يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

13 فروردین روز دوستی‌و انس با طبیعت‌است

دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 279189
روز 13 فروردین روز دوستی و انس با طبیعت است.
13 فروردین روز دوستی‌و انس با طبیعت‌است
به گزارش جهان به نقل از فارس، 13 فروردین روز طبیعت و از تعطیلات رسمی در تقویم کشور ما است و مردم در این روز که آخرین روز جشن عید نوروز است، به دشت و صحرا می‌روند و در کنار خانواده این روز را به شادی سپری می‌کنند.
 
بیرون رفتن از خانه در روز سیزدهم فروردین و آن روز را بـه شـادی و تفـریـح گذراندن از رسوم دیـریـن ایـرانـیان اسـت و پس از گذشت سال‌ها از این سنت قدیمی، همچنان مردم آن را حفظ کرده و سعی می‌کنند که در کنار سبزه و آب و گیاهان، این روز را به خوبی بگذرانند و در یاد و خاطره آنها ثبت شود.
 
در زمان‌های گذشته روز 13 را روز نحس می‌دانستند و برای دوری از این نحسی به بیرون می‌رفتند و این روز را در صحرا و دشت سپری می‌کردند، تا از بدیمنی آن‌ در امان باشند، ولی امروزه این روز را روز انس با طبیعیت می‌دانند و مردم سعی می‌کنند که همه در این روز دور هم جمع شوند و با شادی و تفریحآن را پشت سر بگذارند.
 
مردم بروجرد همانند سایر مردم ایران در روز 13فروردین بیرون می‌روند و سعی می کنند که خوش آب و هواترین منطقه را برای آن در نظر بگیرند.
 
بروجرد به دلیل آب و هوای مناسب دارای مناطق زیادی در روز 13 فروردین است و بروجردی‌ها برای این روز به‌همراه  خانواده و فامیل برنامه‌ریزی می‌کنند و به دشت و صحرا می‌روند و معمولا به منطقه ونایی و یا گلدشت که از سرسبزترین مناطق بروجرد است، می‌روند.
 
اکثر مردم بروجرد در روز 13 فروردین آش رشته طبخ می‌کنند و در این راستا بازی‌های جالب و دیدنی را به صورت گروهی انجام می‌دهند و این در حالی است که امروزه بازی‌های محلی و گروهی در حال کمرنگ شدن هستند.
 
یکی از این بازی‌های محلی و پر طرفدار در این روز بازی با چند چوب است که چوب بازی نام دارد و با تعدادی چوب به شکل پرتاب کردن آنها بازی می‌کنند.
 
بازی‌ وسطی و بازی‌های مختلف دیگری با توپ در 13 فروردین انجام می‌شود که روزی به یاد ماندنی و پرخاطره برای همه به ویژه برای کودکان و جوانان است.
 
مادر بزرگ‌ها هم در این روز بیکار نمی‌نشینند و گیاهان خوراکی را از صحرا جمع‌آوری می‌کنند، تا با آنها آش‌های خوشمزه و محلی تهیه کنند.
 
مردم بروجرد در 13  فروردین از صبح زود بیرون می‌روند و برخی حتی صبحانه خود را در کنار طبیعت میل می‌کنند و تا شب بیرون از منزل هستند.
 
رئیس اداره محیط زیست بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: مردم در روز 13 فروردین از شکستن شاخه‌ها برای روشن کردن آتش استفاده نکنند و اگر در برخی موارد این کار صورت می‌گیرد، قبل از ترک محل حتما آتش را خاموش کرده و از خاموش شدن آن اطمینان داشته باشند.
 
امیر ساکت اظهار داشت: مردم در 13 فروردین از شاخه‌های درختان برای بستن تاب استفاده نکنند، چون ممکن است، سبب شکستن شاخه‌ها شود.
 
وی بیان کرد: اگر روز 13 فروردین در کنار آب رودخانه‌ها هستند، از ریختن زباله‌ها و آلوده کردن آبها و یا رها‌سازی ماهی‌های قرمز خود جدا خودداری کنند.
 
ساکت تصریح کرد: مردم طبیعت دوست در این روز زباله‌های خود را در کیسه‌های زباله ریخته تا این طبیعت زیبا برای سایر نسل‌ها نیز حفظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *