سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

کرمان قطب پیوند کلیه و کبد در کشور

يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 306968
این روزها اگر سری به مرکز بیماریهای خاص و بخشهای تخصصی پیوند کلیه و کبد کرمان بزنید برگه هایی بر روی دیوارها خودنمایی می کند که درخواست بیماران نیازمند عضو روی آنان نوشته شده که شاید آخرین امید برای ادامه زندگی فرد نیازمند باشد اما متاسفانه بسیاری از این بیماران در نهایت جان خود را از دست می دهند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اواخر هفته گذشته زنی ۳۴ ساله در بیمارستان کاشانی کرمان به دلیل حادثه به مرگ مغزی فرو رفت کادر پزشکی بیمارستان پس از تشخیص مرگ مغزی این بیمار را به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل کردند و معاینات نهایی روی این بیمار صورت گرفت و مرگ مغزی وی تائید شد در اینجا بود که تیم هماهنگ کننده پیوند عضو در کرمان وارد عمل شد و پس از مذاکره با خانواده بیمار مرگ مغزی در نهایت خانواده این زن با فداکاری و ایثار و تشخیص به موقع با پیوند عضو این بیمار موافقت کردند.

وقتی امید بیماران در انتظار عضو خاکسپاری می شود


هر چند مرگ این زن جوان برای خانواده اش بسیار غم انگیز بود اما با موافقت با پیوند عضو جان دو تفر دیگر نجات یافت.

این حادثه در نهایت با موافقت پیوند عضو به اتمام رسید اما این داستان در بسیاری موارد پایانی خوش ندارد و کمتر خانواده ای با پیوند عضو موافقت می کند هر چند طی سالهای اخیر تعداد موارد مثبت پیوند عضو در کشور و به خصوص استان کرمان افزایش یافته است اما همچنان تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند پیوند عضو در صف طولانی پیوند جان خود را از دست می دهند و در این میان نیز تعداد قابل توجهی از بیماران مرگ مغزی خاکسپاری می شوند.

کرمان مرکز پیوند عضو کشور

مشکل عدم فرهنگ سازی و آگاهی پائین جامعه در خصوص پیوند عضو به خصوص فرق بین کما و مرگ مغزی است نکته قابل توجه اینکه بیمار پس از دچار شدن به مرگ مغزی فرصتی کوتاه به نام زمان طلایی پیوند دارد و اگر خانواده فرد نتوانند به موقع تصمیم بگیرند امکان پیوند نیز از بین خواهد رفت و بیمار در مدت کوتاهی دچار مرگ می شود.

با این وجود در استان کرمان تا کنون ۳۰ پیوند کبد و ۱۳۳ پیوند کبد انجام شده است که نشان از توانمند بودن بخش درمانی استان کرمان در این زمینه دارد.

به همین دلیل و به علت وجود زیر ساختهای درمانی و همچنین متخصصین زبده و توجه ویژه مسئولان کرمان به یکی از مهمترین قطبهای پیوند عضو تبدیل شده است که این مسئله به خصوص در زمینه پیوند کلیه بسیار پر رنگ تر است.

گفته می شود مقدمات لازم برای ایجاد مرکز پیوند قلب نیز در استان کرمان در حال انجام است و در این صورت کرمان به پایتخت پیوند عضو در کشور تبدیل خواهد شد.

وقتی آخرین امید زندگی یک بیمار به یک دیوار نوشته ختم می شود

در این میان باید تدابیر لازم را برای فرنگ سازی در زمینه اهدا کنندگان نیز ایجاد کرد با وجود اقدامات صورت گرفته از جمله ایجاد انجمن داوطلبان پیوند عضو اما هنوز این چرخه ناقص است بطوریکه حتی اگر فرد دچار مرگ مغزی دارای کارت پیوند عضو داوطلبانه باشد اما در نهایت این خانواده فرد بیمار هستند که تصمیم نهایی را در این خصوص می گیرند.

در ایران به دلیل بروز حوادث، تصادفات رانندگی و مسمومیت های دارویی و ایستهای مغزی متاسفانه تعداد بیماران دچار مرگ مغزی در مقایسه با استانداردها زیاد است اما میزان موارد مورد نیاز پیوند متناسب با نیاز بیماران نیست.

اگر این روزها به مرکز بیمارهای خاص و مراکز پیوند عضو در کرمان سری بزنید پشت درب اکثر این مراکز پیوند عضو درخواستهای پیوند با گروههای خونی مختلف دیده می شود.

کاغذهایی که در بسیاری موارد آخرین امید یک خانواده برای زنده مانده بیمار نیازمند عضو هستند در این میان پیوند کبد و کلیه در راس درخواستها قرار دارد.

آخرین مورد پیوند عضو در کرمان/ زن ۳۴ ساله جان دو بیمار را نجات داد

هماهنگ کننده پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص آخرین پیوند عضو صورت گرفته در کرمان گفت: دو عضو یک بیمار مرگ مغزی در کرمان به دو بیمار نیازمند اهداء شد.

مجید گیلانی در این خصوص افزود: دو کلیه زن ۳۴ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود ۲۴ مردادماه جاری به دو بیمار نیازمند، اهداء شد.

وی ادامه داد: این زن که در بیمارستان آیت الله کاشانی کرمان بستری بود، پس از بررسی های لازم و تأیید مرگ مغزی به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل و در این بیمارستان پس از صحبت با خانواده آن مرحومه و رضایت، اهداء عضو انجام شد.

وی اضافه کرد: دو کلیه این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان افضلی پور کرمان به دو بیمار نیازمند دریافت عضو پیوند زده شد.

روند موفق رضایت گیری در کرمان

گیلانی به انجام ۱۰۰ مورد رضایت گیری طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در استان کرمان ۸۰ نفر در نوبت پیوند کبد هستند که طی این مدت ۵۰ نفر موفق به دریافت کبد شدند و از ۲۰۰ مورد بیمار در انتظار پیوند کلیه ۱۳۳ نفر عضو مورد نیاز خود را در یافت کرده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز در استان کرمان نزدیک به ۵۰ نفر در نوبت پیوند عضو هستند.

مسعود دهقانی، فوق تخصص جراحی پیوند اعضا نیز در این خصوص می گوید: پیوند اعضا در زمره یکی از جدیدترین و آخرین شیوه های درمانی است که برای بیماران درمان ناپذیر به کار برده می شود.

وی هدف عمده پیوند اعضا را نجات جان بیماران نیازمند از مرگ یا رهایی آنان از درد و رنج می داند و معتقد است: این کار برای بیمارانی که به واسطه ابتلا به بیماریهایی نظیر نارسایی شدید قلب ، کلیه ، کبد و....راه درمانی جز پیوند اعضای سالم فرد دیگری به جای عضو ناسالم خود ندارند ، صورت می گیرد.

دهقانی می افزاید: گاهی اوقات بیماریها به مرحله ای می رسند که از دارو و درمان کاری ساخته نیست و تنها راه درمان بعضی از دستگاههای حیاتی مثل کبد ، کلیه و قلب پیوند است که باید جایگزین عضو از دست رفته شوند.

تعداد زیاد بیمارن مرگ مغزی در کرمان/ عمل پیوند بدون رضایت خانواده ها غیر ممکن است


این فوق تخصص جراحی پیوند اعضا با اشاره به حادثه خیز بودن استان کرمان خاطرنشان کرد: در همین راستا بیماران مرگ مغزی زیادی در این استان وجود دارند که باعث شده از سال ۸۵ که نخستین سال آغاز به کارپیوند در کرمان است تاکنون ۳۰ پیوند کبد و ۱۳۳ پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی با موفقیت انجام شود.

دهقانی اعلام کرد: خوشبختانه در خرداد امسال ۱۰ پیوند کلیه و چهار پیوند کبد انجام شد که این نشان دهنده روند رو به رشد پیوند در کرمان است.

وی گفت: اهدای عضو بیماران مرگ مغزی بدون رضایت خانواده آنان غیر ممکن است.بعد از مرگ مغزی احتمال بازگشت بیمار به زندگی وجود ندارد.

این فوق تخصص پیوند اعضا در استان کرمان گفت: خانواده اهداکننده بیماران مرگ مغزی نیز باید مطلع باشند که هرگز با هیچ روش درمانی نمی توان کمکی به بهبود حال بیمار آنان کرد ، پس بهتر است با تصمیمی انسانی و اخلاقی زمینه نجات چند انسان دیگر را فراهم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *