شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نشست خاورمیانه عاری از سلاح اتمی لغو شد

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 256541
کنفرانس مهمي که قرار بود با هدف عاري‌سازي خاورميانه از سلاح‌هاي هسته‌اي برگزار شود به علت نگراني‌ها درباره احتمال انزواي بيش‌تر رژيم تل‌آويو لغو شده است.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی، بر اساس گزارش‌ها اين رويداد مهم به علت نگراني‌هاي امريکا از اين‌که متحد ديرينه‌اش در منطقه يعني رژيم اسرائيل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌اي در خاورميانه مورد انتقاد قرار بگيرد لغو شد.

ويکتوريا نولند سخنگوي وزارت خارجه آمريکا روز جمعه (۳ آذر) با اشاره به رژيم اسرائيل تصريح کرد: ما از کنفرانسي که در آن هر يک ازکشورهاي منطقه تحت فشار قرار بگيرند يا با انزوا روبرو شوند حمايت نخواهيم کرد.

بسیاری بر این باورند که رژيم اسرائيل بين ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمي در اختیار دارد.

با اين وجود نولند، وضعيت کنوني در خاورميانه را به عنوان علت برگزار نشدن کنفرانس خاورميانه عاري از سلاح‌هاي اتمي عنوان کرد. اين کنفرانس قرار بود اواسط دسامبر در هلسينکي، پايتخت فنلاند برگزار شود.

نولند افزود: آمريکا به عنوان يکي از حاميان اين کنفرانس با تاسف اعلام مي‌کند که اين کنفرانس به علت اوضاع کنوني خاورميانه و اين مساله که کشورهاي منطقه هنوز به توافقي در زمينه شروط قابل قبول براي برگزاري يک کنفرانس دست نيافته‌اند نمي‌تواند برگزار شود.

وي افزود: آمريکا اعتقاد دارد يک شکاف مفهومي عميق در رويکردها در قبال امنيت منطقه‌اي و راهکارهاي کنترل تسليحاتي در منطقه وجود دارد.

نولند خاطرنشان کرد: تنها از طريق تعامل مستقيم و توافق ميان کشورهاي منطقه مي‌توان بر اين اختلاف‌ها فائق آمد. کشورهاي خارجي نمي‌توانند روندي را بر منطقه تحميل و یا پیامدی را به کشورهای منطقه ديکته کنند.

انگليس و روسيه به عنوان ديگر حاميان اين کنفرانس مهم تاکيد کرده‌اند که تمامي کشورهاي منطقه بايد در اين نشست حضور يابند و براساس گزارش‌ها به نظر مي‌رسد خودداري رژيم اسرائيل از حضور در اين کنفرانس به لغو آن منجر شده است.

رژيم اسرائيل هيچ‌يک از توافقنامه‌هاي نظارتي هسته‌اي بين‌المللي به ويژه پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان پي تي) را نپذيرفته است و از صدور مجوز بازديد بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي خود نيز خودداري مي‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *