دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

رویکردقابل تقدیر رسانه‌ملی به اقتصادخانواده

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 230028
پرداختن به اقتصاد خانواده و اما و اگرهای آن خلاء بزرگی در جامعه امروز ما است که روز جمعه سرانجام رسانه ملی خط شکنی کرد و در برنامه‌ای با حضور چند تن از شهروندان و یک روانشناس زبده آن به بحث گذاشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فشارهای اقتصادی که امروز کشور به دلایل مختلف اعم از نارسایی‌های داخلی و فشارهای خارجی متحمل می‌شود، نکته‌ای نیست که از نظر کسی پنهان مانده و در زندگی تک تک افرا جامعه ملموس و مشهود نباشد.  
 
تورم شتابان ماه‌ها و هفته‌های اخیر و بر هم خوردن تراز دخل و خرج خانوارها این علامت را به همه می‌دهد که باید در روش ‌های گذشته زندگی تجدید نظر کرد، رویه‌هایی که با رفتارهای غلط اقتصادی مانند اسراف و تبذیر، چشم و هم چشمی، بی‌برنامگی در دخل و خرج و... همراه بوده و اساسا کمتر خانواده‌ای در سیستمی نظامند درباره رفتارهای صحیح اقتصادی اعم از چگونگی کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری بیشتر و اسفاده بهتر از امکانات و درآمد خانواده، چگونگی پس انداز و راه‌های مناسب سرمایه گذاری آموزش دیده و اطلاعات مناسبی در اختیارش قرار گرفته است.
 
‌در عین حال عصر جمعه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی در برنامه‌ای مفصل با حضور تنی چند از شهروندان و یک کارشناس خبره بحث اقتصاد خانواده را به بحث گذاشت و بر اساس مبانی صحیح اقتصادی و متون دینی به نقد رفتارهای اقتصادی خانواده‌های ایرانی  پرداخت.
 
رفتارهایی که می‌تواند اساس و بنیان خانواده را با مخاطره مواجه کرده و در عین حال روش‌هایی که اگرچه در جامعه معمول و مرسوم نیست ولی حفظ بقا و پیشرفت و آرامش خانواده در گرو آن است.
 
پرهیز از چشم و هم چشمی، روش‌های مصداقی ساده زیستی و خودداری از تجمل گرایی، چگونگی تربیت صحیح فرزندان در چارچوب درآمد و امکانات خانواده و به بحث و مشورت گذاشتن دخل و خرج خانوار و برنامه‌ریزی برای آن و... محورهایی بود که این برنامه با مشارکت گذاشتن آنها به بحث و استفاده از تجربه‌های عینی و عملی افراد حاضر در برنامه توانست به اجماع خوبی درباره آنها و آثار عملی کاربردشان در زندگی دست پیدا کند.
 
 شبکه‌های مختلف صداوسیما در طی شبانه روز ساعت‌های زیادی را به آموزش آشپزی اختصاص می‌دهند و کمتر روزی است که خانوده‌ها شاهد پهن شدن بساط پخت و پز غذاهای رنگارنگ نباشند، در عین حال کمتر در برنامه‌های تلویزیون اعم از بحث و گفت‌وگو و فیلم و سریال به بحث و آموزش موضوع مهم رفتارهای صحیح اقتصادی در خانواده پرداخته می شود.
 
این در حالی است که جای این مسئله در برنامه‌های تفریحی و آموزشی صدا و سیما  و حتی دیگر رسانه ‌ها به شدت خالی است و پرداختن نظامند و برنامه‌ریزی شده به این مقوله می تواند رفتارهای غلط اقتصادی در زندگی افراد جامعه را اصلاح کرده و اقتصاد را در مسیر رشد و پیشرفت رهنمون کند.
 
میزگرد بعد از ظهر جمعه‌ای که گذشت در شبکه یک سیما فتح بابی در این زمینه بود. تجربه نشان داده است که تلویزیون و به طور کلی رسانه‌ها می‌توانند نقش موازی آموزش برای مدرسه و دانشگاه را ایفاء کرده و همانگونه که تا کنون موفق شده‌اند فرهنگ سازی گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته باشند،این اثر را در ارتقاء وضعیت اقتصادی زندگی مردم و کلان جامعه بگذارند.
 
نامگذاری شش سال پیاپی با عناوین اقتصادی اهمیت اقتصاد در این فراز تاریخی کشور را به خوبی نشان می‌دهد و جا دارد در این راستا به فرهنگ سازی رفتارهای صحیح اقتصادی در صورت لزوم حتی از مبانی اولیه و پایه توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *