شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

گزارش دردناک درباره سیگاری‌ها

سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 309103
سازمان بهداشت جهاني در گزارش ماه گذشته خود اعلام كرد ازجمعيت يك ميليارد نفر سيگاري در جهان، سالانه بيش از ۶ ميليون نفر در جهان جان خود را از دست مي دهند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، سازمان بهداشت جهاني درگزارش سالانه خود در ماه ژوئيه ۲۰۱۳ (مرداد ۹۲) ، ضمن انتشار اين آمار هشدار داد كه نيمي از جمعيت سيگاري ها و مصرف كنندگان دخانيات در جهان به طور قطع جان خود را از دست مي دهند.

طبق اين گزارش، مصرف دخانيات هر سال جان بيش از ۶ ميليون نفر را در دنيا مي گيرد كه از اين تعداد بيش از ۵ ميليون نفر مصرف كنندگان دائمي و بيش از ۶۰۰ هزار نفر غير سيگاري هايي هستند كه در معرض دود سيگار قرار مي گيرند.

به گزارش اين سازمان اگر اقدام فوري براي مقابله با سيگار در تمام كشورهاي دنيا صورت نگيرد، اين آمار تا سال ۲۰۳۰ به بيش از ۸ ميليون نفر خواهد رسيد.

گفتني است بيش از ۸۰ درصد از يك ميليارد سيگاري در جهان، در كشورهاي با درآمد كم و يا متوسط زندگي مي كنند.

گزارش سازمان بهداشت جهاني حاكي است: در هر ۶ ثانيه يك نفر در دنيا بر اثر مشكلات ناشي از مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهد.همچنين بر اساس آمار اين سازمان نيمي از مصرف كنندگان فعلي سيگار بر اثر بيماري هاي مربوط به دخانيات، جان خود را از دست مي دهند.

علاوه بر اين، در برخي از كشورها، كودكان فقير براي تامين درآمد خانواده هاي خود، در مزارع توتون و تنباكو كار مي كنند و به همين علت در معرض بيماري توتون و تنباكو سبز قرار مي گيرند. اين بيماري كشنده بر اثر جذب پوستي نيكوتين هنگام تماس دست به برگ هاي مرطوب توتون به وجود مي آيد.

گزارش پيشين اين سازمان نيز حاكي از ارائه آمار هولناك مرگ و مير ۱۰۰ ميليون نفر در جهان در اثر مصرف دخانيات بود و اگر روند فعلي ادامه يابد اين آمار به يك ميليارد نفر در قرن بيست و يكم خواهد رسيد.

دود توتون و تنباكو حاوي بيش از ۴ هزار ماده شيميايي است كه از اين تعداد دستكم ۲۵۰ نوع مضر بوده و بيش از ۵۰ نوع ماده شيمايي سرطان زا است.

در بزرگسالان، دود سيگار باعث بيماري هاي جدي قلبي عروقي و تنفسي، از جمله بيماري عروق كرونر قلب و سرطان ريه مي شود. همچنين سيگار، علت مرگ ناگهاني نوزادان و وزن كم آن ها هنگام تولد است.

اين گزارش مي افزايد: تقريبا نيمي از اين كودكان به طور منظم در مكان هاي عمومي هواي آلوده به دود سيگار را تنفس مي كنند و بيش از ۴۰ درصد از كودكان حداقل يك والد سيگاري دارند.

براساس برخي آمارهاي ارائه شده توسط منابع غير رسمي ۱۰ كشور نخست مصرف كننده دخانيات برمبناي توتون و تنباكو عبارت است از: يونان، اسلووني، اوكراين، بلغارستان، جمهوري چك، مقدونيه، روسيه، ملداوي، اسپانيا و بوسني هستند. طبق اين گزارشها ايران جايگاه ۶۷ مصرف كننده سيگار در جهان را داراست.

درحال حاضر كانادا، برزيل، سنگاپور و تايلند چهاركشوري هستند كه استعمال دخانيات را دراماكن عمومي ممنوع اعلام كرده و براي متخلفان اين قانون مجازات نسبتا سنگيني اعمال مي كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *