سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
علامه مصباح یزدی:

خجالت‌بکشیم درمقابل‌اسلام اسم‌دیگری‌ببریم

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 260153
رییس موسسه آموزشی پزوهشی امام خمینی(ره) گفت: ما به عنوان فرهیختگان مسلمان باید ارزش‌های اصیل و الهی و فرهنگ اصیل اسلامی را در دانشگاه‌ها رواج دهیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، آیت‌الله مصباح یزدی در همایش «تعلیم و تربیت ارزش‌ها» تصریح کرد: در این مسیر باید حرکت را از ریشه شروع کنیم و در این صورت است که باورها و ارزش‌ها بر اساس بینش اسلامی در جامعه شکل می‌گیرد و ناخودآگاه تدریجا جامعه در این مسیر حرکت می‌کند.
 
وی تصریح کرد: وظیفه حوزه در این خصوص این است که تدریجا راهی پیدا کند تا در مراکز دانشگاهی فرهنگ اصیل اسلامی رواج پیدا کند. تا این فرهنگ التقاطی در سطوح مختلف و تا سطوح عالی وجود دارد، وضعیت بر همین منوال است و ناخودآگاه شاهد علایق ناسیونالیستی خواهیم بود. این مساله حاصل خرابی‌ها در ریشه تفکرات است که در آن تنها نوع تفکر ایرانی اهمیت دارد ولی خدا و پیغمبر اهمیت ندارد و آن‌ها را در خدمت ناسیونالیست می‌دانند.
 
رییس موسسه آموزشی پزوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما باید در تفکر اسلامی به جایی برسیم که خجالت بکشیم در مقابل اسلام اسمی از چیز دیگری ببریم و این در سایه درست کردن فکرها اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین بحث این است که از چه روش‌هایی استفاده کنیم تا این ارزش های الهی و اسلامی نهادینه شود.
 
وی با اشاره به روش های قرآن در ارائه مفاهیم و ارزش‌ها به مردم خاطرنشان کرد: قرآن از شیوه‌ای خاص در این خصوص استفاده می‌کند که از نمونه‌های آن می‌توان به داستان جالوت اشاره کرد و پیروزی‌های امروز مقاومت و همچنین پیروزی ملت ایران در هشت سال جنگ بی‌وقفه نمونه‌های بارز الگو گرفتن از این داستان پس از 1400 سال است. قرآن این داستان‌ها را بازگو می‌کند تا با این ارزش‌ها تربیت شویم ما هم با الگو گرفتن از این روش باید با انتشار داستان‌ها و خاطرات سال‌های جنگ برای توده‌های مختلف مردم و مخصوصا جوانان الگوسازی کنیم.
 
وی ادامه داد: اصل تربیت این است که زمینه‌ای برای انتخاب صحیح فراهم شود که البته انواعی دارد که از تربیت بدنی آغاز شده و تا تربیت اخلاقی و عرفانی هم می‌رسد که در سطوح بالاست.
 
مصباح‌یزدی در ادامه با اشاره به مفاهیم مختلف ارزش در مکاتب و فرهنگ‌های مختلف اظهار کرد: تربیت ارزش‌ها پیشینه زیادی دارد و باید در چند سطح به بررسی آن پرداخت ولی در کل چیزهایی که جای خوب و بد در آن مشخص است را تحت عنوان ارزشها یاد می‌کنند.
 
وی گفت: نگاه اسلام به ارزش‌ها واقع‌گراتر از گرایش‌هایی است که به عنوان نمونه مثل کانت و پیروان این مکتب ارزش‌های اخلاقی را صرفا بین صفر تا صد می‌دانند. اسلام ارزش اصیل را کمال می‌داند که مخصوص خداست و دیگران می‌توانند در مسیر این ارزش‌ها به خداوند تقرب پیدا کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها استعداد رسیدن به صد را در ارزش‌ها ندارند و نباید آن‌ها را از رسیدن به کمال محروم کرد، هر کسی اگر به خداوند انتصاب داشته باشد، می‌تواند به این درجات و بنا بر استعدادها به درجات مختلف دست یابد. همین که انسان به خدا انتصاب پیدا می‌کند، شرفی می‌یابد که از همه مسائل بالاتر است از جمله این انتصاب‌ها می‌توان به ترس از خداوند اشاره کرد. چنین مواردی نفس را برای دریافت ارزش‌های والا و حدنصاب مستعد می‌کند که اگر انسانی همین موارد ارزشی در حد پایین همچون ناراحتی به علت دیدن گرسنگان را نداشته باشد، پست است. در بینش اسلامی این موارد برای کسب ارزش‌های الهی مقدمه است و هر کسی می‌تواند مراحلی از حد ارزش‌ها را کسب کند و درجات بالای آن نیز ویژه حضرات معصومین(ع) است. این موارد نشان می دهد که فرهنگ ما تابعی از فرهنگ جهانی است و نا خودآگاه اصالت ارزش ها را در جامعه می دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *