شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اعتیاد اینترنتی زندگی افراد را مختل می‌کند

جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 242095
اينترنت زندگي آدمي را به طور عميق تغيير داده است تا جایی که امروزه از فضاي اينترنت براي جستجوي اطلاعات، خريد و فروش کالا، تماشاي فيلم، دوست‌يابي، سرگرمي و آگاهي از تحولات سياسي استفاده مي‌کنيم. با وجود همه مزایای مثبت اینترنت، اما استفاده ناصحیح از آن به مانند همه تکنولوژی‌های دیگر می‌تواند آسیب‌هایی به زندگی افراد برساند.
به گزارش جهان، دکتر فرهاد محمدي در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مزایا و معایب استفاده از اینترنت، گفت: از تبديل اولين وسيله‌ ارتباطي‌ (آرپانت) به دنياي مجازي فعلي (اينترنت) زمان زيادي نمي‌گذرد، اما در همين فاصله كوتاه دنياي مجازي در همه كشورها جایگاه خود را يافته و هويت خودش را به دست آورده است.

وی افزود: اکنون به موازات دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنيم دنياي ديگري را هم در صفحه‌‌ رايانه‌هاي خود داريم، دنيايي كه در آن مرزي وجود ندارد و پيك‌هاي الكترونيكي مي‌توانند فاصله‌ی بين قاره‌ها را در يك چشم بر هم زدن سپري كنند.

محمدی ضمن بیان اینکه تغيير در جوامع بر پايه اينترنت با رویکرد خوشبينانه و بدبينانه قابل بررسی است، اذعان داشت: از ديد مثبت مي‌توان گفت که فرديت گرايي و استقلال به واسطه گسترش وسايل ارتباطي بهبود يافته است و در مقابل از ديد منفي اگر به قضيه بنگريم گسترش تکنولوژي‌هاي ارتباطي نماد ابزارهاي جديد دنياي سرمايه داري است، ابزارهايي که فرد را از تجارب واقعي و اصل زندگي باز مي‌دارند.

وی افزود: کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند وقت کمتری را به دیگران اختصاص دهند و همین مسئله سبب می شود اين افراد روابط بین فردی نامناسبی داشته باشند.

محمدی با تاکید بر اینکه ارتباط مجازي از طريق اينترنت محملي را براي گريز از واقعيت بوجود آورده است، اذعان داشت: اینترنت همچنین وسيله‌اي براي ارضاي نيازهاي هيجاني، رواني و... به وجود مي‌آورد.

این روانشناس با بیان اینکه اثرات مثبت بسيار زيادي براي استفاده از اينترنت قابل بيان است، تصریح کرد: اینترنت دانش‌آموزان و دانش‌‌پژوهان را با مرزهاي جديد دانش آشنا و درگير مي‌سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدت‌ زيادي استفاده از اينترنت فقط با جنبه‌هاي مثبت معرفي مي‌شد و این امر بيانگر به روز بودن اطلاعات و نوعي مطالعه روزانه بود، افزود: اين كاربرد به سرعت به سوي استفاده از بخش‌هاي مختلف به منظور پر كردن اوقات فراغت پيش رفت و به زودي به عنوان متغيري كه با ابعاد مختلف زندگي فرد در ارتباط است، معرفي گرديد.

محمدی ادامه داد: مانند بسياري از پديده‌هاي ديگر، استفاده افراطي از اينترنت هم معضل ديگري است كه در قالب «اعتياد اينترنتی» به خوبي معرفي مي‌شود.

وی با بیان اینکه اصطلاح «اعتياد به اينترنت» اصطلاحي است كه اخيرا درباره آن مطالب فراواني به گوش مي‌رسد، افزود: این عنوان گوياي استفاده از اينترنت به شيوه نامعقول است.

محمدی با اشاره به اینکه افرادي كه تحت عنوان اين تيتر قرار مي‌گيرند، معمولا به علت درگير شدن با حالت وابستگي كه در اينترنت به آن دچار مي‌شوند، در تنظيم اوقات شبانه روز خود دچار مشكل مي‌گردند، خاطرنشان کرد: استفاده افراطی از اینترنت می‌تواند نظم فعاليت‌هاي مربوط به زندگي روزمره افراد از جمله غذا خوردن، خواب، اوقات اداري و كار روزانه، برنامه‌ريزي تحصيلي، ملاقات با اطرافيان و به طور كلي شرایط زندگی را به هم بريزد و اين امر تأثير نامطلوبي بر روي عملكرد شخصي، اجتماعي و تحصيلي فرد خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *