يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

روستایی که بعد از 20 سال جان گرفت‌

دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب: 241343
روستای مادیه با انجام مهاجرت معکوس جانی تازه گرفته و احیای آن بوی زندگی را در این روستا ساری و جاری کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روستای مادیه از روستاهای فاقد سکنه در 20 سال اخیر بوده به طوری که از سال 68 که آخرین ساکنان آن به تهران مهاجرت کردند در این روستا نه تنها سکونتی نبوده بلکه چهره روستا به خرابه‌ای می‌ماند که توجه هر بیننده را به سمت خود جلب می‌کرد.
 
این روستا که با بازگشت مجدد اهالی جان تازه‌ای گرفته هر چند از امکانات اولیه همچون آب، برق، مخابرات و گاز بی‌بهره است اما همت اهالی برای احیای این روستا ستودنی است به طوری که در جای‌جای این روستا ساخت و سازها شروع شده و به خوبی می‌توان صدای مرغ و خروس و حیوانات اهلی را شنید و بوی زندگی را به خوبی حس کرد.
 
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل با آغاز مهاجرت‌ها به این روستا از 50 متقاضی تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن 37 نفر موفق شدند تسهیلاتشان را دریافت کنند و مابقی ساکنان نیز در تلاش هستند تا از این تسهیلات استفاده کرده و به ساخت و احیای بنای روستایی خود اقدام کنند.
 
احمد حاج‌علیزاده افزود: مهاجرت معکوس شروع شده به این روستا بسیار امیدبخش است به طوری که همچنان انتظار داریم که در تمام روستاهای استان این احیا و حضور گرم اهالی را شاهد باشیم تا زندگی در تمام آبادی‌ها و روستاها جان تازه‌ای بگیرد.
 
به گزارش فارس، در تماس تلفنی با مدیر امور برق استان قول دادند تا دهه فجر امسال مشکل برق‌رسانی به این روستا را برطرف کرده و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه مهیا کنند.
 
اما اهالی این روستا که چشم انتظار توجه مسئولان در ارایه خدمات زیربنایی هستند همچنان از نبود آب، برق و دیگر امکانات گله‌مند بوده و مدعی هستند به رغم پیگیری‌های متعدد و وعده‌های مسئولان تاکنون کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
یکی از اهالی روستای مادیه که از بازگشت خود به روستا خشنود است و دل پری از مهاجرت به تهران دارد، گفت: هیچ وقت آرزو نداشتم که در تهران در جایگاه مصرف‌کننده قرار بگیرم بلکه همیشه آرزو می‌کردم روزی به روستای خود برگشته و یک تولیدکننده اصیل باشم.
 
حجت قادری با یادآوری اینکه با بازگشت روستاییان به این منطقه زندگی به معنای حقیقی ساری و جاری است، تصریح کرد: در شهرهای بزرگ نه تنها همدلی و همسویی معنا ندارد بلکه گاه همسایه سراغی از همسایه خود نمی‌گیرد و یک نوع قطع ارتباط مطلق در شهرها وجود دارد در حالی که فضای روستا فضای مهر و محبت و دوستی است و هرگز این صلح و صفا و آرامش جای خود را به کینه و کدورت نمی‌دهد و چه بسیار روستاهای شبیه مادیه که امروز ساکنان مهاجرت کرده آن در حال بازگشت به موطن خود هستند و با ترجیح دادن زندگی روستایی به زندگی شهری سعی می‌کنند بهترین و آرام‌ترین زندگی را در فضا و محیط باصفای روستایی برای خود مهیا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *