پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

۲۰ هزار بیمار ایرانی در انتظار پیوند

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 304214
مسئول پیوند اهدا بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره اینکه در برخی از کشورها ارگان اندام‌افراد سرمایه ملی است از شکست پیوند ریه در عربستان و ترکیه خبر داد و گفت : ۲۰ هزار بیمار ایرانی در انتظار پیوند هستند .
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر کتایون نجفی‌زاده در جلسه شورای سیاست‌گذاری سلامت معاونت صدا با موضوع اهدای عضو اظهار داشت: پیوند ریه در ایران از سال ۷۹ شروع شد و خوشبختانه پیشرفتهای زیادی در این زمینه در کشورمان صورت پذیرفته است. در حالی که کشور ترکیه و عربستان هر کدامشان در زمینه پیوند ریه در نهایت با شکست مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشور اسپانیا از نظر اهدا و پیوند از افراد مغز مرگی در رتبه نخست دنیا قرار دارد و ما نیز از تجربیات آنها بهره‌مند شده‌ایم افزود: یک زمانی متوجه شدیم با وجود آنکه مردم کشورمان روحیه ایثار بسیار خوبی دارند ولی آمار رضایت آنها برای اهدای عضو از فرد مغزی پایین است که در نهایت به این مسئله پی بردیم که گرفتن رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی یک علم است و توانستیم این علم را از کشورهای موفق در این زمینه کسب کنیم.

نجفی زاده ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ هزار بیمار ایرانی در انتظار لیست پیوند هستند و در هفته نیز ۶ تا ۷نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند ولی با اقداماتی مناسب در زمینه گرفتن رضایت از خانواده‌ های مرگ مغزی توانسته‌ایم ۷۲ درصد رضایت از خانواده‌ها را در کمتر از ۱۲ ساعت کسب کنیم.

وی تصریح کرد: آمار گرفتن رضایت از خانواده‌های مرگ مغزی در ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی دو آمار متفاوت است بطوریکه آمار گرفتن رضایت از این خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالغ بر ۹۶ درصد است .

نجفی زاده در تشریح چگونگی رخ دادن عارضه مرگ مغزی بیان داشت: وقتی یک ضربه و خونریزی در مغز رخ می‌دهد فشار به مغز آمده و چهار رگ ساقه مغز دیگه نمی‌توانند به مغز خون رسانی کنند و برخی موارد به دلیل آنکه مغز به حالت خمیر در می آید بنابراین از داخل گوش‌ها بیرون زده و فقط در مدت ۶ تا ۸ دقیقه می‌توان با تنفس مصنوعی از ایست قلبی جلوگیری کرد تا بتوان خون را در بدن به جریان در آورد تا حداقل اعضای بدن ان فرد از بین نرود و این اندام ها نیز تا کمتر از ۱۴ روز می توان برای پیوند آن به افراد نیازمن اقدام کرد.

وی گفت: یکی ازسخترین پیوندها پیوند ریه است به طوری که باید در کمترین زمان خانواده ها برای اهدای آن اعلام رضایت کنند. در سال ۳ تا ۶ هزار مرگ مغزی در ایران رخ می‌دهد که فقط ۴۰۰ مورد آن به اهدا منتهی می‌شود در حالی براساس براوردها باید نیمی از این مرگ مغزی ها به اهدای اندام آنها منتهی شود که این مسئله در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

نجفی زاده با بیان اینکه البته آمار مرکز اهدای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمی در این زمینه متفاوت و البته بالاتر است گفت: ما در ماه ۲۰ تا ۳۰ اهدای عضو از مرگ مغزی داریم و این در شرایطی است که در برخی از کشورها ارگان بدن افراد مرگ مغزی سرمایه ملی به حساب می‌اید و در ایران نیز بر اساس فتوای مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرده‌اند که " در زمینه اهدای عضو و نجات جهان انسان‌ها این مسئله واجب عینی است"

وی ادامه داد: در حال حاضر کارت اهدای عضو ارزش قانونی ندارد و فقط ارزش فرهنگی داشته و ما بسیار در زمینه تولید فیلم‌های که به مردم اطلاعات نادرست در زمینه مرگ مغزی ارائه می‌دهند نگران هستیم زیرا یک فیلمنامه نادرست در این مقوله و متقابل آن ایجاد تصورات اشتباه در ذهن مردم باعث می‌شود زحمات ماه‌ها تیم اهدای عضو از بین برود.

نجفی زاده با اشاره به اهدای عضو اندام های حیاتی مرحوم خانم عسل بدیعی هنرمند سینما و همچنین آن آتش نشان فداکار گفت: آمار معمولی درخواست کارت اهدای عضو در مرکز ما روزانه ۱هزار عدد است ولی هر زمان که کارهای مناسب تبلیغاتی و یا این چنینی در جامعه به خصوص از طریق رسانه ملی اشاعه پیدا می‌کند استقبال مردم برای دریافت کارت اهدای عضو و مشارکت در این مقوله افزایش چشم گیری می یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *