دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

با ترس کودکان‌مان چه کنیم

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 254548
یک کارشناس ارشد کودکان استثنایی گفت: مواجه شدن با عامل ایجاد کننده ترس و اضطراب در کودکان بهترین راهکار مقابله با ترس است.
به گزارش جهان، علی زارعی در گفت‏‌وگو با ایسنا، در خصوص رفتار صحیح با کودک برای کودکان وابسته و ترسو، اظهار کرد: هر نوع وابستگی در کودکان، ایجاد ترس و اضطراب می‏‌کند، اما نباید ریشه هر ترسی را در داشتن وابستگی جستجو کرد.
 
وی با اشاره به اهمیت شناخت ریشه‏‌های ترس در کودکان و یافتن راه‎های صحیح برخورد با آن‌ها، ادامه داد: جدایی از والدین یکی از بزرگ‌ترین عوامل ترس در کودکان محسوب می‏‌شود و به همین سبب، جدا کردن کودک از والدین باید با دقت نظر ویژه‎‏ای انجام شود تا از بروز اثرات نامطلوب و ایجاد اضطراب در کودک جلوگیری شود.
 
این مشاور کودک و نوجوان افزود: دست‌ه‏ای از عوامل در کودکان ایجاد ترس و اضطراب می‎کند که شناخت این عوامل و جلوگیری از بروز آن‏ها می‏‌تواند از ایجاد اختلال اضطراب جدایی را در کودک به حداقل برساند.
 
وی در توضیح این عوامل اظهار کرد: تجربه‎‏های مکرر جدایی از والدین، تهدید کودک به جدایی و ترک کودک، زندگی زناشویی پرتنش و روابط نابسامان والدین، رفتن به مدرسه یا عوض شدن شرایط زندگی کودک، تجربه‏‌های گم ‌شدن یا ماندن در پشت درب منزل، کیفیت پایین مادری و پرستاری یا سبک و الگوی اشتباه وابستگی از عواملی محسوب می‎‏شوند که در ایجاد اختلال اضطراب در کودکان بسیار مؤثر هستند.
 
زارعی با بیان این مطلب که کم کردن وابستگی به موقع و صحیح کودک از والدین در استقلال و اعتماد به نفس او در آینده مؤثراست، اضافه کرد: انواع مختلف دلبستگی در کودکان وجود دارد که هر کدام از آنها اثراتی را در نحوه کم کردن وابستگی و تبعات آن در کودک ایجاد می‏‌کند.
 
وی ادامه داد: دلبستگی ایمن، دوری جو، اضطرابی و همچنین دلبستگی آشفته و سردرگم از انواع دلبستگی در کودکان است که با توجه به شرایط زندگی و نحوه برخورد والدین با کودک، این وابستگی‌‎ها دچار تغییرات، شدت و ضعف می‏‌شوند.
 
کارشناس ارشد کودکان استثنایی، بهترین راهکار مقابله با ترس و اضطراب کودکان به ویژه در ارتباط با جدا شدن از والدین را مواجه با عامل ترس در آنها عنوان کرد و افزود: مواجه مکرر و صحیح با عامل ترس این تصور را در کودکان ایجاد می‏‌کند که توان مقابله با آن را دارند، بنابراین به مرور زمان اهمیت عامل ترس در کودک رو به افول می‌گذارد.
 
وی مواجه با عامل ترس و اضطراب به وسیله بازی‎‏های کودکانه را یکی از موفق‏‌ترین و بهترین شیوه‎ها در این زمینه معرفی کرد و افزود: بهترین شیوه مواجه شدن با عامل اضطراب، در حالت آرامش کامل روحی و روانی و با استفاده از بازی درمانی است و به این وسیله می‏‌توان مفهوم جدایی و عدم وابستگی را در کودکان به شکل صحیحی نهادینه کرد.
 
این مشاور ادامه داد: همدلی والدین با کودکی که در شرایط اضطراب و ترس قرار دارد و همچنین تلاش برای درک این شرایط در کودک به همراه بروز و نشان دادن آن، می‏‌تواند راهکار موفق دیگری برای مقابله به ترس در کودکان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *