يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

یک استدلال بامزه برای تخفیف جرم فتنه‌گران

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 307176
چهارسال از دادگاه فتنه گران سال ۸۸ گذشته است و امروز فعالین فتنه نه در دادگاه، یا تحت فشار دستگاه های قضایی، که اینبار در رسانه های خبری و پشت تریبون مجلس تقلب در انتخابات را رد می کنند.
به گزارش جهان به نقل از رجا،رسانه های اپوزیسیون نیز دیگر ادعایی مبنی بر خوراندن دارو به اعتراف کنندگان و ... ندارند و بعضا با لحنی نزدیک به فحاشی چهره های نزدیک به خود را مورد انتقاد قرار می دهند.

اظهارات آقای روحانی در روز رای گیری درباره اعتقاد برخی از وزرای کابینه اش درباره اردوکشی خیابانی سال ۸۸ در کنار نطق نجفی، آخوندی، حجتی، ربیعی و ... به اعتقاد برخی، از بزرگترین دلایل برای اثبات "فتنه " بودن وقایع سال ۸۸ است.

حتی سعید حجاریان که برخی او را تئوریسین اصلاحات می دانند و جز متهمان فتنه بود، در روزهای اخیر صراحتا تقلب در انتخابات را منکر شده است. اما حجاریان رندی خاص خود را نیز به خرج داده است و با واژه سازی، تدلیس سیستماتیک را واژه ای جایگزین تقلب قرار داده است، جرم فتنه گران در سال ۸۸ را تخفیف دهد.

شاید حالا که هیاهوی رای اعتماد فروکش کرده است، بد نباشد به این اظهارنظر حجاریان، جدی تر و عمیق تر پرداخته شود. حجاریان این روزها تمایل عجیبی به گفتگو با رسانه ها دارد به نحوی که خود برای مصاحبه با رسانه ها تماس می‌گیرد. او در پاسخ به این سئوال که آیا در سال ۸۸ تقلب صورت گرفت گفته است که در این انتخابات تقلب نشد ولی "تدلیس سیستماتیک" رخ داد.

منظور از تدلیس سیستماتیک، عوام فربیبی نظام مند است که حجاریان در گفتگو با تسنیم اینگونه به این موضوع اشاره می‌کند: "بنده چند بار گفته‌ام که بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. به‌نظر من واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن "تدلیس سیستماتیک" است. در توضیح تدلیس باید بگویم که مثلاً اگر شما سه سال در شهرداری به مردم پول بدهید، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سیب‌زمینی و یارانه و پول یامفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس سیستماتیک است. درست است؟"

حجاریان ادامه داد: بنده می‌گویم نه تقلب بوده و نه تخلف، بلکه یک اسم قانونی دارد با عنوان تدلیس سیستماتیک. البته این پول را درون توپ هم می‌ریختید می ترکید. توجه داشته باشید که آقای احمدی‌نژاد رأی آورده است و نام وی از صندوق بیرون آمده است ولی به چه قیمتی؟ به‌روش تدلیس."

حجاریان از یک سو تقلب در انتخابات را صراحتا رد می کند و تایید می کند که به درستی نام احمدی نژاد از صندوق بیرون آمده است اما از سوی دیگر معتقد است که مردم به خاطر سیب زمینی و یارانه و ... به احمدی نژاد رای دادند.

هر چند این ادعا توهینی آشکار و تکراری از قماش روشنفکران به مردم ایران است ولی فارغ از این موضوع تدلیس مورد اشاره حجاریان با اصول منطقی و عقلانی هم مطابقت ندارد و اساسا این استراتژیست اصلاح طلب در اثبات ادعای خود دچار چنان گاف‎های بزرگی شده است که حتی یک فعال سیاسی نوپا نیز نسبت به اجتناب از آن دقت زیادی را به خرج می دهد.

به عنوان مثال آقای حجاریان می‌تواند با یک محاسبه ساده حساب کند که در اختیار گذاشتن یک گونی سیب زمنی با وزن تقریبی ۵۰ کیلو به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر چند کلیو می شود و آیا این مقدار در توان سیستم کشاورزی کشور است؟

از سوی دیگر تئوریسین اصلاحات، دادن یارانه را مصداق تدلیس سیستماتیک در انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام کرده است گویا فراموش کرده که طرح هدفمندی یارانه ها و دادن یارانه از سال ۸۹ یعنی یک سال پس از انتخابات اجرایی شد و قبل از این سال هیچ یارانه نقدی در اختیار مردم قرار نگرفته است.

با این حال تبری جویی از ادعای تقلب که این روزها به حلقه اول مشاوران و نزدیکان موسوی نیز سرایت کرده به یک واقعیت همه فهم و فراگیر حتی برای خود فتنه گران تبدیل شده است .

موضوعی که در جلسه رای اعتماد به وزرا نیز کاملا مشهود بود و وزرایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در فتنه نقش داشتند با اعلام برائت از اردوکشی خیابانی سال ۸۸ نشان دادند خواسته یا ناخواسته در اتفاقات آن سال در بازی طراحی شده از سوی بیگانگان ایفای نقش می کردند.

به نظر می رسد با روند گسترده تبری جویی از فتنه ۸۸ از سوی برخی از عناصر تاثیرگذار در فتنه شرایط برای محاکمه طراحان و سران اصلی فتنه پیش از گذشته فراهم آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *