دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

«فجر» ايراني به‌ جاي ياهو و گوگل

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 248644
زندگي در دنياي امروز چنان با تكنولوژي و پيشرفت‌هاي علمي گره خورده كه شايد حتي تصور يك روز زندگي بدون موتورهاي جست‌وجو يا در سطح كلان‌تر، بدون اينترنت براي بسياري غيرممكن باشد. اما آيا ممكن است طي سال‌هاي آينده سايتي ايراني جايگزين غول‌هاي جست‌وجوگرشود؟!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، نياز كاربران به اطلاعات موتورهاي جست‌وجو مدت‌هاست راهكاري شده تا اين شركتها در پشت ظاهر فعاليت در فضاي مجازي بعضا به موضع‌گيري‌هاي سياسي نيز بپردازند و در اين زمينه براساس نظر سرمايه‌گذارانش مواضع مختلفي اتخاذ كند. مواضعي كه در بسياري موارد حداقل با منافع و سياست‌ها و شئونات كشوري مانند ما سازگار و هماهنگ نيستند.

هنوز زمان زيادي از حذف عنوان خليج‌فارس در گوگل مپ نمي‌گذشت كه اين شركت با قرار‌ گرفتن فيلم موهن برروي سايت زيرمجموعه خود يعني يوتيوب بار ديگر موضعي فرارسانه‌يي گرفته است. اين نمونه‌ها در گذشته هم كم مشاهده نشده و بي‌شك در آينده هم تكرار خواهد شد اما اينكه در داخل كشور براي مقابله با اين اتفاقات چه تدابيري انديشيده شده موضوع مهمي است كه جا دارد مورد توجه جدي قرار گيرد.

**امتناع مديران گوگل از مذاكره

در اين ميان نكته مهم اين كه تا كنون مديران «گوگل» توضيح قابل قبولي نداشته و برخلاف اين‌كه با كشور‌هاي ديگر چنين رويه‌اي نداشته است، پاسخي به درخواست‌ها مديران ارشد آي تي كشور براي توضيح درباره‌ي سياست‌هاي اين شركت نداده‌اند و شايد همين موضوع يكي از دلايلي است كه در نهايت راه‌اندازي هرچه سريع‌تر جستجوگري بومي‌ را ضروري مي‌كند.

البته بي‌شك رقابت با اولين موتور جست‌وجوي دنيا علاوه بر تخصص‌هاي علمي و فني بسيار، به حمايت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي قوي مالي نيز نياز دارد. اكنون بنا به گفته‌ي مديران صنعت آي‌تي كشور آنچه درموتور جست‌وجويي مانند گوگل موجب موفقيت شده بيش از همه به مدل كسب و كار آن بر مي‌گردد و به همين دليل براي ايران و بسياري از كشور‌هاي ديگر رقابت و مقابله با اين موتور جست‌وجو كار چندان ساده‌اي نخواهد بود، اما شايد با راه‌‌‌اندازي يك موتور جست‌وجوي ايراني كه سال‌هاست وعده‌ي آن داده شده، حداقل دوران حاكميت مطلق اين جست‌وجو‌گر به پايان برسد و نمونه‌اي ايراني بتواند حداقل در ارتباط با اطلاعات داخلي كشور جايگزين اين جست‌وجوگر شود.

**ده ها جستجوگر ايراني


در اين زمينه رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات بر اين باور است كه راه‌اندازي يك موتور جست‌وجو كار چندان دشوار و غيرقابل انجامي نيست و تاكنون شايد دهها جست‌وجو در كشور راه‌اندازي شده باشند كه برخي از اين جستجوگرها از جمله موتور جستجويي كه در زمينه مسكن راه‌اندازي شده هم حالت تخصصي دارند. اما با اين حال مدل كسب و كار اين موتور جست‌وجوها امري است كه جاي توجه بسيار دارد.

مسوولان اينترنت كشور همچنين بر امنيت موتور‌هاي جست‌وجوي بومي و مقرون به صرفه‌بودن آنها اشاره و بر اين مساله تاكيد دارند كه با راه‌اندازي شبكه‌ي ملي اطلاعات كه موتور جست‌وجو‌هاي بومي و اي‌ميل‌هاي ايراني هم از جمله زيرساخت‌هاي مهم اين شبكه محسوب مي‌شوند، شرايطي ايجاد مي‌شود كه حداقل در ارتباط با اطلاعات مربوط به داخل كشور نيازي به مراجعه به يك موتور جستجوي خارجي نباشد.

** فجر ايراني جاي ياهو و گوگل را مي گيرد؟

در اين ميان چند روز پس از انتشار فيلم موهن، معاون وزير ICT از راه‌اندازي موتور جست‌وجوي جديدي با نام «فجر» خبر مي دهد.

البته موضوع راه‌اندازي موتور جست‌وجوي بومي بحث جديدي محسوب نيست وپيش از اين هم بارها و بارها بر لزوم دسترسي به چنين جستجوگري تاكيد شده و نام هاي مختلفي هم براي آن پيشنهاد شده و از«يا حق» گرفته تا «فجر»و«سلام»ايده هاي متعددي مطرح شده بود اما با اين حال تاچندي پيش مسوولان در پاسخ به سوالات مختلف خبرنگاران مبني بر اين‌كه حداقل نام اين موتور جست‌وجو چه خواهد بود، ياد‌آور شده بودند كه اعلام نام اين جست‌وجوگر نياز به زمان دارد تا بر روي آن بررسي‌هاي لازم صورت بگيرد.

اما در نهايت و پس از آن كه فيلم موهن پخش شد، مسوولان در واكنشي سريع از صدور مجوز‌هاي لازم براي راه‌اندازي اين جست‌وجوگر خبر داده و ياد‌آور شدند كه نام اين جست‌وجو‌گر "فجر" خواهد بود.

هنوز چند روز از اين اظهارات در نشست خبري معاون وزير ICT و رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات نگذشته بود كه دبير شوراي عالي فضاي مجازي نيز اقدام به برگزاري نشستي مجزا كرده و در قالب اين نشست از ورود اين شورا به بحث شبكه ملي اطلاعات خبر داده و با اشاره به مذاكراتي كه در اين زمينه با وزارت ارتباطات صورت گرفته وعده داد كه تا یک ماه آینده شورای عالی فضای مجازی یک بار برای همیشه جزئیات، زمان افتتاح و نهایی شدن این پروژه را اعلام عمومی خواهد کرد. حال بايد منتظر ماند تا ببينيم سرنوشت موتور جست‌وجوي بومي به كجا كشيده خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *