پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

قراری برای بازدید از پارچین نداشتیم

جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 267022
رییس هیات فنی و کارشناسی ایران با بیان این‌که مذاکرات جدی، فشرده‌ و رو به جلو با آژانس در تهران داشتیم، اظهار کرد: اگر آژانس ملاحظات و عبارات مدنظر ایران را در سند نهایی درج کند می‌توانیم به جمع‌ بندی برسیم.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، علی اصغر سلطانیه نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با آژانس را بر عهده داشته است با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته‌اش با هیات هشت نفره آژانس اظهار کرد: ما مذاکرات جدی و فشرد‌ه‌ای داشتیم و اعلام کردیم آمادگی داریم تا یک روز دیگر هم این مذاکرات ادامه پیدا کند چرا که برخی اختلاف نظرها حل شده است اما برخی دیگر نه. موضوعات مورد بررسی پیچیده هستند و باید بگویم در یک سال گذشته تمام بحث ما درباره دو تا سه صفحه بوده است چرا که ابعاد فنی، سیاسی، حقوقی و امنیتی دارد و باید این‌ها در آن لحاظ شود.
 
وی تاکید کرد: ما باید ملاحظات امنیتی و سیاسی خود را در نظر داشته باشیم.
 
سلطانیه ادامه داد‌:‌ بازرسی‌های عادی از تاسیسات و مواد هسته‌یی ایران در حال انجام است و در 10 سال گذشته یک بار و یا یک روز نشده است که صدور ویزای بازرسان به تاخیر افتاده باشد.
 
نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اتهامات و ادعایی که علیه ایران مطرح شده است گفت: ما این اتهامات و ادعاها را قبلا بررسی کرده و بی‌اساس بودن آن را اعلام کرده‌ایم. حتی درباره بازدید از سایت پارچین که یک سایت نظامی است آژانس در سال 2005 بازدید و بازرسی کرد و پس از بررسی موارد، بی اساس بودن ادعاها درباره این سایت ثابت شد.
 
وی با بیان این‌که بازرسی عادی از تاسیسات و مواد هسته‌یی مطابق معیار تعریف شده صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اما الان موضوع بر سر یک سری ادعاها با ابعاد محتمل نظامی است و ما اراده سیاسی داریم تا بی‌اساس بودن این ادعاها را بار دیگر ثابت کنیم. از سویی آژانس نمی‌تواند به حوزه‌ای وارد شود که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.
 
سلطانیه در پاسخ به این که برخی رسانه‌های غربی این مذاکرات را بی‌نتیجه خوانده‌اند، گفت: ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما اگر منظورشان از نتیجه این است که به یک توافق و امضای سند برسیم هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. اما مذاکرات رو به جلو بوده است.
 
نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برنامه خبری ساعت 14 شبکه اول سیما سخن می‌گفت در عین حال اظهار کرد که ترجیح می‌دهم وارد جزییات نشوم چرا که هم بحث تخصصی و فنی است و هم از حوصله مردم خارج است. هم‌چنین به طرف‌های مقابل توصیه دارم آن‌ها هم اظهارنظرهایی نکنند که موجب بروز گمانه‌زنی‌های نادرست و جوسازی شود. در هر دور از مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته تلاش شده تا موارد اختلاف میان دو طرف بحث و حل و فصل شود. دفعه قبل چند موضوع حل و فصل شد. اما منجر به امضای "رهیافت ساختاری" نشد. چرا که فکر می‌کنیم ملاحظات ما هنوز رعایت نشده است.
 
او ادامه داد: پیشنهاد برگزاری دور دیگری از مذاکرات در 12 فوریه (24 بهمن) از سوی آژانس مطرح شد و نشست بعدی قبل از نشست فصلی شورای حکام و گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران خواهد بود.
 
سلطانیه خاطرنشان کرد: مبنای دو طرف ایران و آژانس این است که نشست‌ها را با جدیت ادامه دهیم و اگر آژانس ملاحظات و عبارات مدنظر ایران را در سند مورد توافق و نهایی درج کند می‌توانیم به جمع‌بندی برسیم.
 
وی هم‌چنین درباره درخواست‌های آژانس مبنی بر بازدید از سایت نظامی پارچین و برخی اخبار مبنی بر این‌که آن‌ها در سفر به تهران از این سایت بازدید خواهند داشت، اظهار کرد: این اخبار 100 درصد اشتباه است و برخی رسانه‌های غربی آن را برای جوسازی مطرح می‌کنند. ما از ابتدا هم اعلام کردیم و در جلسه شورای حکام گفتیم تا وقتی چارچوب کار نهایی نشود بازدید و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد. ما قرار نداشتیم که در قالب مذاکرات در تهران بازدیدی صورت گیرد. آژانس هم از این مساله مطلع بود. نشست دو روزه ایران و آژانس برای مذاکرات بود و هدف دیگری نداشت.
 
نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر همکاری ایران با آژانس درچارچوب معاهده ان.پی.تی و ادامه این همکاری تصریح کرد: ایران درباره رفع ادعاها و ابهامات عزم سیاسی‌اش را نشان داده که می‌خواهد این مساله را حل و فصل کند. با وجود این که ما مطابق ان.پی.تی تعهدی دراین‌باره نداریم اما از تلاش برای ابهام‌زدایی و نشان دادن حسن‌نیت‌مان به افکار عمومی دنیا دست بر نمی‌داریم. اما باید برای این همکاری در ابهام‌زدایی یک چارچوب کار مشخص داشته باشیم و در این‌باره با حساسیت و احتیاط لازم برخورد می‌کنیم.
 
هفتمین دور از مذاکرات ایران و آژانس چهارشنبه و پنج‌شنبه (27 و 28 دی‌ماه) در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد. دو طرف در پایان مذاکرات توافق کردند تا در 24 بهمن یک‌بار دیگر در تهران به گفت‌وگوها ادامه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *