يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

درزمان هاشمی و خاتمی دولت درسایه‌بودیم

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 302193
آقایان هاشمی و خاتمی شورای عالی امنیت ملی بسیار برجسته ای را می خواستند که آقای روحانی و تیم دبیرخانه، این شورا را ایجاد کرد. شورای عالی امنیت ملی زمان ما، در واقع یک کابینه در سایه بود.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، علی ربیعی، کسی که در حوزه سیاسی مورد اعتماد حسن روحانی است و در تشکيل و ترکیب کابینه دولت یازدهم نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد. او معروف به "عباد" است و مسؤولیت اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی را بر عهده داشته است.

ربیعی، مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه پیام‌نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی سید‌محمد خاتمی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده است.

او در بخش از گفت و گوی خود با هفته نامه آسمان در خصوص تاثیرگذاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بر دولت های هاشمی و خاتمی می گوید: آقایان هاشمی و خاتمی شورای عالی امنیت ملی بسیار برجسته ای را می خواستند که آقای روحانی و تیم دبیرخانه، این شورا را ایجاد کرد. شورای عالی امنیت ملی زمان ما، در واقع یک کابینه در سایه بود.

- در ادامه بخش از سخنان علی ربیعی در گفت و گو با هفته نامه "آسمان" را می خوانید؛

گفتمان آقای روحانی بر محور اعتدال، متاثر از نگاه ایشان از گذشته و سابقه ذهنی ای بود که از قبل داشتند. حتی زمانی که به دوستانشان توصیه کرده بودند حزب درست کنند مبنای تشکیل حزب همین اعتدال بود.

به نوعی اعتدال یک گفتمان از دوره مجلس سوم یا دوم بود که ایشان در غالب گروهی به نام عقلا درست کرده بود که معتدلین اعضای آن بودند. آقای روحانی یک اعتقاد هم داشته و دارد که ایران را کسی به تنهایی نمی تواند اداره کند. شاید این اعتقادات این مجموعه را ساخت.

به هر رو ۱۶ سال در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و تقریبا هشت سال اخیر در مرکز تحقیقات استراتژیک، به شکل گیری فکری ایشان خیلی کمک کرد. خیلی ها فکر می کنند شورای عالی امنیت ملی است؛ در حالی که تصویر درستی از آن ندارند.

شورای عالی امنیت ملی زمان ما، در واقع یک کابینه در سایه بود.

آقایان هاشمی و خاتمی شورای عالی امنیت ملی بسیار برجسته ای را می خواستند که آقای روحانی و تیم دبیرخانه، این شورا را ایجاد کرد. در این شورا معاونت های مختلف فرهنگی داشتیم، معاونت اقوام داشتیم که بهترین و روشنفکرانه ترین سیاست قومی ایران در آن مقطع در شورای امنیت ملی ایجاد شد، کمیته اقتصادی داشتیم که افراد برجسته اقتصادی در آن تردد داشتند.

کمیته محیط زیست داشتیم که بخشی از اقدامات سالم سازی آب تهران از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام می شد و سیاست خارجی و داخلی که بخش اصلی کار آن بود. در حقیقت این مرکز دولت سایه بود.

در کنار آن ما مرکز تحقیقات استراتژیک داشتیم که آن هم پاتوق غالب افراد دانشگاهی بود. به یک نوع، دیدگاه های امروز آقای روحانی حاصل همنشینی ۱۶ ساله با بخش اعظم روشنفکری و نخبگان جامعه است.

به ویژه در این سال اخیر چون نخبگان جامعه سرخورده بودند، مرکز تحقیقات استراتژیک، یک مرکز حاکمیتی و پاتوق و راه برای نخبگان بود. پروژه های زیادی در مرکز تحقیقات بود که مجریان پروژه ها در مورد عملکردشان توضیح می دادند. جالب است بدانید آقای روحانی در روش تحقیق، به طور مسلط نظر می داد و ایرادات جدی در مورد روش های تحقیق می گرفت که اعضای علمی از آن متعجب می شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *