چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

باقلوا و لواشک به تحریم‌ها پیوند زده می‌شوند!

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 253946
این روزها گرانی‌ها موضوع اول هر مجلس و محفلی است، در اتوبوس، تاکسی، میهمانی‌های اقوام و صحبت‌های همکاران در اداره‌ها و شرکت‌های مختلف، اصلی‌ترین مطلب گرانی کالا و خدمات و روند افزایش قیمت‌ها و خصوصا اعلام قیمت‌های جدید است.
به گزارش جهان، آنچه در موضوع گرانی کالا و خدمات بسیار اهمیت دارد، بررسی علت‌های تاثیرگذار بر این روند فزاینده است.
 
صاحب‌نظران اقتصادی در این خصوص نظرات متفاوتی دارند، نظراتی که تنها بخشی از آن معطوف به موضوع تحریم‌ها و شدت‌گرفتن فشارهای خارجی بوده و اغلب به نقطه‌ای به‌نام تقاضای بالا، بازمی‌گردد.
 
متخصصان علم اقتصاد در تحلیل فضای حاکم بر بازار معتقد هستند که هرچه تقاضا در خصوص یک‌ یا چند نوع کالا و خدمات افزایش داشته باشد، ارزش آن نوع از کالا یا خدمات افزایش خواهد داشت و این در حالی است که در درازمدت تاثیری منفی بر کیفیت همان نوع کالا یا خدمت نیز مشهود است.
 
امروز در کشور قیمت برخی کالاها و خدماتی که سیر صعودی را طی می‌کند ارتباط مستقیم و منطقی با فشارهای بین‌المللی که در قالب تحریم‌ها بر ایران وارد می‌شود، ندارد، مثل افزایش نرخ انواع محصولات کشاورزی، باغی، تولیدات لبنی و ... خدماتی از قبیل کرایه‌ خانه، هزینه حمل و نقل، تعمیر وسایل منزل و حتی یک ظرف باقالا و لواشک و یک کاسه آش داغی که دست‌فروشان در کنار خیابان‌ها می‌فروشند!!!
 
اگر چه وقتی سر ریسمان بهانه و توجیه را دراز کنیم،‌ هر اتفاقی را می‌توان به دلار و ارز و طلا گره زد، این‌که مغازه‌داری قصد برپایی مراسم ازدواج فرزندش را دارد یا این‌که قیمت فلان لوازم یدکی خارجی، افزایش یافته و ... بهانه‌هایی از این دست است.
 
به گزارش ایسنا، رییس سازمان جهادکشاورزی فارس در خصوص افزایش قیمت محصولاتی نظیر برنج در بازار معتقد است: یک بخش عمده از این افزایش قیمت ناشی از افزایش میزان تقاضا بوده و ارتباطی با شیوه و نوع تولید محصول ندارد.
 
مهرزاد خرد با قبول این‌که در زمینه تولید محصولات کشاورزی تنها در بحث تامین برخی نهاده‌ها مانند کود و سم بعضا به محصولات خارجی نیازمند هستیم، گفت: راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های سم و کود نیز وجود دارد که بخشی از آن توسط خود کشاورزان و حتی بدون استفاده از نظرات کارشناسی به‌کار گرفته شده و می‌شود.
 
وی گفت: در موضوع کود شیمیایی، پیشنهاد شد به‌جای پاشیدن کود به صورت دستی، آن را محلول کرده و با استفاده از دستگاه‌های محلول پاش، در مزارع بپاشیم و این اقدام به حد چشمگیری تاثیر مثبت داشته و تا میزان مطلوبی نیاز به کود را کم می‌کند.
 
خرد اضافه کرد: این‌که برنج در بازار افزایش قیمت داشته، باید بازگشتی به میزان تقاضاها داشت، وقتی برخی بیش از چند برابر حد نیاز و متعارف، این کالا را خریداری می‌کنند، به حتم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
 
وی در عین‌حال قبول کرد که بخشی از افزایش قیمت هم ناشی از فشارهای اقتصادی بر ایران بوده است.

افزایش دستمزدها، خصوصا در بخش ساختمانی را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت‌ها دانست، اما آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد، افزایش قیمت کالاهای اصلی سبد هزینه خانوار است.
 
امروز قیمت میوه، تره‌بار، حبوبات و خشکبار، لبنیات، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و تمام آنچه که به‌عنوان غذا در خانواده‌ها مصرفی روزانه دارد، به‌شدت افزایش یافته به‌طوری‌که قیمت برخی از این اقلام تا دو برابر به نسبت ابتدای سال 91، بالا رفته است.

وقتی قیمت‌های خشکبار و حبوبات صادراتی را بررسی می‌کنیم، متوجه ثابت بودن قیمت‌ها خواهیم شد، اما در قیمت درج شده روی کالاها برای مصرف داخل، افزایش چشمگیر و غیرقابل باور است.
 
در موضوع لبنیات متاسفانه علی‌رغم تاکید مسئولان، قیمت‌ها روزانه افزایش دارد به‌طوریکه کالایی مانند پنیر در بعضی برندها افزایش قیمت زیادی داشته است و این موضوع در خصوص شیر، ماست و سایر فرآورده‌های لبنی، نیز مشاهده می‌شود.
 
افزایش قیمت گوشت قرمز نیز موجب بروز نگرانی‌های شدیدی در میان اکثریت جامعه شده است.
 
 امروز بیشترین نگرانی‌ها را می‌توان بین کارکنان دستگاه‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی مشاهده کرد، افرادی که درآمد ثابت ماهیانه داشته و بعضا حتی افزایش مدنظر دولت در ابتدای سال هم هنوز در میزان حقوق آنان اعمال نشده است.
 
گروه کارمندان امروزه بیشترین میزان فشار را متحمل می‌شوند، به‌طوری‌که هزینه‌های سرانه آنان بعضا تا دو برابر افزایش داشته اما درآمدی ثابت دارند.
 
یکی از صاحب‌نظران معتقد است که اگر در ماه‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد مسافربرهای شخصی در سطح شهر و حتی نقاط بین‌شهری هستیم،‌ یا مشاهده می‌کنیم که مجددا دست‌فروشان زیادی در گوشه‌ و کنار شهر اقدام به پهن کردن بساط کرده و به عرضه کالا می‌پردازند، ریشه‌های اصلی آن را باید در افزایش قیمت و فشار وارده به خانواده‌هایی دانست که درآمدی ثابت دارند.
 
فرمانده ارشد سپاه فجر فارس اما اعتقاد دارد که بخشی از مردم در ایران برای خرید و انبار کردن کالا عجله می‌کنند.
 
سردار سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور معتقد است که علی‌رغم وفور کالا در بازار ایران به‌دلیل تقاضای زیاد، شاهد روند رشد غیرواقعی در اغلب کالاها و خدمات هستیم.
 
 غیب‌پرور اعتقاد دارد که این زمینه فکری را می‌توان با تبلیغات و انجام کار فرهنگی از بین برد یا کنترل کرد زیرا در فرهنگ اسلامی ما مسلمانان، موضوع قناعت مورد توجه تمام ائمه و پیشوایان و رهبران دینی بوده و هست.
 
تاکید بر لزوم متوجه کردن همه افراد و گروه‌ها به این مهم که مطمئن باشید فردا نیز می‌توانید نیازهای غذایی خود را در بازار تهیه کنید، بسیار اهمیت دارد، اقدامی که طی ماه‌های اخیر کمتر مسئولی به آن توجه کرده است.
 
براساس این گزارش، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس نیز اعتقاد دارد: استکبار پس از آزمایش راه‌های بسیار برای به زانو در آوردن ملت ایران اینک به جنگ اقتصادی روی آورده و برخلاف آن‌که خود را دوست مردم ایران معرفی می‌کند با تحریم‌های فعلی فشارهای اقتصادی را افزایش داده است.
 
حجت‌الاسلام محمد رضایی با بیان این‌که اتحاد مردم عامل مهمی در رویارویی با تحریم و جنگ اقتصادی است، افزود: در شرایط فعلی اگر مردم به نوع‌دوستی توجه کنند و بازار و اصناف منصفانه عمل کنند، مشکلات کمتر می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با پرهیز از اسراف که از آموزه‌های مکتب ماست، ارتباط دارد و مردم در چنین شرایطی باید هنگام خرید به نیازهای ضروری و اولویت‌دار خود توجه کنند.
 
 برخی اعتقاد دارند که بیان نکردن مسایل برای مردم و نپرداختن به موضوع گرانی کالا و خدمات و تحلیل مسایل، زمینه بروز و انتشار شایعاتی را فراهم کرده و می‌کند که به افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد.
 
البته نباید فراموش کرد که سیاست‌گذاران و مدیران و مسئولان در جامعه باید با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت در مرحله اجرای برنامه‌ها، ضمن توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، دست‌به‌کار شده و جامعه را به سمتی هدایت کنند که از این مرحله سخت به‌سلامت عبور کنیم.
 
فرمانده ارشد سپاه فجر فارس با ارایه تحلیلی از شرایط کنونی معتقد است که امروز مرحله جنگ اقتصادی را از سر می‌گذرانیم و این خطرناک‌ترین،‌ سخت‌ترین و در عین‌حال آخرین گردنه‌ای است که با عبور از آن، نظام اسلامی بیش از هر زمانی تثبیت خواهد شد.
 
 غیب‌پرور توجه مداحان و تمام کسانی‌که در ایام ماه محرم، صاحب تریبون و بلندگو هستند، به این مهم را خواستار شد و با بیان این‌که شیوه و سیره عملی ائمه(ع) خصوصا امام حسین(ع) توجه به قناعت بوده است، گفت: باید مردم را به قناعت تشویق و ترغیب کرد.
 
همزمان با اجرای این توصیه فرمانده ارشد سپاه فجر فارس، مسئولان نیز ضمن برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر اصول حاکم بر اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب، می‌توانند با اقداماتی مدیریت شده، شرایط امروز را مهار کنند، نظارت اصلی‌ترین موضوع در این شرایط محسوب می‌شود، این‌که هر کس هر قیمتی که خواست بر روی محصول تولیدی خود بگذارد، روزانه قیمت‌ها افزایش یابد، عرضه‌کنندگان خدمات هم هزینه‌های خود را در جیب سایر شهروندان جست و جو کرده و آن را تامین کنند، بی‌تردید جامعه را به سمت مشکلات بیشتر سوق خواهد داد.
 
در این میان نقش رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی را نیز نباید از خاطر برد، اگر همگونی،‌ همدلی و همراهی وجود داشته باشد، این شرایط را که به‌حتم سخت‌تر و دشوارتر از دوران دفاع مقدس و روزهای سازندگی پس از جنگ نیست، مدبرانه و به سلامت پشت سر خواهیم گذاشت.
 
رییس سازمان بازرسی کشور نیز که اخیرا به شیراز سفر کرده بود، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در خصوص نظارت دستگاه بازرسی بر وضعیت اقتصادی و نتایج حاصل از این نظارت در موضوع علل تاثیرگذار، گفت: نقش اول در این شرایط را فشارها و تحریم‌ها ایفا می‌کند.
 
حجت‌الاسلام مصطفی پور‌محمدی با تصریح این‌که دلال‌ها و واسطه‌ها و اخلال‌گران بازار ارز و طلا، در جایگاه خود بر روند افزایش قیمت تاثیر دارند، تصریح کرد: تحمیل و تحریم‌های خارجی نقش مهمی در افزایش قیمت طلا و ارز در کشور داشته و کمبود تزریق منابع بدون تعریف اقتصادی، افزایش نقدینگی بدون پشتوانه مالی، نامتعادل بودن عرضه و تقاضا، عوامل سودجو، دلال، طمع‌ورزی و ذخیره‌سازی از دیگر عوامل افزایش قیمت ارز و طلا بوده است.
 
 فعالان تولید و کارآفرینان نیز در این شرایط اگرچه با نگرانی، ولی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.
 
رییس اتاق بازرگانی شیراز از آنچه ضعف در بازرسی و نظارت می‌خواند گلایه کرده و می‌افزاید: مشکل نرخ‌های نامتوازن بانکی، عدم تثبیت قوانین ارزی و انقباضی عمل کردن بانک‌ها در شرایط حاد و تورمی از دیگر مشکلات است.
 
فریدون فرقانی گفت: در وضعیت فعلی تورمی بخش خصوصی ما هیچ‌گونه دخالتی نداشته و رقم 24 درصد در نرخ تورم اجازه برنامه‌ریزی برای بقا به واحدهای تولیدی نمی‌دهد.
 
 این همه در حالی است که برخی مشکلات مردم در خصوص افزایش قیمت کالاها هم‌چنان تداوم دارد و اغلب شهروندان که در گروه متوسط و کم‌درآمد جامعه جای داشته و از حقوق و درآمدهای ثابت برخوردار هستند، قدرت خریدشان به‌شدت کاسته شده است.
 
 بی‌تردید بخش اعظم این فشارها بر گروه‌های متوسط و پایین جامعه وارد شده و خواهد شد، این درحالی است که بخشی از افراد در گروه‌های مرفه، به واسطه دسترسی به منابع مالی یا نوع فعالیت‌های اقتصادی متعدد و متنوع، چنین مشکلاتی نداشته و گاه با سوءاستفاده از شرایط موجود، اقدام به خرید و فروش کالاهایی می‌کنند که روند افزایش قیمت بر آنها حاکم است.
 
به اعتقاد کارشناسان، عبور از موقعیت حساس اقتصادی کنونی که آخرین حربه دشمنان نظام اسلامی برای وارد کردن فشار به ایران و دستیابی به اهداف‌شان است، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، همراهی همه دستگاه‌ها و عملکردی سریع، حساب‌شده و منطبق بر برنامه است.
 
تردید نباید داشت که عبور از این مرحله، تثبیت هرچه بیشتر نظام اسلامی ایران را در پی خواهد داشت، نظامی که اکنون در سطح جهان به‌عنوان یک الگو مورد توجه قرار گرفته است، نظامی دین‌محور که با اتکا به تعالیم اسلامی و قرآنی و به پشتوانه ولایت فقیه، حرکتی را آغاز کرده و میسر تعالی را با سرعت طی نموده است.
 
ملت ایران می‌تواند این گردنه سخت و خطرناک و نفس گیر را هم همانند شرایطی که گاه سخت‌تر از امروز بود، طی کند، مشروط بر آن‌که مسئولان نیز در انجام وظایف خطیری که برعهده آنان قرار دارد، عملکردی دقیق، شفاف و تاثیرگذار داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *