يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۲۸

فرهنگ اهدای خون را جایگزین حجامت کنیم

پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 240746
مدیر پایگاه انتقال خون استان مرکزی گفت: اهدای خون حلقه پیوند دهنده بین مردم و بیماران است و باید با اطلاع رسانی صحیح فرهنگ اهدای خون را جایگزین حجامت کرد.
به گزارش جهان،قربان دیری در گفتگو با مهر افزود: با توجه به آمار و اطلاعات متاسفانه در استان مرکزی تعداد موارد حجامت چندین برابر اهدای خون است این در حالی است که افرادی که حجامت می کنند بدلیل مسائل بهداشتی تا یک سال نمی توانند اهدای خون داشته باشند.

وی افزود: سال گذشته در استان مرکزی نزدیک به 45 هزار واحد اهدای خون داشته ایم که این نشانگر ارتقای فرهنگ اهدای خون در استان مرکزی است.

دیری ادامه داد: در مقابل این  تعداد اهدای خون ما بیش از 100 هزار مورد حجامت در استان داشته ایم که البته این آمار به تنهایی مربوط به مراکز مجاز حجامت استان بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 مرکز مجاز حجامت در اراک وجود دارد که با توجه به مراکز غیرمجاز این تعداد در اراک و در استان بیشتر است.

دیری گفت: بالاتر بودن این آمار باعث تاسف است زیرا افرادی که حجامت می کنند بدلیل مصون نبودن از بیماری های عفونی طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی تا یک سال مجاز به اهدای خون نیستند.

در هیچ جای دنیا حجامت را تایید نمی کنند

وی با بیان اینکه در حجامت با در نظر گرفتن تمام موارد بهداشتی باز هم امکان انتقال ویروس است، اظهار داشت: در هیچ جای دنیا، دانشمندان، صاحب نظران و محققان علم انتقال خون حجامت را تایید نمی کنند زیرا عملا باعث دور ریزی و هدر رفت و امکان آلودگی خون می شود.

دیری افزود: باید این فرهنگ که وقتی دوستان و همشهریان نیاز به خون دارند و ما با اهدای خون می توانیم باعث نجات آن ها شویم در بین مردم ترویج پیدا کند تا با اقداماتی نظیر حجامت باعث دورریزی خون نشوند.

وی ادامه داد: ما مخالف حجامت نیستیم اما افراد با حجامت علاوه بر به خطراندازی سلامت خود موجب ازبین رفتن سرمایه ارزشمند وجودیشان می شوند.

برخی توجیهشان بابت حجامت سفارش از سوی پیامبر اکرم(ص) است

دیری در خصوص این که برخی توجیهشان بابت این امر سفارش آن از سوی پیامبر اکرم(ص) است، اظهار اشت: دین اسلام دین همه گیر و منعطفی است و احکام و سفارشات آن با تغییر زمان قابلیت به روز شدن را دارد همانطور که امروزه تاکید پیامبر بر آموزش اسب سواری و تیراندازی در جبهه هایی همچون جنگ نرم تغییر وضعیت داده است.

وی گفت: در زمان پیامبر اکرم (ص) بیماری های عفونی و نوپدیدی همچون هپاتیت و ایدزکه امروزه شایع است وجود نداشت و حجامت خطری را که در حال حاضر دارد نداشت.

دیری اضافه کرد: چندی پیش در یکی از شهرستان های استان تقاضای خون با گروه منفی داشتیم این در حالی بود که  طبق آمار حجامت در این شهرستان ده برابر اهدای خون بود و اگر فقط نیمی از این افراد مبادرت به اهدای خون کرده بودند این مشکل در این شهرستان مرتفع شده بود.

وی با تاکید بر اینکه پس از اهدای خون، خون های آلوده از چرخه خارج می شود، گفت: در حال حاضر سازمان انتقال خون استان مرکزی دارای پیشرفته ترین دستگاه های اتوماسیون جهت تشخیص بیماری های ویروسی و عفونی است که در هیچ یک از آزمایشگاه های دولتی و خصوصی استان وجود ندارد.

دیری افزود: خون های اهدایی توسط این دستگاه ها آزمایش و در صورت وجود موارد آلوده از چرخه اهدا خارج می شود.

وی در پایان گفت: هدف ما ارتقای فرهنگ اهدای خون است و با توجه  به اینکه استان مرکزی یکی از استان های برتر کشور در امر اهدا است امیدواریم با فرهنگ سازی صحیح  و توجه به نیاز بیماران و احترام به نجات جان هموطنان، حجامت نیز جای خود را به اهدای خون دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به شرطی که رفتیم خون اهدا کنیم کارکنان اهداء خون برای ما کلاس نذارن و دنبال نخود سیاه نفرستن
Iran, Islamic Republic of
حجامت چيز ديگري است
وقتي امامان معصوم (ع) ما ، آينه‌ي تمام نماي علم الهي، چنين كاري را انجام مي داده‌اند ما منتظر فرمايشات عقل‌هاي الكلي دكترهاي اروپايي و امريكايي نيستيم كه آيا تأييد مي‌كنند يا نه

لطفا به كتاب طب الرضا عليه السلام كه مأمون دستور داد آن را با طلا نوشتند و به رساله ذهبيه معروف شد مراجعه فرماييد
Iran, Islamic Republic of
اینها دو مسئله متفاوته نوع خونی که با حجامت از بدن بیرون میاد با خونی که از راه اهدا متفاوته. البته توجیه ایشون در خصوص دلایل توصیه ادم در خصوص حجامت هم خیلی غیرمنطقی هست.
United States
چرا اهداي خون بايد رايگان باشه اين در حالي هست كه هيچ كجاي دنيا رايگان كسي خون نميده؟؟؟
آقای دیری بهتر می باشد از طرف اسلام سخن نگویند بنده که چند سال در قم درس خوانده ام می گویم حجامت جز احکام دین نیست که ایشان گفته اند احکام اسلام قابلیت انعطاف دارند.
اسلام برای خودش عالِم دارد و بهتر می باشد شما به علما رجوع نمایید
United States
چه ربطي به هم داره ؟؟؟
United States
اون سنت پيامبره چرا جو سازي ميكنيد
United States
خداوكيلي چرا بايد مردم اين كار رو بكنند ؟؟
United States
حجامت بيشتر افراد سن بالاتر و بيمار انجام ميدهند و اهدا خون بايد انسان سالم باشند
United States
دو موضوع كاملا از هم منفكه چرا همه چيز رو با هم قاطي ميكنيد ؟!!!
United States
واقعا براي بدست آوردن يه چيز نبايد همه چيز رو زير سوال برد كه برادر من اهدا خون خوبه ولي حجامت يه كار سنتي و براساس روايات و احاديثه و انسانها اثرات مثبتش رو ديدن
United States
مخالفم
United States
ما كاري به دنيا نداريم روايات و احاديث ما سند براي حجامته
United States
بعضي از مراكز اهدا خون انصافا از لحاظ بهداشتي به مراتب پايين تر از مراكز حجامت هستند
United States
كمك به ديگران با اهدا خون بسيار دلنشينه ولي سلامتي خود آدم هم مهمه
Germany
هر چیزی جای خودش.
حجامت مزایای خودشو داره بهتره دوستان طب مدرن انقدر پنبه طب سنتی رو نزنن بعد چند سال بعد بگن اشتباه کردیم بیاید برگردیم به طب سنتی
آقای دکتر اولا اگر حجامت درست و بهداشتی انجام شود باعث بیماریهای عفونی نمی شود . ثانیا در حجامت خون کثیف از بدن خارج می شود و در اهدای خون خون تمیز . ثالثا حجامت سنت پیامبر (ص) و توصیه ائمه اطهار (ع) برای سلامتی است در همان زمان فصد هم وجود داشت که شبیه اهدای خون است ولی کارکردشان کاملا متفاوت است.
چقدر آدم بی سواد باشه...
حجامت خون بایگانی شده در بدن را خارج میکند که این خون باعث کسالت و خستگی می باشد
اما اهدای خون، خون داخل رگ است ....
خیلی باهم فرق داره خیلی
Iran, Islamic Republic of
اگر حجامت بد بود الآن کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدام به تاسیس دانشکده حجامت نمی کردند.
عزيزم اهداي خون با حجامت بسيار متفاوته. هر كدام هم مزاياي خودش رو داره . حجامت طوري طراحي شده كه خونهاي خاصي رو از بدن خارج ميكنه و شما اگر يك بار اون رو ديده باشيد ميبينيد كه مقدار خون حجامت بسيار كمتر از اهداي خون است. بسيار كمتر. اگر ميخواهيد فرهنگ ا هداي خون رو جا بياندازيد لازم نيست حجامت رو زير سوال ببريد.
Germany
بعضی جاها آدم حرفی نزنه بهتره!

میگن هر کس که نداند و نداند که نداند ...
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای بسی تاسف دارد که آدمهای بیسواد پر مدعا علاوه براینکه یک مسئولیت مهم رو اشغال کرده اند نظر کارشناسانه هم میدهند
واقعا سفارش پیامبر در مورد سوارکاری و تیراندازی تغییر وضعیت داده است؟
امروزه با این همه موارد بهداشتی حجامت سلامت رو به خطر می اندازه؟قبلا بی خطر بوده؟
آدم نباید فکر کنه و حرف بزنه؟
Iran, Islamic Republic of
بايد تركيبي از اهداي خون و حجامت داشته باشيم.
اهداي خون براي نوع دوستي و كمك به ديگران است و حجامت منفعت شخصي دارد.
Iran, Islamic Republic of
در بدن مکانهایی هست که گلوبولهای قرمز بعد از اینکه از بین رفتن آنجا تجمع می کنند.حجامت در حقیقت خارج ساختن خون آلوده و مرده از بدنه که این کار به هیچ عنوان با اهداء خون انجام پذیر نیست..چون خون گیری از رگ و در حالی که خون در جریان است انجام می شود اما در حجامت خون ساکن و مرده که در محل قبرستان گلوبولهای قرمز مثل پشت شانه ها جمع شده اند صورت می پذیرد.. به صورت کلی هم این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند و هیچکدام مانع انجام دیگری نیست..شما میتونی ظهر حجامت کنی شب خون اهداء کنی...من نمیدونم این بنده خدا به چه منظوری اینو گفته اما اونجایی که میگه :در هیچ جای دنیا دانشمندان و صاحب نظران علم انتقال خون حجامت رو تایید نمیکنند، اشتباهه..که با سرچ در گوگل هم بر ملا میشه...
Germany
بي سوادي در حد اعلاء
بي سوادي در دين و طب
United States
کسانی که با اهدای خون و حجامت آشنا هستند میدانند که این دو چیز کاملا متفاوتند و اثرات متفاوتی روی بدن دارند پس خوب است که یک مقاله تحقیقاتی راجع به حجامت و فرق آن با اهدای خون منتشر کنید تا جبران این پیشنهاد شما بشود این پیشنهاد شما در تیتر مقاله مثل این است که کسی بگوید خوردن خیار را جایگزین مصرف گوشت نمایید !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام. . من پزشک و همچنین دانشجوی طب سنتی هستم . امروزه با وجود سیستمهای قوی جستجو در اینترنت بسیاری از اطلاعات قابل دستیابی است. دوست پزشکی که این موارد رابیان کرده نادانسته یا دانسته سخنان نادرستی را گفته است. با جستجو در اینترنت و البته استفاده از منابع معتبر پزشکی میتوان به تاثیرات حجامت پی برد.
Iran, Islamic Republic of
اعتقاد شیعه بر آن است که اگر حدیثی بر اساس ادله صحیح، سندش به اهل بیت (علیهیم السلام) ثابت شد نه تنها عین واقعیت که همان حقیقت مطلب است. لذا در زمینه مسائل علمی نظیر طب و غیره به جای لفاظیهای بی دلیل بهتر است سمعا و طاعتا از امر معصومین پیروی شود. چرا که معصوم (علیه السلام) با نگاه به گذشته و حال و آینده دستور خود را که برگرفته از وحی الهی است بیان فرموده اند.