يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چرا احمدرضا درويش فيلمش را به فجر نداد؟

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 266245
بعد از آنكه گمانه‌زني‌هاي اوليه امكان حضور فيلم رستاخيز (روز رستاخيز) ساخته احمدرضا درويش در دوره سي و يكم جشنواره فجر را پر رنگ جلوه مي‌داد، دست‌اندركاران اين فيلم فرم حضور در جشنواره را پر نكردند و با اعلام اسامي فيلم‌هاي حاضر در بخش سوداي سيمرغ (مسابقه سينماي ايران)، عملاً مشخص شد كه "روز رستاخيز" در اين دوره از جشنواره حاضر نخواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از رجاء، شايد رستاخيز جزو معدود فيلم‌هايي باشد كه در دو جشنواره فجر امكان حضور داشته و اما در هيچ كدام حاضر نشده است. در دوره گذشته اخباري مبني بر نمايش فيلم احمد رضا درويش منتشر شد كه با مشخص شدن عدم تكميل نسخه نهايي فيلم، حضورش در جشنواره منتفي شد، ولي رستاخيز تكميل شد و بسيار زودتر از ساير فيلم‌ها كه هنوز نسخه نهايي‌شان آماده نشده بود، مي‌توانست براي حضور در جشنواره اعلام آمادگي كند، اما باز هم دست‌اندركاران رستاخيز از حضور در جشنواره سر باز زدند. حضور نداشتن اين فيلم در جشنواره سي و يكم داراي حواشي شده است.
 
حاشيه‌ها چه مي‌گويند؟
 
فيلم احمدرضا درويش يكي از چند اثر شاخصي بود كه به عنوان اميد‌هاي جشنواره ۳۱ مطرح بودند. اما اين فيلم نيز مانند «چمران» حاتمي‌كيا در فجر امسال حاضر نخواهد شد تا فرصت ديده شدن آنها به زماني ديگر موكول شود، ولي داستان نيامدن اين دو فيلم تا حد زيادي با يكديگر متفاوت بود، حاتمي‌كيا بايد سرعت عملش را بسيار بالاتر از حد معمول مي‌برد تا پست پروداكشن «چمران» در موعد مقرر به پايان برسد اما روز رستاخيز اصلاً چنين مشكلي نداشت. برخي از اخبار منتشر شده دليل نيامدن فيلم را تدوين مجدد فيلم با نظر كارگردان اعلام كردند؛ خبري كه هيچ گاه تأييد نشد. برخي ديگر نيز مسائل فني را دليل آماده نشدن نسخي نهايي عنوان مي‌كردند، اما اين دلايل نيز در بازديد محمدرضا عباسيان از دفتر توليد فيلم و گفت‌وگو با عوامل سازنده و مشخص شدن آماده بودن نسخه نهايي فيلم، بي‌پايه و اساس شد.
 
اما مهم‌ترين و قوي‌ترين شايعه پيرامون اين فيلم اين است كه احمدرضا درويش به دلايل شخصي دوست ندارد فيلمش در دوران دولت دهم اكران شود! شايعه‌اي بر خاسته از نظرات سياسي كارگردان كه احتمالاً سر ناسازگاري با دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد سيدمحمد حسيني دارد!
 
اطلاعيه‌اي كه چيزي نداشت

 
شايعات پيرامون روز رستاخيز، باعث شد تا روابط عمومي فيلم «رستاخيز» در اطلاعيه‌اي دلايل حضور نداشتن فيلم در جشنواره را بيان كند. در اين اطلاعيه آمده است: «۱- از آغاز اين پروژه، عوامل فيلم «رستاخيز» عزم خود را براي توليد اثري درخور شأن حضرت اباعبدالله الحسين (ع) جزم كردند. با اين اميد و آرزو كه مخاطبان اين اثر در سطح جهان، با ديدن اين فيلم به گوشه‌اي از حقيقت قيام تاريخي حضرت سيدالشهدا (ع) پي ببرند. ۲- مراحل فني فيلم سينمايي «رستاخيز» بيش از يك ماه پيش به اتمام رسيده و نسخه نهايي فيلم آماده شده است. ۳- دبير محترم جشنواره فيلم فجر اواخر آبان ماه با حضور در دفتر مؤسسه فرهنگ تماشا با كارگردان و تهيه‌كننده فيلم «رستاخيز» ديدار داشت.

درا ين جلسه به طور مفصل درباره شرايط فني - هنرى و مضمونى فيلم و نيز شرايط توليد آن و البته دلايل حضور نداشتن «رستاخيز» در جشنواره سي و يكم فيلم فجر گفت‌وگو شد. ۴- سازندگان و سرمايه‌گذاران فيلم «رستاخيز» با هر مليتى با احترام به نهاد جشنواره فيلم فجر كه همه ساله همزمان با ايام سالگرد پيروزى انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود، با بررسى تمام جوانب تصميم گرفتند به رغم حاضر بودن نسخه نهايي فارسي اين فيلم، در جشنواره حضور نداشته باشد، بنابراين فرم درخواست شركت فيلم «رستاخيز» در جشنواره فجر تكميل نشد.»
 
اين اطلاعيه كه گويا براي رفع ابهامات از حضور نداشتن روز رستاخيز در جشنواره تهيه شده است، به هيچ كدام از اخبار و شايعه‌ها پاسخ نداده و بيش از اينكه ابهام‌زدا باشد، ابهام زايي مي‌كند؟ چرا با آنكه نسخه نهايي فيلم آماده است، آن را براي حضور در مهم‌ترين رخداد سينمايي كشور نفرستاده‌اند؟ دلايلي كه سازندگان فيلم براي محمد رضا عباسيان آورده‌اند، چيست‌؟ و اگر قرار باشد فيلمي در خور شأن حضرت ابا عبدالله‌الحسين (ع) ساخته شود، چه فضايي بهتر و شايسته‌تر از جشنواره فجر براي نمايش آن وجود دارد‌؟
 
«رستاخيز» جشنواره را به چه بهايي از دست داد‌؟
 
جشنواره فيلم فجر را جشن بزرگ سينماي ايران مي‌دانند. با آنكه بيش از آنكه يك جشن باشد، رقابتي جدي است براي نشان دادن توانايي‌هاي سينماي ايران. اينكه يك فيلم با دلايلي شخصي يا شبهه‌هاي سياسي خود را از اين رقابت دور كند، در مرحله اول به خودش لطمه زده است، زيرا فجر با بودن يا نبود يك فيلم متوقف نمي‌شود و در ۳۰ سال تجربه قبلي خود نشان داده كه هميشه فيلم‌هايي در آستين دارد كه تنور جشنواره را گرم نگه مي‌دارند. بي‌شك در توليد انبوه فيلم‌هاي سينمايي در داخل كشور، فيلمي كه به موقع ديده نشود، امكان اينكه هرگز ديده نشود نيز وجود دارد.

اين مسئله را مي‌توان در تجربه مشابه ديگر فيلم‌ها ديد كه به خاطر از دست دادن جشنواره، فرصت ديده شدن را از دست داده و حتي اكران سينما‌ها را نيز از دست داده‌اند و در نهايت پيش از آنكه به آرشيو تاريخ سينماي ايران سپرده شوند، در شبكه خانگي توزيع محدودي داشته‌اند. نيت پاكي كه پشت توليد فيلم‌هاي مذهبي چون رستاخيز وجود دارد، مانند تبليغ دين و شريعت است كه زماني اثر‌گذار خواهد بود كه به صورت گسترده در اختيار علاقه‌مندان و مشتاقان آن قرار بگيرد، نه آنكه فيلمي را كه صفت «فاخر» را به دوش مي‌كشد، بدون آنكه در معرض ديد قرار بگيرد، در گوشه‌اي نگه داريم تا شايد اوضاع آن طور كه ما دلمان خواست، شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *