شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

کشف روغن‌های تقلبی زیتون درکشور

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 316375
نتایج تحقیقات نشان داده است که میزان روغن زیتون تجاری سازی شده دو برابر میزان تولید آن است از این رو به تازگی محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک مطالعاتی را در زمینه تشخیص روغن زیتون‌های تقلبی در دستور کار دارند.
به گزارش جهان، ستار طهماسبی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک به عنوان نماینده ایران در شورای بین المللی زیتون است، افزود: در این راستا اقدام به مطالعاتی کرده است و در حال حاضر این پژوهشگاه با تولید ژرم بلاست منبع ژنتیکی دو گیاه آفتابگردان و زیتون تبدیل به منبع ژنتیکی این دو گیاه شده است.

وی مطالعه در زمینه مواد اولیه تولید روغن را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌ای در زمینه کشف تقلب در تولید روغن‌های زیتون در دستور کار قرار دارد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه استحصال و تولید روغن زیتون بسیار مشکل است، در این باره توضیح داد: با بررسی‌هایی که انجام شده است میزان روغن زیتون از میزان تجاری سازی آن کمتر است به گونه‌ای که میزان تجاری سازی این روغن دو برابر میزان تولید آن برآورده شده است.

مجری طرح با اشاره به فاکتورهای اضافه شده به روغن زیتون، خاطر نشان کرد: روغن آووکادو یکی از موادی است که در صورت اختلاط آن با روغن زیتون یکی از فاکتورهای این روغن را نشان می‌دهد.

وی به برخی از روغن‌های زیتون عرضه شده اشاره کرد که بر روی آن برجسب صد درصد طبیعی چسبانده شده است، ادامه داد: این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب روغن فندق است.

طهماسبی با ابراز نگرانی از اضافه کردن برخی از مواد غیر مجاز به این روغن‌ها یادآور شد: در این مطالعات مشاهده کردیم که برای تجاری سازی این روغن اقدام به اضافه کردن برخی از مواد مضر در آن می‌شود.

این محقق ادامه داد: در این راستا پروژه‌ای در زمینه تشخیص روغن زیتون‌های تقلبی در دستور کار قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *