يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

علل فاصله گرفتن برخی افراد از روزه چیست؟

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 301482
مسوول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر گفت: یکی از عوامل فاصله گرفتن برخی از افراد از فریضه روزه را باید به حساب تناقضات رفتاری کسانی که مدعی، مبلغ و مبین احکام الهی هستند، گذاشت.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام والمسلملین علی سرلک در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود آثار و برکات فراوان در روزه‌داری در ماه مبارک رمضان چرا گاهی شاهد بی‌توجهی برخی افراد به این فریضه الهی هستیم، اظهار کرد: به نظر من بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به فریضه روزه‌داری آن‌قدر عمومی نیست هر چند که همیشه این مساله وجود داشته و همواره متاع کفر و دین بی‌مشتری نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر اساس تحلیل انسان‌شناسانه می‌توان گفت همواره در انسان دو کشش وجود دارد که بر سر رفتن یا ماندن یک جدال درونی در حال انجام است، یعنی جاذبه‌هایی که او را به سمت جاذبه الهی و انسانی سوق می‌دهند یا به ماندن و حرکت نکردن دعوت می‌کنند.

سرلک با بیان این‌که «این جدال و کشمکش درونی به ویژه در نسل جوان که دل و ذهن لطیف‌تری دارند بیشتر اثرگذار ست» گفت: گاهی اوقات بعضی از رفتارها جوانان را بر می‌آشوبد و واکنشی که در برابر بعضی از رفتارها نشان می‌دهند گاهی به انکارها، نقض‌ها و کنار گذاشتن‌های صددرصدی می‌انجامد، به این خاطر دوره جوانی دوره عشق و نفرت‌ها و گرایش‌ها و فاصله گرفتن‌های ۱۸۰ درجه‌ای است.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر افزود: بر این اساس در اکثر حرکت‌های اجتماعی بدنه‌ اصلی را جوانان تشکیل می‌دهند زیرا آنها یک نیرویی دارند که اگر کسی بتواند آن را مدیریت کند مجموعه‌ای عظیم از توان و انرژی را در اختیار دارد.

وی با تاکید بر این‌که «باید یکی از عوامل فاصله گرفتن برخی از افراد از این فریضه الهی را به حساب تناقضات رفتاری کسانی که مدعی، مبلغ و مبین احکام الهی هستند بگذاریم» خاطرنشان کرد: عمل یا رفتار فلان طلبه یا مسوول در یک جامعه دینی می‌تواند در فاصله گرفتن‌های افراد به ویژه نسل جوان از احکام الهی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه عامل دیگر در این ارتباط را برنامه‌ریزی و توطئه دشمنان و مخالفان دین و دینداری عنوان کرد و گفت: برخی از مجموعه‌هایی که دل خوشی از دین و دینداری ندارند، روی قشر جوان برنامه‌ریزی می‌کنند و اساسا هر کسی دل جوان را در جامعه به دست بیاورد می‌تواند این بدنه اجتماعی را در خدمت بگیرد و تحولات آن جامعه را مدیریت کند.

سرلک ادامه داد: شکی نیست که گروه اصلی هدف جریانی که بی‌دینی را در عالم مدیریت می‌کند گروه جوانان هستند که با کارهای تبلیغی، تزیینی، ترویجی و فرهنگی فضایی به وجود می‌آورند که جوانان را به فاصله گرفتن از دین و روی آوردن به مسائل غیراخلاقی تشویق کرده و رفته رفته فاصله آنها را با جنس دینداری عمیق، زیاد کنند که البته به فضل خدا آن توفیق را به دست نخواهند آورد.

وی با بیان این‌که «بر اساس تجربه‌ای که در میان جوانان داشته‌ام گواهی می‌دهم نسل جوان ما یکی از نسل‌های عمیقا متدین است» اظهار کرد: این اعتکاف‌ها، احیاها، مساجد پرشور در دانشگاه‌ها، عزاداری‌ها و مناسبت‌ها و مشارکت جوانان در مسائل معنوی شاخصه‌های امیدوارکننده‌ای است که نشان می‌دهد نسل جوان ما راهشان را پیدا کرده‌اند. البته همیشه کسانی بوده‌اند و هستند که دوست دارند خود را مطرح کنند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر یادآور شد: در کشور ما نسل جوان نسل پاک، دلداده به معارف اهل بیت (ع) و نسل شریعت و اهل احکام هستند که ان‌شاءالله افراد موثر از مسوولان گرفته تا خانواده‌ها و رسانه‌ها باید مواظب این حساسیت در نسل جوان باشند که طبع لطیفی دارند.

سرلک همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که «همه احکام الهی آمده تا انسان بتواند به پاکی، زلالی، وسعت، بی‌کرانگی و یکدستی دست پیدا کند» گفت: احکام و عبادات الهی آمده‌اند که انسان را از منیت‌ها، خودیت‌ها و محدودیت‌ها نجات دهند.

وی هدف و پیام اصلی روزه‌داری را تمرین تقوا و پرهیز از گناه عنوان کرد و افزود: تقوا آن پهنه و میدانی است که انسان در مناسبات زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی جهت حرکتش بیشتر از آنکه به سوی خودش باشد به سوی خدای متعال باشد، لذا هدف اصلی همه احکام رها شدن، بزرگتر شدن از خویش و فراتر رفتن از خود و پناه آوردن و گره خوردن به حقیقت خدای متعال است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: روزه آمده انسان را از منیت‌ها نجات دهد، زیرا ما انسان‌ها رهروان منزل عشق بودیم و بنا بود تا آنجا برویم اما در این مناسبات عادی و مادی دنیا، کسب و کار و مسائل روزمره متوقف شدیم و دل از آسمان کندیم و سر به هوا شدیم و خیال کردیم در مناسباتی که خودمان ایجاد کرده‌ایم همه کاره هستیم و به آنچه میل خودمان است باید دست پیدا کنیم.

سرلک یادآور شد: خدای متعال برای اینکه دوباره ما را به سوی خود رهسپار کند احکام و عبادات همچون روزه را توسط اولیای خود به ما پیشنهاد داد تا با روی آوردن به آن دوباره روزگار وصل را پیدا کنیم، بنابراین همه عبادات آمدند تا انسان را به قله تقوا، خویشتن‌دانی و مراقبت از خویش برای سپردن خود به خدا برسانند.

وی در پایان تاکید کرد: روزه آمده است ما را به آن تقوا و پرهیز کردن از گناه و دل کندن از غیرخدای متعال و یافتن او برساند و ما را در این راه یاری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *