جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

مازاد ثروتمان را چه کنیم؟

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب: 254875
اسلام، خواهان قرار گرفتن ثروت و درآمد در جریان فعالیت‌های اقتصادی و در راه‌های مورد رضایت خداوند اعم از تأمین هزینه‌های شخصی و تأمین مصالح اجتماعی و سرمایه‌گذاری برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی در آینده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، امام علی علیه‏‌السلام درباره این‌که مازاد ثروت را چه باید کرد؟ می‌فرمایند: " از مال و دارایی به اندازه ضرورت خود نگه دار و مازاد آن را برای روز نیازمندیت پیش فرست1".
 
امام صادق(ع) نیز فرمودند: "در حقیقت خداوند این مال‏‌های زیادی را به شما داده است تا آن‌ها را در جهتی که خداوند عز و جل معلوم کرده است به کار اندازید، آن‌ها را به شما نداده است که بیندوزید2".
 
حضرت امیرمومنان امام علی(ع) در سفارشی فرمودند: "مال و ثروت، صاحب خود را تا زمانی که آن را بذل و بخشش کند، گرامی می‏‌گرداند و هرگاه بخل ورزد خوارش می‏‌سازد3".
 
و در پایان ذکر این حدیث از آن حضرت خالی از لطف نیست که فرمودند: "خداوند سبحان خوراک تهی‌دستان را در اموال توانگران قرار داده‏‌است. پس، هیچ تهیدستی گرسنه نماند، مگر به سبب این‌که ثروتمند از حقّ او بهره‏‌مند شده‏ است و خدای بزرگ در این باره از آنان بازخواست می‏‌کند4".
 
منبع:
 
1- نهج‌البلاغه: الکتاب 21 منتخب میزان‌الحکمة: 524
 
2- الفقیه: 2/57/1693 منتخب میزان‌الحکمة: 524
 
3- غررالحکم: 1838 منتخب میزان‌الحکمة: 524
 
4- نهج‌البلاغه: الحکمة 328 منتخب میزان‌الحکمة: 434
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *