دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بیابانکی: شاعران روشنفکر در موضوع انقلاب و دفاع مقدس سکوت کرده‌اند

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 301577
سعید بیابانکی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره‌ی لزوم بروز ایستادگی در مقابل سلطه در شعر، گفت: شاعران انقلاب در این زمینه همواره پیش‌قدم بوده‌اند.
به گزارش جهان، این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با شاعران، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان‌شان سه محور شعر شاعران از جمله بیان دلتنگی‌ها، بروز احساسات و عواطف و همچنین بروز و ظهور حکمت را مطرح کردند. ایشان فرمودند که شاعر باید در شعرش به خلق معنا دست بزند و هرچه حضور این معنا فاخر و متعالی‌تر باشد، او بیش‌تر به وظیفه‌ی خود عمل کرده است.

بیابانکی درباره‌ی موضوع لزوم بروز ایستادگی در برابر نظام سلطه در شعر شاعران انقلاب که مقام معظم رهبری در این جلسه به آن اشاره کردند، گفت: به نظر من در طول سال‌های پس از انقلاب و در بین ارکان هفت‌گانه‌ی هنر، موضوع ایستادگی در مقابل سلطه‌ی جهانی همیشه در بین شاعران بیش‌تر مطرح بوده و شاعران در این زمینه همواره پیش‌قدم بوده‌اند. آن‌ها با کلام و شعر خود همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند. البته این موضوع مختص شاعران انقلاب است که همواره یک نوع صدا و حنجره‌ی آزادی‌خواهی بوده‌اند، در صورتی که بخشی از شاعران کشور به این موضوعات توجه نداشته‌اند و بیش‌تر به دغدغه‌های شخصی و دلتنگی‌های‌شان پرداخته‌اند.

او ادامه داد: اگر آیینه‌ی شعر بعد از انقلاب را درنظر بگیریم، می‌بینیم اصل حرف آن‌ها همین موضوع استکبارستیزی است و همواره شاعرانی که در جرگه‌ی شاعران انقلاب بوده‌اند، این موضوع را در کلام‌شان مطرح کرده‌اند و اصلا به خاطر همین است که این شاعران به شاعران انقلاب معروف شده‌اند. در این بین کسانی هم هستند که به مقولات مطرح‌شده در شعر این شاعران بی‌تفاوت بوده‌اند و با این‌که شعر این افراد شعر خوبی است، اما هرگز آیینه‌ی زمان نبوده است.

این شاعر افزود: شعر تنها بیان دلتنگی‌ها نیست؛ بلکه باید بلندگوی آزادی‌خواهی باشد، کما این‌که روح ادبیات هم همین است و همواره اعتراض در آن وجود دارد و این اعتراض هماره در شعر شاعران انقلاب وجود داشته است.

بیابانکی همچنین درباره‌ی این‌که چرا مقام معظم رهبری به مسأله‌ی استکبارستیزی در شعر تأکید کرده‌اند، گفت: به نظرم می‌آید چون خود ایشان شاعر هستند و از قبل از انقلاب تا به حال با شاعران بزرگی نشست و برخاست داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که پرکاربردترین سلاح در حوزه‌ی فرهنگی، شعر است و شعر یک ‌لشکر فرهنگی است که در خط مقدم قرار دارد.

او در ادامه درباره‌ی این موضوع که موضوعات مطرح‌شده در بیانات مقام معظم رهبری تا چه اندازه در شعر شاعران مطرح شده است، اظهار کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب همواره بخش زیادی از مسائلی که ایشان مطرح کرده‌اند، از جمله استکبارستیزی در شعر شاعران جلوه کرده است و این شاعران بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها بر اساس وظیفه و تعهد، این کار را انجام داده‌اند؛ در حالی که بسیاری از شاعران کشور از جمله شاعران روشنفکر این‌گونه نبوده‌اند و در موضوعاتی از جمله انقلاب و دفاع مقدس سکوت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *