شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

میوه هایی برای جلو‌گیری از ابتلا به سرطان‌

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 265024
محققان در تحقیقات خود دریافته‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک سلامت انسان را افزایش و بیماری‌های سرطانی را به شدت کاهش می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در چند سال گذشته بیماری سرطان در بین مردم رشد صعودی داشته است که تحقق این امر دلایل بسیاری دارد که عدم مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سالم می‌تواند از جمله علت‌های آن باشد که با توجه به نظریه‌های متخصصان بهداشت و تغذیه مصرف سبزی و میوه‌های سالم می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سلامت انسان و کاهش چشم‌گیری بیماری‌های مانند سرطان داشته باشد.
 
بر این اساس مسئولان مربوط مصمم شدند برای تحقق این هدف، میوه‌ها و سبزی‌های سالم و همچنین ارگانیک را در کشور شروع کنند تا سلامت مردم را با مصرف این نوع مواد غذایی ارتقا دهند و برای انجام این امر حمایت‌های خوبی را از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات سالم و ارگانیک می‌کنند.
 
ارتقای طعم و مزه‌ میوه‌ و سبزی، حفظ  محیط زیست و تهیه مواد غذایی سالم، کاهش آلودگی خاک و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله اهداف مسئولان کشور برای تولید میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک است که امیدوارند با تلاش و همت کشاورزان و تولیدکنندگان تولید این محصول افزایش یابد و با فرهنگ‌سازی مطلوب بین مردم مصرف آنان را از این نوع مواد غذایی ارتقا داد.
 
طبق تاریخچه تولید میوه‌های ارگانیک، در دنیا برای نخستین بار فردی به نام اشتانیر اقتصاددان آلمانی تحت عنوان اقتصاد کشاورزی، غذاهای ارگانیک را مطرح نمود و قوانین مربوط به این غذاها نخستین بار در سال 1980در کشورهای اروپایی وضع شد و فرانسه نخستین کشوری بود که برای میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات، برچسب دولتی با عنوان کشاورزی ارگانیک ارایه کرد و اکنون ایران نیز توانسته درصدی از این محصولات را به شیوه ارگانیک تولید کند.
 
محصولات ارگانیک در بازار کدگذاری می‌شوند
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: با کدگذاری و شناسنامه‌دار کردن محصولات ارگانیک در سال جاری، مصرف کنندگان به راحتی این محصولات را در بازار میوه و تره‌بار شناسایی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه چگونگی قیمت‌گذاری و تشخیص محصولات ارگانیک از سالم در بازار از جمله دغدغه‌های تولیدکنندگان این محصول است، اظهار داشت: برای برطرف کردن این مشکل وزارت جهاد کشاورزی با اداره‌کل استاندارد برای تشخیص بهتر این نوع محصول در بازار با یکدیگر تعامل کردند.
 
این مسئول با اشاره به اینکه این دو نهاد با کدگذاری و شناسنامه‌دار کردن محصولات ارگانیک در بازار توانستند این دغدغه تولیدکنندگان را برطرف کنند، اضافه کرد: همچنین برای جلوگیری از مخلوط فروخته شدن این محصولات با سایر محصولات به مصرف کنندگان مکان‌های خاصی در بازار برای عرضه این محصول شناسایی شده است.
 
تخصیص 150 میلیون تومان برای حمایت از کشاورزان قزوینی
 
ربانی اظهار داشت: 150 میلیون تومان برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان میوه‌های ارگانیک در استان قزوین امسال تخصیص یافته که براساس نوع و حجم فعالیتشان به آنان پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان میوه‌های ارگانیک در ابتدای تولید محصولشان ممکن است دچار خسارت‌هایی از جمله کاهش محصول شوند، اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی براساس حجم و نوع فعالیت‌هایشان بخشی از هزینه‌های آنان را جبران می‌کند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان میوه‌های ارگانیک در استان قزوین محدود است، ابراز داشت: اکنون 150 تولیدکننده این محصول در این استان فعالیت می‌کنند که در آینده تعداد آنان با افزایش استقبال کشاورزان و تولیدکنندگان افزایش می‌یابد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برای برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان این استان در زمینه تولید میوه‌های ارگانیک اقدامات خوبی انجام می‌دهد تا آنان بتوانند به راحتی این محصولات را تولید کنند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی برای راحت کردن روند اجرایی تولید میوه‌های ارگانیک با نهادهای مربوطه از جمله اداره کل استاندارد هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.
 
ربانی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعتبارهای ویژه‌ای به جهاد کشاورزی استان قزوین برای حمایت از تولید کنندگان میوه‌های ارگانیک تخصیص داده، عنوان کرد: این اعتبارات برای تأمین بخشی از هزینه‌های این تولید کنندگان به آنان پرداخت می‌شود.
 
وی یادآور شد: مسئولان مربوطه در جهاد کشاورزی استان قزوین برای افزایش میوه‌های ارگانیک به تولید کنندگان و کشاورزان این محصول آموزش‌های لازم را به صورت رایگان ارایه می‌دهند تا آنان بهتر بتوانند با چگونگی روش‌های علمی و فنی تولید این محصولات آشنا شوند.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان قزوین برای حمایت از تولیدکنندگان میوه‌های ارگانیک در این استان کارشناسان این سازمان را نیز به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهد تا اقدامات نظارت و بازدید از محصولاتشان را انجام دهد تا با تحقق اجرای این امر هزینه‌های آنان کاهش یابد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: هماهنگی با قسمت‌های فروش محصولات کشاورزی در میدان‌های میوه و تره‌بار در استان قزوین صورت گرفته تا تولیدکنندگان میوه های ارگانیک، محصولاتشان در این مکان‌ها برای فروش عرضه کنند تا بخشی از هزینه‌های آنان در زمان کوتاه‌تری تأمین شود.
 
ربانی با بیان اینکه تولید میوه‌های ارگانیک فنی و علمی است، متذکر شد: برای تولید این میوه‌ها نمی‌توان براساس تجربه عمل کرد چرا که برای موفقیت در تولید این محصول باید کشاورزان و تولیدکنندگان میوه‌های ارگانیک دانش و علم مربوطه را کسب کنند تا بتوانند در این زمینه موفق باشند.
 
علاقه جوانان قزوینی به تولید میوه‌های ارگانیک
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان قزوینی در تولید محصول ارگانیک فعالیت می‌کنند، یادآور شد: برخی از آنان خودشان کشاورز و علاقمند به تولید محصولات ارگانیک هستند که در این راستا مسئولان مربوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در کلاس‌های آموزشی تولید این محصول را به آنان آموزش می‌دهند تا بتوانند بهتر تولید کنند.
 
این مسئول با بیان اینکه برخی دیگر از جوانان مبتکر قزوینی، علاقمند ارایه خدمات به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک هستند، متذکر شد: این جوانان کمپوست‌ها و کودهایی که در آن هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود را تولید می‌کنند و آن را در اختیار این تولیدکنندگان قرار می‌دهند تا محصولشان را تولید کنند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کارشناسان جوان قزوینی که علاقه دارند در حوزه نظارت و بازدید از تولیدات محصولات ارگانیک فعالیت کنند، می‌توانند با گذراندن دوره آموزشی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این زمینه فعالیت کنند.
 
ربانی اظهار داشت: مسئولان مربوط این نهاد برای افزایش تولید محصولات ارگانیک تلاش می‌کنند تا بتوانند گامی در تولید محصولات کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست در این استان بردارند.
 
وی با اشاره به اینکه فراهم کردن محیط پایدار در کشاورزی، حفظ محیط زیست و افزایش سلامتی از مهم‌ترین اهداف تولید میوه‌های ارگانیک است، گفت: با تحقق این هدف کشاورزان و تولیدکنندگان از مزرعه برای تولید محصولات کشاورزی به طور مداوم استفاده می‌کنند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: کشاورزان به دلیل استفاده از کود و سم شیمیایی موجب تغییراتی در محیط کشت مزرعه می‌شوند و ممکن است در آینده در تولید محصولات کشاورزی دچار مشکلات شوند.
 
این مسئول ادامه داد: با عدم کشت مناسب و استفاده بی‌رویه از سم و کود شیمیایی در مزرعه به مرور زمان این مزرعه به زمین غیر قابل کشت تبدیل می‌شود و در آینده نمی‌توان محصولی را در آن کشت کرد.
 
ربانی یادآور شد: در تولید میوه‌های ارگانیک به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و همین امر موجب پایداری محیط کشاورزی میشود و همچنین با تحقق این هدف نسل‌های آینده نیز به راحتی می‌توانند محصولات خود را در مزرعه کشت و برداشت کنند.
 
وی با بیان اینکه تولید مواد غذایی سالم از دیگر اهداف تولید میوه‌های ارگانیک است، گفت: به دلیل استفاده نکردن کود و سم شیمیایی در تولید این محصولات کشاورزی امنیت و سلامت این میوه‌ها نسبت به سایر میوه‌ها بیشتر است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی تلاش میکنند تا محیط‌های کشاورزی را به محیط پایداری کشت محصولات تبدیل کنند تا نسل‌های آینده نیز به راحتی بتوانند در این مزرعه‌ها کشت و برداشت کنند.
 
خوردن میوه‌ موجب پیشگیری از سرطان می‌شود
 
مصطفی نوروزی رئیس انجمن تغذیه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: مصرف میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک سلامت انسان را افزایش و بیماری‌های سرطانی را به شدت کاهش می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک بدون استفاده از سم و کود شیمیایی تولید شده‌اند، اظهار داشت: این محصولات به دلیل استفاده از آب و هوای پاک، طبیعی‌ترین و سالم‌ترین مواد غذایی هستند که با مصرف آن سلامت انسان‌ها افزایش می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک نسبت به محصولات غیر ارگانیک از رنگ، طعم و مزه برتری برخوردارند، ادامه داد: مصرف این محصولات سلامت انسان را تضمین می‌کند و به همین دلیل فروش آنها در بازار میوه و تره‌بار مطلوب است.
 
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین بیان داشت: مصرف میوه‌های ارگانیک نسبت به میوه‌های غیر ارگانیک سالم‌تر است و با توجه به اینکه قیمت میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک در بازار میوه و تره بار نسبت به سایر محصولات گرانتر است، اما بسیاری از مصرف‌کنندگان حاضرند با پرداخت هزینه بیشتر امنیت سلامت خود را افزایش دهند.
 
نوروزی با اشاره به اینکه آزمایشگاه شیمی سم‌شناسی سبزی و میوه‌ها در کشور از جمله تهران با هدف اندازه‌گیری میزان سم موجود در این مواد غذایی افتتاح شده است، ابراز داشت: با افتتاح این آزمایشگاه در قزوین می‌توان سموم این مواد غذایی را اندازه‌گیری کرد تا با تحقق این امر از میزان سم موجود در سبزی و میوه‌های غیر ارگانیک در این استان نیز مطمئن شد.
 
دانشیار علوم تغذیه دانشگاه پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: اکنون واحد نظارت بر مواد غذایی در استان قزوین سبزی و میوه‌ها را کنترل شیمیایی و میکروبی می‌کند تا از سلامت آنها مطمئن شود، بنابراین هیچ گونه نگرانی در مصرف این مواد غذایی وجود ندارد.
 
این مسئول با اشاره به اینکه مردم باید روزانه میوه و سبزی به میزان کافی مصرف کنند، بیان داشت: آنان می‌توانند با مصرف یک میوه از جمله پرتقال و سیب در روز ویتامین موردنیاز بدن خود را جذب کنند.
 
دانشیار علوم تغذیه دانشگاه پزشکی قزوین با بیان اینکه هر فردی با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال میتواند ایمنی بدن خود را ارتقا دهد، اضافه کرد: با انجام دادن این امر دفعات مبتلا شدن به بیماری سرماخوردگی کاهش مطلوبی می‌یابد.
 
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین با اشاره به نظریه‌های متخصصان بهداشت و تغذیه مبنی بر اینکه هر فردی باید روزانه 400 گرم سبزی و میوه به صورت خام یا پخته مصرف کند، اذعان داشت: مصرف این مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی و ضامن امنیت سلامت است، بنابراین آحاد جامعه باید به مصرف آنها اهتمام داشته باشند.
 
نوروزی با بیان اینکه میوه‌ها شامل ویتامین C و E هستند، ابراز داشت: مصرف این مواد غذایی ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد و بیماری‌های سرطان، قلبی و سرماخوردگی را به شدت کاهش ‌می‌دهد.
 
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین با بیان اینکه براساس تحقیقات متخصصان رنگ میوه‌ها در طبقه‌بندی خواص آنها نقش بسیاری دارد، عنوان کرد: مصرف هر نوع و رنگ از این مواد غذایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و موجب ارتقای سلامت جسمی شود.
 
وی با اشاره به اینکه میوه‌ها با رنگ‌های نارنجی از جمله هویج، کدو حلوایی و نارنگی و قرمز مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه دارای ویتامین A هستند، یادآور شد: مصرف این مواد غذایی، بدن را در برابر بیماری سرطان به نحو مطلوبی محافظت می‌کند چرا که میوه‌ها از پتاسیم و منیزیم بسیار برخوردارند و همین خاصیت بیماری‌های قلبی را به شدت کاهش می‌دهد و بر این اساس به عنوان دوست قلب مشهور هستند.
 
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین ابراز داشت: انگور و توت خشک گیاهی از قند بالایی برخوردارند و مصرف آن برای بیماران دیابتی بسیار مضر است، بنابراین مردم باید از خوردن آن به شدت پرهیز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *