شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

«باور 373» جايگزين S300 مي‌شود

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 242667
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) ارتش از برگزاري رزمايش بزرگ پدافند هوايي در اواخر مهر يا اوايل آبان و همچنين، پيشرفت 30 درصدي در ساخت سامانه بومي جايگزين S300 خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي در نشست خبري كه صبح امروز به مناسبت 10 شهريور ـ سالروز تشكيل پدافند هوايي ـ برگزار شد، اظهار كرد: رزمايش بزرگ پدافند هوايي با شركت تمام يگان‌ها در روزهاي پاياني مهرماه يا اوايل آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شد.
 
وي گستره برگزاري اين رزمايش بزرگ پدافندي را "كل كشور" عنوان كرد و افزود: اين رزمايش به منظور ارزيابي آمادگي نيروي انساني و تجهيزات پدافندي است كه با تعامل و همكاري سپاه و ارتش برگزار مي‌شود. شناخت نقاط آسيب‌پذير و اجراي تاكتيك‌هاي جديد و تمرين تاكتيك‌هاي قديمي نيز از ديگر اهداف اين رزمايش است.
 
30 درصد از ساخت سامانه جايگزين S300 انجام شده است
 
به گزارش ايسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) ارتش همچنين به آخرين اخبار از ساخت سامانه بومي جايگزين S300 اشاره كرد و گفت: تاكنون 30 درصد از اين پروژه انجام شده است و اخبار تكميلي در اين رابطه در سال آينده اعلام خواهد شد.
 
به گفته امير سرتيپ اسماعيلي، «باور 373» نامي است كه براي سامانه بومي جايگزين S300 انتخاب شده است.
 
وي درباره سامانه جايگزين با بيان اينكه "سامانه جديد با قابليت‌هاي بالاتر و پيشرفته‌تر از S300 به منظور كشف، شناسايي و انحدام اهداف در حال پيگيري است"، گفت: سال گذشته كشور متعهد به تحويل سامانه S300 به ايران قرارداد را منتفي كرد و بر اين اساس، ما خود بر آن شديم كه سامانه بومي پيشرفته‌تر از S300 را جايگزين آن كنيم.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش ادامه داد: نخبه فعال در زمينه سامانه جايگزين S300، خود شخصا درباره اين سامانه با مقام معظم رهبري صحبت كرد و مقام معظم رهبري نيز فرمودند كه باور داشته باشيد مي‌توانيد. بر اين اساس، كلمه «باور» از سخنان مقام معظم رهبري به عنوان نام اين سامانه انتخاب شد و عدد 373 نيز مربوط به بحث صنعتي آن است و در واقع نام سامانه جايگزين اس‌300، باور 373 است.
 
اسماعيلي با بيان اينكه "تكنولوژي اين سامانه بسيار پيشرفته است"، اظهار كرد: حدود 30 درصد از كار مربوط به ساخت «باور 373» انجام شده است و تلاش خواهيم كرد تا سال آينده خبر اتمام اين پروژه را اعلام كنيم.
 
هرآنچه داريم براي دفاع از ايران به كار خواهيم گرفت
 
به گزارش ايسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء در ادامه، در واكنش به تهديدات دشمنان و اينكه بعضا زمانبندي‌هايي براي اين مساله اعلام مي‌كنند، گفت: ما توصيه مي‌كنيم آنها به كارهاي عاقلانه روي بياورند و از تهديدهاي بي‌پايه و اساس پرهيز كنند. ما هرآنچه داريم براي دفاع از ايران به كار خواهيم گرفت حال آنها مي‌خواهند طول جنگ، روز يا حتي ساعت آن را مشخص كنند.
 
اسماعيلي درباره نحوه مراقبت از مراكز حساس كشور مانند مراكز هسته‌يي و پالايشگاه‌ها نيز گفت: ‌پدافند هوايي براي دفاع از هر نقطه به صورت لايه‌به‌لايه عمل مي‌كند. بسته به نوع تهديدي كه در ارتفاعات متفاوت ممكن است روي دهد، ما اقدام مي‌كنيم. در لايه اول از هواپيماهاي پدافندي استفاده مي‌كنيم، در لايه دوم سامانه‌هاي موشكي در دستور كار خواهد بود و توپخانه نيز به عنوان لايه سوم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
 
وي در ادامه، با اشاره به نحوه تشكيل پدافند هوايي اظهار كرد: امروز عمده تهديدات، هوايي است؛ چراكه حصول نتيجه از آن سريع است و در نتيجه اين نياز احساس شد كه پدافند هوايي به صورت مستقل فعاليت كند و همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند امروز با توجه به تهديدات،‌ پدافند در اولويت اول است.
 
پدافند هوايي در بيش از سه هزار و 600 نقطه در كشور در حال انجام وظيفه است
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء افزود: ما از تمام سيستم‌هاي پدافند هوايي كشور اعم از راداري، موشكي و پرنده‌هاي پروازي استفاده مي‌كنيم و امروز پدافند هوايي با گستره بيش از سه هزار و 600 نقطه در كشور در حال انجام وظيفه است و اين نقاط بيشتر نيز خواهد شد.
 
اسماعيلي با بيان اينكه "كشف، شناسايي، رهگيري و انهدام چهار ماموريت قرارگاه پدافند هوايي است"، گفت: يكي از ماموريت‌هاي ما مراقبت از مراكز حساس همانند پالايشگاه‌ها، پايگاه‌هاي هسته‌يي و ... است و عمده حضور ما در مناطق صعب‌العبور است تا بتوانيم به موقع در صورت هر تهديدي دشمن را غافلگير و كشف و شناسايي كنيم.
 
وي كمك به هواپيماهاي در حال اضطرار، كمك به سوخت‌رساني و مراقبت از پروازهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را از ديگر ماموريت‌هاي پدافند هوايي خواند و تاكيد كرد: ما همواره در حال رصد مرزهاي هوايي كشور هستيم.
 
در سال 89 دو هواپيماي جاسوسي آمريكا را كشف و شناسايي كرديم
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء با تاكيد بر اهميت ماموريت پدافند هوايي اظهار كرد: در رزمايش «ولايت 1» نيروي دريايي ارتش كه در سال 89 در حال اجرا بود، دو هواپيماي جاسوسي آمريكايي از ديد رادارهاي ما مخفي مانده بودند اما توانستيم با سامانه‌هاي شنودي كه همه‌چيز را مي‌بينند اما ديده نمي‌شوند، آنها را قبل از آنكه به مرزهاي ما نزديك شوند كشف و شناسايي كنيم و پس از هشدار ما، آنها منطقه را ترك كردند.
 
اسماعيلي همچنين با اشاره به نحوه دستگيري عبدالمالك ريگي گفت: در يك بامداد زمستاني چندين هواپيما به طور همزمان در آسمان ايران در حال پرواز بودند كه در داخل يكي از اين هواپيماها ريگي ملعون بود. ما با تلاش‌هاي انجام شده توانستيم هواپيمايي را كه ريگي در آن حضور داشت شناسايي كنيم و پس از 50 تا 70 دقيقه كشمكش و با رگبار آگهي و هشدار، اين هواپيما را مجبور به فرود كرديم و اين نيز يكي ديگر از اقداماتي بود كه پدافند هوايي به خوبي آن را انجام داد.
 
در زمان اجلاس تهران هيچ پروازي كه بتواند خللي وارد كند اتفاق نيفتاد
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء همچنين به برگزاري موفق اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره كرد و افزود: در زمان برگزاري اجلاس نيز هيچ پروازي كه بتواند خللي به اين اجلاس وارد كند اتفاق نيفتاد. اگر اجلاسي به‌حق نباشد، مثل اجلاس بغداد مي‌شود و رشادت‌هاي «شهيد دوران» اتفاق مي‌افتد. در طول برگزاري اجلاس، پدافند هوايي آسمان ايران را به خوبي تحت نظر داشت و جز پرواز پرندگان هواپيماهاي مسافربري هماهنگ‌ شده و پرنده‌هاي شكاري نيروي هوايي وجود نداشت.
 
وي در ادامه صحبتهاي خود به مولفه‌هاي بازدارندگي اشاره كرد و يادآور شد: نيروي انساني باايمان و متخصص، اولين مولفه بازدارندگي است؛ چراكه اگر ما سه برابر تجهيزات فعلي را هم داشته باشيم اما نيروي انساني مورد نظر نباشد، موفق به دفاع نخواهيم بود.
 
اسماعيلي تجهيزات پدافندي را مولفه دوم بازدارندگي خواند و اظهار كرد: امروز ما توانسته‌ايم تمامي تجهيزات را در صنعت دفاعي خود يا دانشگاه‌ها توليد كنيم و نيازي به قطعات خارجي نداريم. اگر نيازمند قطعات خارجي مي‌مانديم، مطمئنا محكوم به مورد تهاجم واقع شدن توسط دشمن بوديم.
 
هر منطقه پدافندي كشور به تنهايي يك قرارگاه پدافند هوايي است
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء با بيان اينكه "ما تجهيزات و روش‌هاي خود را همواره بهينه مي‌كنيم"، گفت: ما قائل به اين نيستيم كه همه پايگاه‌هاي پدافند از تهران دستور بگيرند بلكه مناطق مختلف پدافندي كه هريك شامل چند استان مي‌شوند، به تنهايي يك قرارگاه پدافند هوايي است.
 
وي تاكيد كرد: ما به دنبال پدافندي چابك و چالاك هستيم تا بتواند در سريع‌ترين و با سخت‌ترين ضربه اهداف را منهدم كند.
 
اسماعيلي درباره بحث آموزشي پدافند هوايي نيز گفت: آموزش تكنيكي و تخصصي، آموزش‌هاي عقيدتي و مذهبي، آموزش‌هاي امنيتي و شناخت تهديدات و آموزش‌هاي مديريتي و تاكتيكي ما جزو مسائل آموزشي ما است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش افزود: در بخش تحقيقات نيز ما از سه ضلع قرارگاه، صنايع دفاعي و دانشگاه استفاده مي‌كنيم و امروز بيش از 250 نخبه كشور در عرصه‌هاي مختلف مرتبط با پدافند هوايي با ما همكاري مي‌كنند. بومي‌سازي و استفاده از توليدات ايراني و بهينه‌سازي توليدات دو بال پرنده خوش پرواز پدافند هوايي است.
 
«مغز متفكر قرارگاه پدافند هوايي» هشت ماه ديگر تكميل مي‌شود
 
وي در ادامه، به دستاوردهاي قرارگاه پدافند هوايي اشاره كرد و افزود: سامانه فرماندهي و كنترل بومي كشور به عنوان مغز متفكر قرارگاه پدافند هوايي از هشت ماه پيش آغاز به كار كرده است و حدودا هشت ماه ديگر تكميل مي‌شود و ما شاهد يك سامانه فرماندهي و كنترل كاملا ايراني خواهيم بود. البته بايد اين سامانه به گونه‌اي باشد كه تا 10 سال آينده نيز بتواند با پيشرفت‌هاي صورت گرفته همخواني داشته باشد.
 
به گفته وي، بهره‌برداري از سامانه فرماندهي و كنترل بومي كشور تا دهم شهريور سال 92 كليد زده خواهد شد.
 
ارتقاء S200 و استفاده از رادارها و سامانه‌هاي پيشرفته جنگال، از جمله مهمترين دستاوردهاي پدافند هوايي
 
اسماعيلي افزود: رادارهاي پيشرفته تكنيكي و كاملا ايراني نيز از دستاوردهاي پدافند هوايي است. رادارهاي «شهاب»، «ثامن» و «مطلع الفجر» امروز در اختيار ما قرار دارد. شهاب و ثامن از قابليت‌هاي كم‌نظيري برخوردارند و اين دو رادار اكنون استقرار عملياتي دارند. رادار مطلع نيز به ما واگذار شده است و اين واگذاري همچنان ادامه دارد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء خاطرنشان كرد: بايد بگويم پدافند هوايي تك‌فركانسي و تك‌طيفي نيست. در شنود الكترونيكي نيز ما سيستم‌هاي پيشرفته و كم‌نظيري داريم كه در خاورميانه نمونه ندارد.
 
وي ارتقاي سامانه موشكي S200، استقرار سامانه‌هاي «مرصاد» و «صياد» و انواع توپخانه را از ديگر دستاوردهاي پدافند هوايي عنوان كرد.
 
اسماعيلي، سامانه «صباح» و «شاهد» را از دستاوردهاي پدافند هوايي در جنگ الكترونيك خواند و گفت: دفاع الكترونيك با استفاده از سامانه‌هاي صباح و شاهد با بهره‌گيري از دانش نخبگان داخلي استقرار پيدا كرده است.
 
اسماعيلي همچنين گفت: سامانه راهبردي «سپهر» نيز در حال تكميل است.
 
دستاوردهايي را كه براي مقابله با تهديدات آينده است بروز نمي‌دهيم
 
وي درباره دستاوردهاي جديد نيز گفت: ما دستاوردهاي بسياري داشته‌ايم اما آنچه به صحنه مي‌آوريم براي مقابله با تهديدات امروز است و دستاوردهايي را كه براي مقابله با تهديدات آينده است بروز نمي‌دهيم.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء در پايان، با اشاره به تهديدات دشمنان گفت: ما زماني مي‌‌توانيم قدرت بازدارندگي خود را تعميق دهيم كه بدانيم چگونه تاكتيك‌هاي خود را به رخ دشمن بكشيم به گونه‌اي كه آنها حتي حركت‌هاي بعدي ما را نتوانند پيش‌بيني كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *