يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

تاکتیک دولت برای برداشت از صندوق توسعه

سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 280495
اندکی پس از آنکه مخالفت‌هاي اولیه با برنامه دولت برای افزایش برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی نمایان شد، به نظر مي‌رسد دولتمردان برای عملی شدن این برنامه به یک تغییر تاکتیکی روی آورده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از ئنیا اقتصاد، آن‌گونه که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند، در جلسه دیدار نوروزی حدود 100 نماینده با محمود احمدی نژاد که یکشنبه شب برگزار شده است، رییس‌جمهور از نمایندگان خواسته است تا سهمی 25 درصدی از منابع صندوق توسعه ملی را به «بخش کشاورزی» اختصاص دهند.

این در حالی است که در لایحه بودجه 92، سهم پیشنهادی دولت برای بخش کشاورزی تنها 10 درصد از منابع این صندوق (به طور ریالی) بود. دولت البته تصمیم داشت 25 درصد دیگر از منابع این صندوق را با تبدیل به ریال، در اختیار بخش هایی چون صنعت (10 درصد)، مسکن (5 درصد) و سایر بخش ها (10 درصد) قرار دهد. این خواسته البته با مخالفت‌هاي اولیه نمایندگان روبه‌رو شد و از جمله کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این پیشنهاد را از لایحه بودجه 92 حذف کرد.

علی لاریجانی رییس مجلس هم روز یکشنبه در توصیه‌ای به کمیسیون تلفیق بودجه گفت: «بايد از هرگونه تصميمي كه مغاير فلسفه وجودي صندوق توسعه باشد،‌ خودداري كنيم» تا تلویحا مخالفت خود را با افزایش برداشت‌هاي ریالی از صندوق ارزی اعلام کرده باشد. با این حال به نظر مي‌رسد دولت بنا دارد از راهی دیگر، مقصود خود را تامین کند؛ چراکه احتمال رای دادن نمایندگان مجلس به افزایش 15 درصدی سهم ریالی بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه (از 10 درصد به 25 درصد) بیشتر است.

زیرا مجلسی‌ها - به خصوص نمایندگان مناطق کم جمعیت‌تر- اغلب با تخصیص اعتبارات بیشتر به بخش کشاورزی که شامل حوزه‌هاي انتخابیه آنان نیز مي‌شود، موافقت مي‌کنند. ضمن اینکه سهم 10 درصدی بخش صنعت از منابع «ریالی شده» صندوق توسعه هم به دلیل وجودش در قانون بودجه 91، احتمالا مخالفت چندانی را در مجلس برنمی انگیزد و در نهایت برداشت 35 درصدی مد نظر دولت از این منابع تنها با یک تغییر تاکتیکی عملیاتی مي‌شود.

یک عضو کميسیون امنیت ملی مجلس که در جلسه یکشنبه شب نمایندگان با احمدی‌نژاد حاضر بوده است، با اشاره به پیشنهاد ريیس‌جمهور برای اختصاص 25 درصد منابع صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی در این جلسه تصریح کرد: در مورد این مساله و اختصاص این مبلغ دولت آینده باید نظر بدهد.

محمد آصفری در گفت‌وگو با مهر افزود: بالطبع ما نظر قانون را دنبال می‌کنیم و نمایندگان اجازه نمی‌دهند کسی از آنها سوء استفاده کند.

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندر عباس هم گفت: ريیس‌جمهور در این جلسه از نمایندگان خواست تا 25 درصد از صندوق توسعه ملی را به بخش کشاورزی اختصاص دهند تا هم جلوی مهاجرت روستاییان گرفته شود و هم اینکه اشتغال پایدار به وجود آید و همچنین بتوانیم در حوزه صادرات ورود کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *