جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

ارزیابی مشاور روحانی از مذاکرات نیویورک

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 315992
یک عضو هیات ایرانی در سفر به نیویورک با بیان این‌که رییس‌جمهور به اهدافش از سفر به نیویورک رسیده است گفت: "ایشان (روحانی) امکان مذاکره داشتند و مذاکره را انجام دادند و به نتایجی که موردنظرشان بود نیز رسیدند و پس از نیویورک گام‌های جدی را بر خواهند داشت."
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور و عضو هیات ایرانی در سفر به نیویورک درباره استفاده همزمان از دیپلماسی رسمی، رسانه‌یی و عمومی و تغییر افکار عمومی غرب و آمریکا تحت تاثیر استفاده از این دیپلماسی‌ها گفت: اجازه دهید دیپلماسی پنهان را به این سه دیپلماسی اضافه کنم. در هیات ایرانی کسانی هستند که توانایی به کارگیری این چهار عنصر را دارند. مذاکره‌کنندگان حرفه‌یی در سطح جهان به همراه هیات هستند و احترامی که این افراد برای هیات آفریدند قابل توجه است.

او ادامه داد: هم‌چنین تیم نمایندگی ایران در نیویورک و تیم رسانه‌یی همراه هیات ایرانی، دست به دست هم دادند که چهره ایرانیان را برای افکار عمومی را ایرانی‌ها بسازند. در روزهای گذشته رسانه‌های مختلف غربی و آمریکایی به انتشار اخبار و مواضع ایرانی می‌پردازند و تنها شبکه فاکس نیوز است که سعی دارد اتهامات جدیدی را به ایران وارد کند اما رسانه‌های دیگر از آن تبعیت نمی‌کنند.

وی گفت: مصاحبه‌های رییس‌جمهور بسیار حساب شده بود. رییس‌جمهور سوءتفاهم‌ها را می‌شناختند و پاسخ درخوری می‌دادند. البته نمی‌خواهم بگویم که بهتر از آن‌چه هیات ایرانی در این سفر انجام داد، امکان‌پذیر نیست، اما یکی از بهترین تیم‌ها تلاش کرد تا فضا را به نحو مطلوب مدیریت کند.

آشنا در پاسخ به این‌که معروف است که می‌گویند ایرانی‌ها فرش‌باف ماهری هستند، آیا هیات ایرانی با نقشه‌ای از پیش تعیین شده به نیویورک رفته است و می‌توان پس از بازگشت انتظار بافتن فرشی زیبا را داشت؟ با بیان این‌که استعاره زیبایی به کار بردید، تصریح کرد: باید اضافه کنم ایرانی‌ها علاوه بر آن‌که فرش‌بافان خوب و ماهری هستند، رفوگران ماهری هم هستند. واقعیت این است که آقای روحانی اگر بدون نقشه بودند، به نیویورک نمی‌آمدند. ایشان تردیدهای زیادی را مدیریت کردند تا به نتیجه مطلوب برسند. سفر برای سفر و مذاکره برای مذاکره یا شرکت برای شرکت در اجلاس برای ایشان به هیچ وجه معنایی نداشت. ایشان امکان مذاکره داشتند و مذاکره را انجام دادند و به نتایجی که موردنظرشان بود نیز رسیدند و پس از نیویورک گام‌های جدی را برخواهند داشت؛ من مطمئن هستم.

این عضو هیات ایرانی در سفر به نیویورک خاطرنشان کرد: لازم بود ابتدا از ایران صدای واحدی شنیده شود و این اتفاق افتاد. هم‌چنین نیاز بود تا صداهای متفاوت از آمریکا نیز تایید شود که کدام صدا خواسته واقعی بخش اجرایی آمریکاست و با مشخص شدن این دو امر، می‌توان امیدوار بود که با احتیاط، دقت و ظرافت و توسط آدم‌های ظریف این فضا اداره شود.

مشاور فرهنگی رییس جمهور درباره این که آیا اراده سیاسی در بین سیاستمداران آمریکا به اندازه‌ای است که علاوه بر تغییر لحن، شاهد تغییر رویکرد در آن‌ها باشیم؟ اظهار کرد: هیچ یک از اعضای تیم هیات ایرانی شیفته و ذوق‌زده تغییر لحن آمریکایی‌ها نشده و نمی‌شوند. واقعیت این است که فقط لحن‌ها (درباره ایران) تغییر نکرده، بلکه دستورکارها نیز تغییر کرده است. این‌که در آینده به چه سمتی برویم بستگی دارد که آن‌ها چه چیزهایی را از روی میز برمی‌دارند، نه این که چه چیزهایی را روی میز می‌گذارند.

آشنا درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ که قرار است با حضور وزیران خارجه دو طرف عصر روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک برگزار شود، گفت: مذاکرات ۱+۵ مقدماتی داشته است که به خوبی طی شده و آمادگی هیات ایرانی و ۱+۵ برای گفت‌وگوهای سازنده قطعی است و امیدواریم در این مذاکرات برنامه زمانی مشخصی برای ادامه مذاکرات به قصد حل مساله هسته‌یی طراحی شده باشد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم برای مهرماه نتایج جالبی را بتوانیم پیش‌بینی کنیم.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با اشاره به نتایج سفر روحانی و بزرگ‌نمایی رسانه‌های غربی درباره ایران گفت: من نمی‌خواهم بگویم که تصویر ایران به طور کامل متحول شده است، ولی می‌خواهم تاکید کنم که این تصویرآماده اصلاح شدن است.

آشنا که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت تصریح کرد: ما راه بسیار طولانی در پیش داریم تا به دنیای رسانه‌زده امروز اعلام کنیم که ایران آن‌ چیزی نیست که به آن‌ها معرفی شده است. باز شدن درهای ایران بر روی رسانه‌های کشورهای دیگر و رفت و آمد بین ایرانیان و غیر ایرانیان، چهره جدیدی که دیپلمات‌های ایرانی ارایه می‌کنند و مردم ایران که یک رییس‌جمهور کاملا فعال، دیپلماتیک و حرفه‌یی را انتخاب کرده‌اند کمک می‌کند که بسیاری از وقایع رسانه‌یی نه توسط دشمنان ایران بلکه توسط دوستان ایران پیگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *