پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۳
روایت ولایتی از مقاومت ملت ایران در برابر سخت‌ترین تحریم‌ها؛

ماجرای واردات سیم‌خاردار و وانت تویوتا و مژده جالب شوروی

جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 232180
مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به تحریم های سخت زمان جنگ گفت: در همان ایام بود که به یکباره هشت موشک به شعاع 100 تا 200 متری ساختمان وزارت خارجه شلیک شد. پس از آن سفیر شوروی در تهران یک وقت فوری از من خواست و گفت: من به شما مژده بدهم که کشورم اجازه عبور سیم خاردار را داده است.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور بین الملل مقام معظم رهبری مهمان برنامه پنج شنبه شب «دیروز، امروز، فردا» بود.

به گزارش جهان، علی​اکبر ولایتی در بخشی از برنامه درباره تشدید تحریم​های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، ملت ایران از ابتدای انقلاب با تحریم​های مختلف روبرو بوده است. اما این تحریم​ها هرگز مانع از پیشرفت ایران نشده. در زمان جنگ سخت ترین تحریم​ها علیه ایران اعمال می​شد که اصلا قابل مقایسه با الان نیست. مثلا ایران می​خواست از ژاپن وانت تویوتا بخرد. چون صنعت ماشین سازی در ایران هنوز پیشرفت نکرده بود. اما ژاپن می گفت شاید شما از این وانت استفاده دوگانه بکنید! مثلا برای انتقال نیروی نظامی در جبهه ها مورد استفاده قرار دهید. بنابراین آن را به ما نفروختند.

در برهه دیگری ما پس از رایزنی ها فراوان موفق شدیم مقداری سیم خادار از واسط​هایی خریداری کنیم اما وقتی به مرز روسیه رسید، اجازه ورود آن را به ایران ندادند. در حالیکه شوروی به عراق تانک تی 72، موشک اسکاد و انواع جنگنده های دیگر می​فروخت. البته امروز سیاست روسیه با آن زمان متفاوت شده است.


وی افزود: در همان ایام بود که به یکباره هشت موشک به شعاع 100 تا 200 متری ساختمان وزارت خارجه شلیک شد. پس از آن سفیر شوروی در تهران یک وقت فوری از من خواست و گفت: من به شما مژده بدهم که کشورم اجازه عبور سیم خاردار را داده است.

وزیر خارجه اسبق کشورمان افزود: در آن زمان فشار آنقدر زیاد بود که ما حتی تمام اسناد ارزشمند وزارت خارجه را به زیر زمین انتقال داده بودیم تا در حملات جنگنده ها به وزارت خارجه از بین نرود.

ولایتی با بیان اینکه در آن زمان با درآمد نفتی 5-6 میلیارد دلار جنگ را اداره می​کردند، ادامه داد: در حالیکه شهرهای مرزی ما را اشغال کرده بودند، در تحریم بودیم و نفت​مان را هم نمی​خریدند؛ ما مقاومت کردیم. الان که ما قدرت برتر منطقه به واسطه نفوذ سیاسی​مان در دیگر کشورهای منطقه و خاورمیانه هستیم، قطعا مقاومتمان بیشتر است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران تا نخواهد، برخی اتفاقات در منطقه رخ نمی​دهد. این نشان دهنده عمق نفوذ ایران در منطقه است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری، «مذاکره» را راهبرد و استراتژی اساسی ایران در بحث هسته​ای و دیگر امور دیپلماتیک خواند و در پاسخ به اینکه اگر مذاکرات قطع شود چه ضرری متوجه دو طرف می​شود، گفت: ما برای مذاکره اعلام آمادگی کرده​ایم. اما اگر آنها نخواهند مذاکره کنند، ما از موضع ضعف به آنها التماس نخواهیم کرد.

ولایتی با اشاره به مانور و رزمایش اخیر سپاه، خاطرنشان کرد: این مانور پاسخی به آنها بود که مدام می گویند در مورد ایران فلان گزینه هم روی میز است. بفرمایند ببینند که ما هم چنین چیزی روی میز داریم! آنها هرکاری توانستند علیه ما انجام داده​اند و اگر کار بیشتری از دستشان برمی​آمد کوتاهی نمی​کردند. پس اینکه کار دیگری نمی​کنند به دلیل آن است که متوجه توانمندی​های ما شده​اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امروز هم سیاست روسیه مثل قبل است و تغییر نکرده
Saudi Arabia
سیاستمداران ما نباید این اشتباه استراتژیک را مرتکب شوند. آنها باید بدانند که شرایط داخلی امروز مابا دوران جنگ اصلا قابل مقایسه نیست. درست است که امروز می توانیم ماشین بسازیم و نیازی به واردات سلاح نداریم و... اما امروز با نفت 80 تا 90 دلار اقتصادمان خرابتر از دورانی است که نفت 10 دلاری می فروختیم.
Iran, Islamic Republic of
با سلام - فقط خواستم به عرض برسانم در حال حاضر ما نمیتوانیم ماشینی بجز پراید بسازیم با 98% ساخت داخل- سمند با موتور خارجی هست - وانت هم بجز پیکان و نیسان آبی- ساخت داخل نداریم - منظورم این بود هنوز هم اگه وانت جنگی بخوایم باید بخریم ! امیدوارم مونتاژ خودروهای خارجی را اطلاع داشته باشید که کامل ساخت داخل نیستند و فکری بحال پیشرفت واقعی خودروسازی داشته باشیم با همت متخصصین درستکار