جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

امریکا در طول مذاکرات فشار را حفظ می‌کند

دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 308790
معاون سابق وزیر خارجه امریکا که زمانی مسئولیت پرونده هسته ای ایران را به عهده داشت، تاکید کرد که امریکا قصد ندارد در طول دوران مذاکرات با تیم حسن روحانی از شدت فشارهای خود کم کند.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، معاون سابق وزیر خارجه امریکا که زمانی مسئولیت پرونده هسته ای ایران را به عهده داشت، تاکید کرد که امریکا قصد ندارد در طول دوران مذاکرات با تیم حسن روحانی از شدت فشارهای خود کم کند.

نيكلاس برنز، که اکنون استاد رويه ديپلماسي وسياست بين المللي دردانشكده كنديدانشگاه هاروارد وعضو انديشكده شوراي آتلانتيك است، روز ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) طی مقاله ای در پايگاه اينترنتي روزنامه بوستون گلوب، نوشت: «رئيس جمهوري آمريكا فرصتي براي تعامل با ايران دارد و تيم اوباما بايد باب گشودن يك گفت وگوي فراگير را با جواد ظريف وزير خارجه و كادر رهبري ايران در نظر داشته باشد».وی ادامه داد: «حسن روحاني رئيس جمهوري جديد ايران با سرعتي كه افراد كمي آن را پيش بيني مي كردند، علاقه خود را به مذاكره در پاييز سال جاري بر سر برنامه هسته اي ايران ابراز داشته است اين امر مي تواند اولين تماس گسترده بين واشنگتن و تهران را از زمان قطع روابط ديپلماتيك در دولت كارتر تاكنون ايجاد كند».

برنز می گوید: «با اين حال، دراين زمينه ترديدهايي وجود دارد كه روحاني تا چه حد واقعا يك اصلاح طلب است آيا او با توجه به دروغ ها و فريبكاري هاي گذشته ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور واقعا مي تواند به نتيجه اي برسد؟ او يكي از خادمان وفادار دولت انقلابي ايران از بدو تاسيس بوده و همواره از برنامه هسته اي دفاع كرده است و حتي اگر او خواستار رسيدن به توافقي با آمريكا بر سر مساله هسته اي باشد، ممكن است كه آيت الله علي خامنه اي رهبر عالي قدرتمند و ضدآمريكاي ايران حرف او را رد كند.

البته تنها راه آزمايش او از طريق ميز مذاكرات است به اين دليل است كه باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا به درستي درصدد بهره برداري از اين گشايش نادر ديپلماتيك است».

وی سپس پیشنهاد می دهد که وزیر خارجه امریکا خود رهبری مذاکرات با ایران را به دست بگیرد: «هرچند بحت هاي اصلي بين ايران از يك سو و آمريكا، اروپا، روسيه و چين از سوي ديگر خواهد بود، اما بايد چشم به هماهنگي مذاكرات مستقيمي بين مذاكره كنندگان آمريكايي و ايراني درحاشيه اين بحت ها باشيم درصورتي كه مذاكرات پا بگيرد بسيار احتمال دارد كه تا سال ۲۰۱۴ به درازا بكشد و اين امر به دليل منافع بالاي هر دو طرف، نيازمند رهبري شخصي جان كري وزير امور خارجه است».

وی همچنین نوشته است: «هرچند تلاش ايران براي ساخت سلاح هسته اي تمركز اصلي مذاكرات خواهد بود، اما تيم اوباما بايد گشودن يك گفتگوي گسترده با ظريف و كادر رهبري ايران را در نظر داشته باشد آمريكا ممكن است ديدگاه گسترده اي را درمورد مسائل قابل دستيابي درصورت موافقت ايران با آينده بدون سلاح هسته اي، مطرح كند. آمريكا به منظور جبران امتيازات ايران در دورهاي اوليه مذاكرات، مي تواند تجارت، كمك و مبادلات را مطرح كند. چنين رويكرد بزرك و راهبردي به معناي كمك و صدقه دادن نخواهد بود بلكه برعكس همچنين به آمريكا اجازه خواهد داد تا مخالفت شديد ما را با رفتار ايران در سوريه، عراق و ضديت ايران با اسرائيل را نيز مطرح كند».

وی در پایان نوشته است: «آمريكاهمچنين بايد فشار را بر ايران حفظ كند كاندوليزا رايس وزير امور خارجه سابق آمريكا در يك مجمع علني گروه راهبردي آسپن با من موافق بود كه آمريكا بايد در جريان مذاكرات تحريم ها و تهديد كاربرد زور را حفظ كند چنين رويكردي احتمالا تنها راه متقاعد كردن ايران است كه امتيازهاي لازم براي پيشرفت در مذاكرات را بدهد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *