دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

منکری‌که‌حسین(ع) برای‌آن قیام کرد، چه‌بود؟

سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 256971
حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) تنها برای شرابخواری یزید یا برای ایجاد حکومت اسلامی نبود گفت: یزید نه تنها بستر ساز منکر در زمان خود بود، بلکه برای تاریخ بستر سازی منکر می‌کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در شب پنجم مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) که در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امام حسین(ع) به محمد حنفیه درباره قیامش برای امر به معروف و نهی از منکر، با طرح این سوال که این چه منکر و چه معروفی بود که امام حسین(ع) برای آن چنین قیام عظیمی انجام داد، گفت: آیا این قیام فقط برای فسق و فجور و شراب‌خواری یزید بود.

* قیام امام حسین(ع) تنها برای شرابخواری یزید نبود


وی با اشاره به حادثه حره در سال 63 در مدینه منوره رخ داد، افزود: مردم مدینه در آن قیام به همین دلیل بر یزید شوریدند که او فاسق و شرابخوار است؛ آنها عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه را به شام و نزد یزید فرستادند تا ببینند که آیا مخالفت امام حسین(ع) با یزید درست بود یا نه و عبدالله خبر داد که ما در شام دعا می‌کردیم که مبادا بر ما باران سنگ نازل نشود.
 
حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: مردم مدینه پس از گزارش عبدالله قیام کردند و سردمداران یزید را از شهر اخراج کردند و یزید لشکری فرستاد که در منطقه حره مستقر شد و به مردم مدینه اولتیماتوم داد اما آنان قبول نکردند و لشکر در حالی وارد مدینه شد که به فرمان فرمانده‌اش جان و مال و ناموس مردم این شهر 3 روز مباح شده بودند و فجایع بزرگی رخ داد.

* قیام امام حسین(ع) تنها برای ایجاد حکومت اسلامی نبود


این استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با طرح این سوال که آیا معروفی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، حکومت اسلامی در کوفه بود، گفت: این عباس همین را فهمید و به امام(ع) گفت که کوفیان با پدرت و برادرت وفا نکردند.
 
وی با اشاره به طبقات منکر و معروف افزود: تمام گناهان منکر است چه صغیره باشد چه کبیره و حتی در روایت است که بدترین گناهان آن است که آن را کوچک بشماریم چراکه این کوچک شمردن گناه به معنی نگاه متکبرانه به خداست.
 
حجت الاسلام مسعود عالی در ادامه سخنان با طرح این سوال که روح و ریشه گناهان چیست که امام حسین(ع) علیه این منکر قیام کرد، مثالی زد و گفت: کسی که شرابخوار است گناهکار است، کسی که کارخانه تولید شراب دارد گناهش از او بیشتر است اما کسی که برای شکستن قبح شرابخواری تلاش می‌کند از همه اینها گناهکارتر است.

* فرهنگ‌سازی منکر با هنر از هر گناهی بدتر است

وی با اشاره به تلاش‌ها برای فرهنگ‌سازی منکر با هنر و بسترسازی منکر، افزود: امروز 78 درصد سینمای جهان در اختیار هالیوود است و اگر از این سینما دو عنصر هرزگی و خشونت را حذف کنیم چیزی از آن نمی‌ماند و تمام هالیوود توسط 7 شرکت صهیونیستی اداره می‌شود.
 
حجت الاسلام عالی در ادامه با بیان اینکه یزید نه تنها بستر ساز منکر در زمان خود بود، تصریح کرد: یزید برای تاریخ بستر سازی می‌کرد همانگونه که معاویه گفت تا نام پیامبر اسلام(ص) را دفن نکنم از پا نخواهم نشست.

* امام حسین(ع) برای دولت مستقر اهل بیت(ع) قیام کرد

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی حق ولی معصوم است و هر حکومت دیگری غاصب است، افزود: امام حسین(ع) باید به کوفه می‌رفت تا حجت را تمام کند اما امام حسین(ع) به دنبال دولت مستعجل اهل بیت(ع) نبود بلکه به دنبال مستقر ولایت بود.
 
حجت الاسلام عالی با اشاره به روایتی امام باقر(ع) از شب عاشورا که امام حسین(ع) فرمود فردا در این منطقه همه شهید می‌شوید اما مهدی ما خواهد آمد و ما برمی‌گردیم، تاکید کرد: قیام امام حسین(ع) خشت اول و بذری است که برای ظهور و دولت مستقر اهل بیت(ع) گذاشته شد.
 
وی با اشاره به شعار «یالثارات الحسین(ع)» یاران امام زمان(عج) افزود: پس از دوران امام زمان(عج) رجعت شروع می‌شود و اولین رجعت، رجعت امام حسین(ع) است و ایام الله سه روز است روز ظهور، روز رجعت و روز قیامت که امام حسین(ع) در راس همه این روزهاست.
 
حجت الاسلام مسعود عالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهادت امام سجاد(ع) وظیفه آن امام همام(ع) پس از قیام عاشورا را نگهداشتن یاران باقی مانده و تربیت یاران جدید دانست و گفت: امام سجاد (ع) پیام عاشورا را با گریه و دعا به مردم رساند و او بود که با صحیفه سجادیه آغازی بر نهضت باقریه و جعفریه بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *