يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

قیمت میوه های نوبرانه +جدول‬

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 290143
نوبرانه‌ها این روزها بازار را در انحصار خود درآورده‌اند و در هر مغازه و یا غرفه بازارهای میوه و تره‌بار می‌توان آنها را که در کنار هم ترکیبی زیبا از رنگ‌ها را پدید آورده‌اند، مشاهده کرد.
به گزارش جهان به نقل از اقتصاد پرس، نوبرانه‌ها این روزها بازار را در انحصار خود درآورده‌اند و در هر مغازه و یا غرفه بازارهای میوه و تره‌بار می‌توان آنها را که در کنار هم ترکیبی زیبا از رنگ‌ها را پدید آورده‌اند، مشاهده کرد.

اگر از زیبایی ظاهری و خوشمزگی آنها بگذریم، مساله قیمت برای مشتریان نوبرانه‌ها اهمیت فراوانی می‌یابد، زیرا گاهی اوقات مجبور می‌شوند میوه نوبری را دو تا سه برابر قیمت بازارهای میوه و تره‌بار تهیه کنند.

کافی است سری به مغازه‌های سطح شهر بزنید و با دیدن قیمت‌ها به‌طور قطع متعجب خواهید شد، زیرا اختلاف قیمت میان میادین میوه و تره‌بار با مغازه‌ها حداقل ۴۰، ۵۰ درصد اختلاف دارد و در زیر لیست قیمت نوبرانه‌های پرطرفدار این روزها را آورده‌ایم.


جدول


گفتنی است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اختلاف قیمت بین میوه‌های عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار و مغازه‌های سطح منطقه وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که کیفیت محصول ارائه شده در مغازه‌ها بهتر است و به همین دلیل با قیمت‌های بالاتر میوه‌ها را عرضه می‌کنند.

علی امامی، بازرس و کارشناس میادین میوه و تره‌بار در این باره به اقتصادپرس اظهار داشت: تمامی میوه‌های عرضه شده در میادین میوه و تره بار از نظر کیفیت بسیار مناسب هستند و نمی‌توان به آنها ایرادی وارد کرد، اما برخی از مغازه‌داران به دلایل مختلف میوه‌ها را گران‌تر می‌فروشند و در این میان، تنها مصرف‌کنندگان ضرر می‌بینند.

وی درباره اختلاف قیمت میان مغازه‌ها و میادین میوه و تره‌بار گفت: سود قانونی که مغازه‌داران باید بر روی محصولی که از سازمان میوه و تره‌بار تهیه می‌کنند، بکشند حداکثر ۳۵ درصد برروی فاکتور صادر شده در میادین است، اما متاسفانه این مساله در سطح شهر رعایت نمی‌شود و شاهد فروش میوه‌ها به ویژه نوبرانه‌ها با قیمت‌های بالایی هستیم که این مساله نشان‌دهنده نبود نظارت کافی بر روی عملکرد این واحدهای صنفی است.

امامی در مورد چگونگی نظارت بر روی قیمت‌های بازارهای میوه و تره‌بار محله‌ای و سطح شهر توضیح داد: مسوولان هر یک از میادین و بازارهای محلی به عنوان نماینده سازمان میوه و تره‌بار قیمت‌ها را به طور دائمی رصد کرده و حتی با قیمت‌های سطح شهر نیز مقایسه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند در میادین کسی گرانفروشی کند.

بازرس میدان میوه و تره‌بار تصریح کرد: بنا بر شعار اصلی سازمان میادین میوه و تره‌بار در این بازار همیشه و در هر شرایطی حق با مشتری است؛ هر چند ممکن است گاهی اوقات مشتریان قوانین و مقررات را رعایت نکرده باشند، اما با این حال سعی می‌کنیم این عزیزان از ما راضی باشند.

امامی درباره ماهیت شکایت‌های ثبت شده از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار گفت: بیشتر اختلاف‌نظرها و انتقادات و شکایت‌ها مربوط به اضافه فروشی است. به این معنا که گاهی کارگران غرفه‌ها به جای وزن مورد مشتری بیش از آن را در کیسه‌ها می‌ریزند و همین مساله باعث ناراحتی و نارضایتی مشتریان می‌شود.

یکی دیگر از موارد، شکایت‌ها را اختلاف‌نظر در مورد پرداخت مبلغ خرید است. به این معنا که گاهی اوقات مشتری فراموش کرده پول بپردازد و یا غرفه‌دار آن را دریافت کرده و یادش نمی‌آید، قضاوت در این مورد از سخت‌ترین کارهاست و باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

وی درباره روش‌های تنبیهی بابت شکایت‌ها توضیح داد: با توجه به شناختی که از غرفه‌داران و کارگران داریم، در صورت مواجهه با شکایت برای دفعه نخست به آنها تذکر شفاهی می‌دهیم و آنان را ارشاد می‌کنیم. در مرحله بعد اگر تذکرات چاره‌ساز نشد و همچنان شکایت‌ها وجود داشت، به افراد اخطار مکتوب می‌دهیم و جریمه ریالی معادل ۱۰ درصد مبلغ اجاره در نظر گرفته و از آنان اخذ می‌شود.

اما براساس دستورالعمل سازمانی که به صورت مکتوب در نیامده، مسوولان هر یک از میادین میوه و تره‌بار سطح شهر به عنوان نماینده سازمان میادین میوه و تره‌بار دارای اختیاراتی هستند که می‌توانند براساس آن تنبیه مناسب با تخلف صورت گرفته برای افراد در نظر بگیرند. برای مثال، در مواجهه با زیادفروشی و شناخت دقیق از رفتار غرفه‌دار برای دفعه نخست تذکر شفاهی داده، اما اگر شکایت حتی یک بار دیگر تکرار شد، قیمت بار اضافه فروخته شده را کاهش می‌دهند. برای نمونه، اگر غرفه‌داری به جای یک کیلو خیار، دو کیلو به مشتری بفروشد و وی اعتراض کند، قیمت خیار ۱۵۰۰ تومانی را کاهش داده و تا دوساعت این غرفه مجبور است محصول خیار خود را به قیمت یک هزار تومان بفروشد.

امامی در پاسخ به این سوال که تمام تنبیهات به تذکر شفاهی و کتبی و اجبار در کاهش قیمت ختم می‌شود؟ گفت: خیر، همچنین براساس یک دستور العمل نانوشته دیگر در سازمان به عنوان روسای هر یک از بازارهای محلی، این اختیار را دارند که اگر غرفه‌دار و یا کارگری با مشتری بد برخورد کند و رفتاری دور از شأن بازار نشان دهد تا نصف روز بتوانند غرفه وی را ببندند.

بازرس و کارشناس میادین میوه و تره‌بار درباره چگونگی سلب امتیاز غرفه داران میادین میوه و تره‌بار بیان کرد: اگر رفتار غرفه‌داران نامناسب باشد و تنبیه بسته شدن نصف روز غرفه چاره‌ساز نشود، موضوع به مدیر بالادستی اطلاع داده شده و بنا به دستور وی، غرفه یک روز کامل بسته می‌شود و در صورت تکرار مساله، روسای بازارها، نامه‌ای به سازمان میادین میوه و تره‌بار می‌فرستند و با ذکر دلایل و موارد شکایت شده و مورد تخلف قرار گرفته، خواستار سلب امتیاز می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های شکایت از نحوه عملکرد در میادین میوه و تره‌بار، ثبت شکایت در سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است.

امامی در مورد امتیاز منفی غرفه‌داران گفت: امتیاز منفی می‌تواند منجر به خلع ید، سلب امتیاز غرفه و ضبط سپرده و سایر مواردی که نزد سازمان میوه و تره‌بار است شود. برای نمونه برای غرفه‌های میوه ۶ امتیاز منفی، برای غرفه‌های فرنگی ۸ امتیاز منفی و برای غرفه‌های سبزی ۱۰ امتیاز منفی منجر به خلع ید و سلب امتیاز خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در موارد نادری شنیده می‌شود برخی غرفه‌ها اقدام به گران‌فروشی می‌کنند؛ که باید گفت گران‌فروشی دو امتیاز منفی برای غرفه‌دار به ارمغان خواهد آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *