دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تهران- مشهد؛ فقط شش ساعت

شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 242232
مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذار برقی کردن خط تهران مشهد برای انعقاد قرارداد با مشاور صاحب‌نام اروپائی اقدام کرده گفت: شرکت مشاور در حال طراحی تفصیلی کل پروژه است.
به گزارش جهان، نور‌الله بیرانوند در گفت‌وگو با فارس، درباره برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد، اظهار داشت: مهم‌ترین اهداف پیش روی این طرح افزایش سرعت قطارها در مسیر به 200 کیلومتر در ساعت برای ناوگان مسافری و 120 کیلومتر در ساعت برای ناوگان باری است.

مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: کاهش زمان سیر به 6 ساعت در بخش مسافری، افزایش ظرفیت حمل مسافر به 50 میلیون نفر در 2 فاز (فاز اول 20 میلیون نفر) و افزایش ظرفیت حمل بار به 11.7 میلیون تن در سال در دو فاز (فاز اول 5 میلیون تن) از دیگر اهداف پیش روی اجرای این پروژه است.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: زمان اجرای پروژه دو سال پیش‌بینی شده است و روش اجرا به صورت ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) خواهد بود.

مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محسوب می‌شود، اظهار داشت: پروژه اصلی برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد، 12 زیر پروژه دارد که شامل زیرسازی، اصلاح مسیر، اصلاح هندسی، شبکه برق بالاسری، خطوط انتقال برق، تأمین ناوگان، بهره‌برداری، پست‌های کشش و از این قبیل است.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مجری این پروژه قرارگاه خاتم‌الاوصیاء است، درخصوص آخرین وضعیت اجرا تصریح کرد: این مورد اولین پروژه‌ای است که در این حجم و با این سطح تکنولوژی در کشور در حال اجرا است.

مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در راستای استفاده از تجربیات بین‌المللی، سرمایه‌گذار نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور صاحب‌نام اروپا اقدام کرده است و شرکت مشاور در حال طراحی تفصیلی کل پروژه است.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ همچنین همزمان بهترین مشاوران داخلی نسبت به تکمیل کار مشاوره انتخاب شده‌اند و طراحی را آغاز کرده‌اند.

بیرانوند تصریح کرد: در حوزه تأمین ناوگان مورد نیاز، لکوموتیو، واگن باری و مسافری مذاکرات بین سرمایه‌گذار و شرکت تولیدکننده انجام شده است.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تمامی ناوگان مورد نیاز طبق تأکید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید از تولید داخل بوده و با انتقال دانش فنی همراه باشد.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دراین باره سفارشات به شرکت‌های سازنده ناوگان در داخل ارائه شده‌ تصریح کرد: 4 پیمانکار برای نصب و اجرا انتخاب شده‌اند که کارگاه‌های خود را تجهیز کردند.

مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذار تأکید کرده که این پروژه را 24 ماهه به بهره‌برداری می‌رساند، اظهار داشت: قرارداد به صورت قطعی و بدون اعمال نوسانات نرخ ارز منعقد شده و قرار است در مقابل این سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری خط به مدت 39 سال در اختیار وی قرار گیرد.

بیرانوند با بیان اینکه بهره‌برداری و نگهداری کل مسیر در اختیار بهره‌بردار خواهد بود، اظهار داشت: راه‌آهن سعی دارد مدیریت مسیر را به صورت کامل واگذار کند.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص نوسانات نرخ ارز و تغییرات احتمالی نرخ قرارداد اظهار داشت: تاکنون هیچ مکاتبه‌ای از سوی سرمایه‌گذار مبنی بر میزان تأثیر نرخ ارز در قیمت اجرای پروژه به دست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نرسیده است.

مدیر کل تدارکات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: امیدواریم تأثیرات نرخ ارز در هزینه پروژه به دلیل استفاده از ناوگان داخلی کم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *