ولی با مطالعات بسیار بنده به دریافت جدیدی رسیده‌ام. در قرائت جدید از بیت دیگر حافظ کمک می‌گیریم که در آن آمده است "آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار....". شاید سبب تعجب شود که مگر ابر خطاپوش می‌شود؟ البته خطا پوش دیگری نیز در اشعار حافظ بیان شده «پیر دردی کش ما گرچه ندارد زر و زور/ خوش خطا بخش و خطا پوش خدایی دارد»؛ اما آیا پوشاندن به معنای آن است که خداوند خطاهای ما را می‌پوشاند؟ این یعنی به محض غفران حضرت حق آن خطا کم لن یکن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید دقت کرد که درست نیست که خطاپوش را به عنوان خطازدا به کار ببریم، ابراز داشت: هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست؛ کسی که اتومبیل را اختراع کرد مسئول ترافیک امروز ما نیست. چه بسا که خداوند کار طبیعت را به طبیعت وانهاده باشد.

در این مراسم همچنین سید علی موسوی گرمارودی به مواردی اشاره و به خوانش‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: برای رفع اختلاف در قرائت اشعار حافظ و درک و دریافت حاق معانی در زبان حافظ علاوه بر استاد خرمشاهی از استاد شفیع کدکنی و مهندس عامری نیز کمک گرفتم. غزل های حافظ هزار نکته باریک تر از مو دارد و کمک از کارشناسان برای خواندن آنها ضروری و لازم بود.

ای کاش برای بزرگانی چون حافظ که در کشورمان حضور دارند و از قلل شعر فارسی محسوب می‌شوند بزرگداشت‌های نه صرف برگزاری بلکه با برنامه‌ریزی بهتر تشکیل شود تا مخاطبان علاقه‌مند حاضر در نشست‌ها هم بهره کافی از محفل را ببرند، اینگونه نشست‌ها نه تنها برای مخاطب خروجی مثبتی ندارد بلکه تنها مباحثه دو استاد خواهد بود که به موارد شخصی اشاره می‌کنند.

شاید از نکات برجسته و قابل توجه این همایش شعرخوانی شاعران باشد چرا که ناصر فیض باردیگر با ابیات طنز خود حاضران را به وجد آورد و خبر داد که دیوان «حافیض» را در دست تهیه دارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *