پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

تنها ماهي ايران در آبهاي لندن +عکس

دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 234128
محمد بيداريان پديده شناي ايران در سال‌هاي پاياني دهه 90 شمسي معرفي شد.
يداريان تنها نماينده شناي ايران در المپيك مصاف بسيار سختي برابر حريفان خود خواهد داشت و هدف اصلي او ارتقا ركوردهاي شخصي‌اش است.
 
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، در المپيك لندن 102 مدال در رشته شنا توزيع مي شود و كشورهاي توسعه يافته حساب ويژه‌اي روي اين ورزش پايه باز كرده‌اند. شايد شنا در كنار دو و ميداني و يكي دو رشته ورزشي ديگر از معدود ورزش‌هايي است كه يك ورزشكار مي‌تواند به تنهايي چند مدال بدست آورد و از اين نظر در مقايسه با بسياري از رشته‌ها داراي اهميت بيشتري است كه البته سهم شناي ايران در لندن تنها يك سهميه از طريق وايلد كارت در ماده 100 متر آزاد است.
 
14 طلاي مايكل فلپس در دو دوره المپيك
 
مايكل فلپس شناگر و قهرمان آمريكايي رکورددار کسب بیشترین مدال در یک دوره المپیک است. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ یونان، در حالی که تنها ۱۹ سال داشت هشت مدال المپیک را به دست آورد که از اين تعداد شش طلا را براي كشورش به ارمغان آورد. فلپس در المپيك 2008 پكن موفق شد در هشت رشته مدال طلا بگيرد و با 14 مدال طلاي المپيك به عنوان "بزرگترین قهرمان تاریخ المپیک" معرفي شود.
 
شنا يكي از قديمي ‌ترين رشته‌هاي المپيكي است كه از نخستين دوره اين رقابت‌ها يعني سال 1896 مسابقاتش برگزار شده است. البته مواد و بخش‌هايي در آن دوره در زير گروه ورزش شنا قرار داشت طي سال‌هاي بعد تفاوت زيادي پيدا كرد. در حال حاضر شنا در ماده‌هاي مختلفي از جمله 100 متر آزاد، 100 متر قورباغه و... برگزار مي‌شود و هزاران تن از بهترين ورزشكاران جهان براي حضور در معتبرترين رقابت جهان با يكديگر رقابت مي‌كنند.
 
شناي ايران در المپيك ها
 
حيدر شنجاني نخستين نماينده شناي ايران در المپيك بود كه در ماده 100 متر قورباغه در رقابت‌هاي 1964 توكيو شركت كرد. در المپيك 1996 آتلانتا حامد رضاخاني در ماده 1500 متر ، در المپيك 2000 سيدني حميدرضا مبرز در ماده 100 كرال سينه، 2004 آتن بابك فرهودي در 100 متر كرال سينه و 2008 پكن محمد عليرضايي در 100 متر قورباغه به عنوان نمايندگان ايران در المپيك شركت كرده‌اند. البته به جز محمد عليرضايي كه موفق به كسب سهميه المپيك شده است ساير نمايندگان شناي ايران به كمك وايلد كارت به المپيك راه يافته‌اند.
 
عليرضايي و المپيك پكن
 
محمد عليرضايي شناگر نامدار ايران در سال 2008 موفق شد تا براي نخستين بار براي شناي ايران در المپيك سهميه بگيرد. عليرضايي موفق شد در ماده 100 متر قورباغه با ثبت زمان يك دقيقه و سه ثانيه و سه صدم ثانيه ضمن کسب رکورد ورودی المپیک89 صدم ثانیه رکورد ملی این ماده که در اختیار خودش بود را بهبود بخشد.
 
در حالي كه بسياري به موفقيت محمد عليرضايي در المپيك اميدوار بودند اما بر اساس قرعه مسابقات و جدول مرحله مقدماتي ماده 100 متر قورباغه ، نماينده شناي ايران بايد در كنار نماينده رژيم غاصب صهيونيست به آب مي‌زد. با اين شرايط عليرضايي از شركت در مسابقه انصراف داد.
 
محمد بيداريان، ششمين المپيكي شناي ايران

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000234/nf00234128-1.jpg
 
محمد بيداريان پديده شناي ايران در سال‌هاي پاياني دهه 90 شمسي معرفي شد. در حالي كه وضعيت شناي ايران به دليل تغيير و تحولات پي در پي مديريتي هر روز وخيم‌تر مي‌شد و كمتر شاهد اخبار اميدوار كننده از شنا بوديم، بيداريان با شيب ملايمي به سوي پيشرفت حركت مي‌كرد. او سرانجام در فاصله زماني يكسال مانده تا المپيك به عنوان اميد اول كشور براي كسب سهميه مطرح شد و زير نظر خشايار حضرتي تمرينات خود را آغاز كرد. او در رقابت‌هاي جايزه بزرگ دبي با درخشش فوق العاده‌اي كه داشت نگاه‌هاي بسياري را به خود جلب كرد. بيداريان در ماده 100 متر آزاد با زمان 51 ثانیه و 47 صدم ثانیه به عنوان نخست و مدال طلاي اين مسابقات دست یافت. اما آسيب ديدگي وي از ناحيه زانو موجب شد تا سير صعودي پيشرفت وي در آغاز سال 91 متوقف شود و بهترين شناگر ايران نتواند در مسابقات انتخابي المپيك در مالزي و تركيه كارنامه خوبي داشته باشد و سهميه المپيك را بگيرد.
 
بدين ترتيب بر اساس راي كميته فني شنا در فدراسيون و بر اساس ضوابط فدراسيون جهاني تنها وايلد كارت اعطايي به ايران در اختيار بيداريان قرار گرفت تا سرانجام وي به عنوان نماينده شناي ايران در مسابقات المپيك لندن شركت كند.
 
*بيوگرافي محمد بيداريان
 
تاريخ تولد: 27 شهريور 1367
 
محل تولد: تهران
 
تحصيلات: ديپلم
 
قد: 185
 
شروع حرفه‌اي ورزش شنا:از 7 سالگي
 
مربي فعلي: خشايار حضرتي
 
عناوين قهرماني بيداريان
 
1- مدال نقره در ماده 4 در 200 متر تيمي مسابقات بين المللي غرب آسيا سال 2005
 
2- مدال نقره و برنز مسابقات رده‌هاي سني آسيا - اندونزي سال 2006
 
3- مدال نقره و برنز مسابقات داخل سالن آسيا – ويتنام 2009
 
4- مدال طلا در مسابقات جايزه بزرگ دبي – امارات سال 2011
 
بيداريان: مي‌خواهم در لندن ركورد ملي را جا به جا كنم
 
بيداريان پس از پشت سر گذاشتن مصدوميت خود بار ديگر به شرايط حضور حرفه‌اي در مسابقات رسيده است. او در فاصله ده روز مانده به آغاز مسابقات مي‌گويد: "بدون ترديد المپيك مهمترين رويداد ورزشي است كه يك ورزشكار مي‌تواند در آن شركت كند. متاسفانه در دوره‌هاي گذشته نمايندگان شناي ايران در المپيك نتوانستند ركورد ملي خود را بهبود دهند. من مي‌خواهم حضور موفقي در المپيك داشته باشم و ركورد خود را ارتقا دهم. من يكسال است كه به صورت فشرده براي موفقيت در المپيك تلاش كرده‌ام و تمرينات سختي را پشت سر گذاشته‌ام. اميدوارم پس از بازي‌هاي المپيك وارد رده‌بندي شناگران 100 متر آزاد شوم. من براي موفقيت نياز به آمادگي روحي دارم و سعي مي‌كنم با روحيه بالا و بدون استرس به لندن بروم."
 
برنامه مسابقه‌هاي بيداريان در لندن
 
سه شنبه 10 مرداد (31 جولاي): شنا 100 متر آزاد ساعت 10 صبح
 
محل برگزاري مسابقه: Aquatics Centre
 
آيا مي‌دانيد؟
 
- استخر شناي المپيك 1908 لندن داخل استاديوم دووميداني وايت سيتي ساخته شد و مسابقات آن در فضاي باز انجام مي‌شد.
 
- در المپيك 1984 لس آنجلس و در ماده 100 متر آزاد براي اولين بار دو شناگر آمريكايي دقيقا زمان مشابهي را ثبت مي‌كنند و هر دو مدال طلاي المپيك مي‌گيرند.
 
- جاني وايس مولر اولين مردي بود كه 100 متر را زير يك دقيقه شنا كرد اما اين مرد بيرون استخر فرد مشهورتري بود چرا كه نقش 12 بار با نقش تارزان روي پرده‌هاي سينما و تصوير تلويزيون رفته بود. وايس مولر پنج طلاي المپيك را در كارنامه داشته و در سال 1984 در سن 80 سالگي درگذشت.
 
- مسابقات زير آبي رفتن در المپيك 1900 پاريس برگزار شد و هر ورزشكاري كه بيشتر زير آب مي ماند و مسافت بيشتري طي مي‌كرد برنده مي‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *