جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

انقلاب،شعر مخالفان‌راهم به‌رنگ خوددرآورد

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 306139
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با بیان اینکه نگاه‌ مسئولان به شعر به جای بودجه‌محوری برنامه‌محور باشد، گفت: مدیران با برنامه‌یرزی باید به سمت ارتقای کیفی شعر پیش بروند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست خبری دومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب موسوم به «آفتابگردان‌ها» صبح امروز، ۲۳ مرداد ماه، با حضور علی‌محمد مؤدب مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب، میلاد عرفان‌پور شاعر و جمعی از اصحاب رسانه در این مؤسسه برگزار شد.

مؤدب در ابتدای این مراسم با بیان اینکه شعر همواره همراه ما از گهواره تا گور است، گفت: شعر خلاصه تجربه‌ها، احساسات و رؤیاهای ماست. از این نظر غنی‌ترین مجموعه میراث‌های یک تمدن از قلوب انسان‌های ادوار مختلف به شمار می‌آید. این امر در حوزه دین ما بیشتر صدق می‌کند، چرا که دین کا کلام‌محور است و معجره پیامبر خاتم(ص) نیز قرآن است.

وی ادامه داد: شعر به تبع این ثروت موجود، به نام قرآن، بسیار غنی‌تر شده و از ارزش‌های بالایی برخوردار است، اما متأسفانه برای این همراه توجه و تدبیر نمی‌شود. نگاه ما به شعر، بسیار دیمی شده است؛ به عبارت دیگر ما مشتاقیم که برای شعر جشن خرمن بگیریم و جشنواره برگزار کنیم، ولی برای آغاز شاعری و چگونگی پیومدن این راه فکر نمی‌کنیم.

صفر سالگی شعر را نشناختیم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با ذکر خاطره‌ای از مصطفی رحماندوست، افزود: مصطفی رحماندوست در جایی گفته بود که از ژاپن با او تماس گرفتند تا درباره تربیت کودک از صفر سالگی با او مصاحبه کنند. ایشان می‌گفت که من خیلی ساده نوشتم: صفر سالگی خیلی دیر است. ژاپنی‌های به شدت پیگیر شدند تا ماجرا را دریابند. رحماندوست به آنها توضیح داد که در دین ما بارها به توجه برای تربیت بهتر کودک پیش از تولد تأکید کرده‌ است. این‌ها ارزش‌هایی است که داریم، اما به آنها بی‌توجه‌ایم. درباره شعر هم همین نگرش را داریم. اینکه صفر سالگی شعر کجاست را نمی‌دانیم. اینکه چطور باید نیروهای جوان را تربیت کنیم، آگاه نیستیم.

بخش دیگر صحبت‌های مؤدب به اطلاع‌رسانی در رسانه ملی در خصوص شعر اختصاص داشت. وی با بیان اینکه پدیده‌های ساده و غیر مهم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم، اما به مسائل مهمتر مانند شعر و موضوعات فرهنگی بی‌توجهیم، افزود: موضوعاتی مانند ورزش و سیاست برخلاف فرهنگ در رسانه ملی جایگاه خوبی دارند. در رابطه با آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و ساعت‌ها برنامه تلویزیونی به پخش این نوع برنامه‌ها اختصاص دارد. کودکان ما ورزشکاران خارجی و تیم‌های فوتبال در کشورهای اروپایی را می‌شناسند اما از داشته‌های فرهنگی خود اطلاعی ندارند.

سهم شعر و کتاب از رسانه ملی چقدر است؟


این شاعر افزود: به عنوان نمونه هر ساله کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، اما ما از برگزیده‌های آن اطلاعی نداریم و با کلی جست‌وجو در فضای مجازی می‌توانیم نسبت به آن اطلاع یابیم. می‌شد که اطلاع‌رسانی برای این نوع برنامه‌ها هم از یک هفته قبل آغاز شود تا مردم شاعر سال خودشان را بشناسند. این در حالی است که برنامه‌های ورزشی ساعت‌ها از رسانه ملی را به خود اختصاص می دهند. برای یک مسابقه ورزشکار به خانه او می‌روند تا عکس‌العمل خانواده‌اش را در زمان مسابقه نشان دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تنها تعدادی از افراد برگزیده در جوایز فرهنگی و ادبی که شخصیت سیاسی بودند در رسانه ملی مطرح شدند، یادآور شد: علاوه بر این، بازتاب خوبی از شعر در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. من چندی پیش به مناسبت ضربت خوردن حضرت علی(ع) به دنبال شعر فاخر بودم، اما این نوع سروده‌ها را تنها در وبلاگ‌های شخصی پیدا کردم. این در حالی است که ما سروده‌های خوبی از قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی داریم که به آن بی توجه‌ایم.

مؤدب با بیان اینکه اگر به کارکرد رسانه ملی نگاه کنیم می‌بینیم که سهم شاعران پیشکسوت از رسانه ملی بسیار کم است، اظهار داشت: اگر قرار است تمدنی شکوفا شود، باید شعر آن شکوفا شود. شعر هنر اول ماست و می‌توانیم آنچه که در ذهن و رؤیا داریم در شعر به تصور بکشیم. شعر می‌تواند شکوفایی خلاقیت را در همه حوزه‌ها دامن خواهد زد. برای رسیدن به این نقطه لازم نیست که حتماً بودجه زیادی صرف شود. با کارهای کم‌هزینه هم می‌توان به نتیجه رسید. به عنوان نمونه در ابتدای شهر دزفول نوشته شده است که به "شهر شاعر بسیجی، قیصر امین‌پور خوش آمدید". این را می‌توان در تمام شهرها اجرا کرد. مثلاً در ابتدای شهر دامغان نوشت که به شهر علی معلم خوش آمدید.

انقلاب شعر مخالفان را هم به رنگ خود درآورد

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با بیان اینکه ما مکرراً شاهد آسیب‌شناسی شعر در رسانه ملی هستیم، یادآور شد: این نوع نقدها می‌تواند به رشد کیفی شعر کمک کند. مدیران با برنامه‌یرزی باید به سمت ارتقای کیفی شعر پیش بروند. نگاه‌ها به جای اینکه بودجه‌محور باشد، باید برنامه‌محور باشد؛ به عبارت دیگر ابتدا برنامه‌ها مشخص و بعد بودجه انتخاب شود. نه اینکه در وهله نخست به بودجه توجه کنیم. برخی حرف‌های رمانتیک می‌زنند که دولت نباید رد فرهنگ دخالت کمند، اما همیشه حکومت‌های فهیم بودند که به رواج فرهنگ و هنر کمک کردند. مشکل اینجاست که بروکراسی‌های ما بودجه‌محور است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا انتخاب عنوان شعر انقلاب برای این دوره‌های آموزشی احجاف در حق دیگر شاعران نیست، گفت: ما با کسی دعوا نداریم، فقط دوست داشتیم که در دهه چهارم انقلاب پیمانی دوباره با برداران و پدرانمان ببندیم. انقلاب حتی کسانی را که با آن مخالف هستند هم تحت تأثیر قرار داد. این موضوع در قضیه شعر هم صدق می‌کند. شعر مخالفان هم رنگ انقلاب گرفته است. این را می‌توان در ساختار و فرم شعر بررسی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *