يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

دلیل گرانی حبوبات

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 289596
افزایش قیمت حبوبات در هفته های اخیر و برخی از شایعات درباره واردات عدس و لوبیا از کشور چین باعث شد تا به سراغ رئیس اتحادیه بنکداران برویم.
به گزارش جهان، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگو با تراز در مورد واردات عدس چینی گفت:ایران به هیچ وجه عدس از چین وارد نمی کند وما بیشتر عدس وارداتی خود را از کانادا تهیه می کنیم و واردات عدس از چین شایعه است.البته ما واردات لوبیا را از کشور چین داریم ولی در مورد عدس چنین مسئله ای صحت ندارد.

قاسمعلی حسنی در پاسخ به این سوال تراز، که دلیل اصلی افزایش قیمت حبوبات درهفته های اخیر چیست، افزود:دلیل اصلی این افزایش قیمت ها کاهش تولید به دلیل کسری بارندگی وعواملی از این دست است.البته عواملی از جمله افزایش مالیات،افزایش قیمت مواد اولیه،دستمزد کارگر و هزینه های حمل ونقل نیز مزید بر علت شده که نسبت به سال گذشته اگر هر کدام از مولفه های فوق افزایش ۲۰درصدی داشته باشند شاهد افزایش صددر صدی محصول نهایی خواهیم بود واین مساله ای مشخص است.

حسنی در پاسخ به این سوال که این محصولات باچه قیمتی از کشاورز خریده می شود گفت: بنده نمی توانم رقم دقیقی ارائه دهم چرا که قیمت ها تابع محدودیت های بسیاری هستند.مثلا اگر مقدار بار بیشتر باشد قیمت خریداری شده کمتر و بالعکس می باشد.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تراز که چرا باوجود کمبود چنین محصولاتی در داخل کشور این محصولات صادر می شوند؟ گفت:دلیل صادرات این محصولات به کشورهای همسایه علی الخصوص عراق صرفه اقتصادی آن است چرا که در ایران ۸ هزار تومان ودر عراق ۱۲ هزار تومان خریداری می شود واین اختلاف قیمت یکی از دلایل عمده صادرات این محصولات می باشد. وی در مورد میزان صادرات به خارج از کشور ابراز بی اطلاعی کرد وافزود گمرک آمار دقیق تری در باره این موضوع دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *