چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

تعجب پژویان از صحبت های غضنفری

چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 298410
رییس شورای رقابت با اظهار تعجب از صحبت‌های اخیر غضنفری اعلام کرد: نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که از ابتدای هفته دوستان نسبت به محدوده اختیارات تصویب شده شورای رقابت مجددا شروع به اظهارنظر کرده‌اند.
به گزارش جهان، جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: اختیارات و وظایف شورای رقابت طبق نص صریح قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی کاملا مشخص است و همچنین بخش نامه مستقیم رییس جمهور هیات وزیران را از مداخله در زمینه مسوولیت‌های شورای رقابت منع کرده است. این روند ماه‌ها است که تثبیت شده است و مشخص نیست بنا به چه دلایلی از آغاز هفته جاری اظهارنظرها راجع به شورای رقابت به اوج خود رسیده است.

وی صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت را فاقد معنای علمی دانست و گفت: بسیاری از حرف‌هایی که ایشان در صحبت‌هایشان راجع به شورای رقابت مطرح کرده‌اند هیچ پشتوانه علمی ندارد در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا نهادی مانند شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری و نظارت بر بازارهای انحصاری را بر عهده دارد و این مسئله تنها در کشور ما برای بعضی جا نمی‌افتد.

پژویان در رابطه با اظهارات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز اظهار کرد: وقتی شورای رقابت یک دستورالعمل را به صورت رسمی اعلام می‌کند کاملا مشخص است که از این دستورالعمل تنها یک قیمت بیرون می‌آید به همین دلیل این مسئله که از این به بعد شورای رقابت دستورالعمل مشخص کند و یک نهاد دیگر قیمت‌ها را اعلام کند کاملا غیر ممکن و اشتباه است.

غضنفری امروز با اظهارنظری مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری امری ناپایدار است و درعین حال به طور کامل موثر نیست، گفت: وارد شدن به این حوزه شفابخش نیست و موجب می‌شود تا نهاد ضدانحصار درگیر روزمرگی و کارهای اداری گسترده برای قیمت‌گذاری و کنترل شود و در نهایت پیله‌ای را به دور خود بتند که رهایی از آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت‌گذاری یک کالای خاص مانند خودرو ما را به سمت تله قیمت‌گذاری می‌کشاند.

از نظر وی با توجه به اینکه شورای رقابت اجازه قانون گذاری را ندارد، می‌تواند با پیگیری تدوین یک لایحه از سوی دولت و یا تدوین یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای همیشه به موضوع انحصار پایان داده و براساس آن قوانین ضد انحصار وضع کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه شورای رقابت می‌تواند موضوع انحصارشکنی به عنوان هدف اصلی تشکیل خود را از طریق پیشنهاد وضع قوانین ضد انحصار پیگیری کند، گفت: پرداختن به مسائلی همچون قیمت گذاری کالای خاص برخورد با معلول و نادیده گرفتن صورت مسئله است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *