دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آیا گرم شدن زمین متوقف شده است؟

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 315331
دانشمندان مطالعات جوی و مقامات زیست‌محیطی از نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در استکهلم، پایتخت سوئد گردهم آمده‌اند تا آخرین گزارش دانشمندان درباره گرم شدن زمین را که اولین قسمت آن را روز جمعه منتشر شد، بررسی کنند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این گزارش که میزان گرم شدن زمین و تاثیر آن بر یخچال‌های طبیعی و سطح آب اقیانوس‌ها را تخمین می‌زند، قابل اطمینان‌ترین گزارش در این زمینه قلمداد می‌شود و قرار است دو قسمت بعدی آن طی یک سال آینده منتشر شود.

این گزارش را «مجمع بین‌الدولی تغییر آب و هوای زمین» یا «IPCC» تهیه کرده است. این مجمع که اعضای آن را هزاران دانشمند داوطلب تشکیل می‌دهند در سال ۱۹۸۸ میلادی از طرف سازمان ملل متحد و سازمان جهانی هواشناسی پایه‌گذاری شد تا اطلاعات فنی و اجتماعی - اقتصادی در مورد گرم شدن کره زمین را گردآوری کند.

گزارش جدید حاصل تلاش ۸۰۰ دانشمند در سراسر دنیاست که حدود ۹۰۰۰ تحقیق را بررسی کرده‌اند. به علاوه ۵۰ هزار پیشنهاد دانشمندان و ۱۸۰۰ نظر پیشنهادی دولت‌ها نیز در این گزارش در نظر گرفته شده و خلاصه‌ای ۳۰ صفحه‌ای برای دولت‌ها و یک نسخه ۱۲۷ صفحه‌ای نیز برای سازمان ملل تدارک دیده شده است.

مهمترین سوالی که دولت‌ها به دنبال پاسخ آن هستند این است که چرا روند گرم شدن زمین در ۱۵ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ میلادی کندتر از این روند در بعد از سال ۱۹۵۱ میلادی بوده است؟

پروفسور «آرتور پترسون»، دانشمند ارشد آژانس ارزیابی‌های زیست‌محیطی هلند می‌گوید: دولت‌ها توضیح روشنی برای علت احتمالی این پدیده مطالبه می‌کنند و من انتظار دارم که این موضوع محور اصلی چکیده‌ای از گزارشی باشد که برای دولت‌ها تهیه می‌شود.

سوال اصلی که دانشمندان مختلف بر سر آن هنوز به توافق نرسیده‌اند این است که چرا روند گرم شدن هوای زمین از سال ۱۹۹۸ سیر صعودی نداشته است و آیا این نشان نمی‌دهد که گرم شدن کره‌ زمین ممکن است به انسان ربطی نداشته باشد؟

دانشمندان بر سر توضیح دلیل این پدیده و نیز مدل‌های کامپیوتری که با آن می‌توان گرم شدن هوای زمین را بررسی کرد، توافق نظر ندارند اما اکثر آنها معتقدند که گرم شدن هوای زمین کار بشر است و همچنان ادامه دارد با این حال ممکن است تاثیر آن موقتا در دمای کره زمین مشاهده نشود.

از سوی دیگر پروفسور «اشتفان رامستورف» از موسسه تحقیقاتی «پوتسدام» در آلمان می‌گوید: روند گرم شدن زمین متوقف نشده و این امر را می‌توان از روند فعلی انباشت حرارت در اقیانوس‌ها دریافت.

در گزارش مجمع آمده است که گرم شدن زمین باعث خواهد شد سطح آب دریاها در کره زمین تا پایان این قرن بین ۱۸ تا ۵۹ سانتیمتر بالا بیاید و در بدترین حالت اقیانوس‌ها در سال ۲۱۰۰ میلادی تقریبا یک متر بالاتر از وضعیت فعلی خواهد بود با این حال منتقدان می‌گویند که مجمع برای گزارش خود از روش‌ها و مدل‌هایی استفاده می‌کند که باعث اغراق در نتایج می‌شود.

دانشمندان از هفته آینده همراه با مقامات دولتی سطر به سطر گزارش را بررسی خواهند کرد و محور اصلی بررسی‌های آنها همین سوال خواهد بود که چرا در گرم شدن زمین «وقفه» افتاده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *