جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

كمالات پیامبراكرم(ص) از زبان‌امام‌خمینی(ره)

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 229102
شناخت معصومان و پیامبران نقش مهمی در تقویت اعتقاد به آنها و توجه بیشتر به رهنمودهای این بزرگواران بر عهده دارد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این شناخت از راه های گوناگونی به دست می آید كه یكی از آنها مطالعه اندیشه ها و سخنان بزرگان دینی است كه عمر خویش را صرف شناخت دین و پیشوایان دین كرده اند.
 
در این مطلب گزیده ای از فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره اندیشه و شخصیت پیامبر اكرم (ص) بازگو می شود.
 
- حضرت ختمی مرتبت به قدری ریاضت كشید و قیام در مقابل حق كرد كه قدم های مباركش ورم كرد و از طرف ذات مقدس حق ـ جل جلاله ـ آیه نازل شد: 'طه، ما انزلنا علیك القرآن لتشقی.'
 
- در حدیث است كه رسول خدا، صلی الله علیه و آله، از هیچ مجلسی بیرون تشریف نمی برد مگر آن كه بیست و پنج مرتبه استغفار می كرد.
 
- در حدیث وارد است كه جبرئیل كلید خزائن ارض برای خاتم النبیین، صلی الله علیه و آله آورد، از جانب حق تعالی، و آن حضرت تواضع فرمود و قبول نكرد و فقر را فخر خود دانست.
 
- از بعضی از زن های رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده است كه رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله ـ با ما صحبت می كرد و ما با او صحبت می كردیم، چون وقت نماز حاضر می شد. گویی او ما را نمی‌شناخت و ما او را نمی شناختیم، برای اشتغالی كه به خدا پیدا می كرد از هر چیز.
 
- رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ تواضعش با بندگان خدا از همه كس بیشتر بود. كراهت داشت كه اصحاب برای احترام او به پا خیزند. وقتی وارد مجلس می شد، پایین می نشست، روی زمین طعام میل می كرد و روی زمین می نشست. در سیره آن سرور است كه با اهل خانه خود شركت در كار خانه می فرمود و به دست مبارك، گوسفندان را می دوشید و جامه و كفش خود را می دوخت و با خادم خود آسیا [ب] می كرد و .. .
 
- وضع زندگی پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ بسیار ساده بود، از مقام و منصب خود به نفع زندگی مادی استفاده نكردند، تا چیزی از خود به جای گذارند.
 
- پیغمبر اكرم خدمتگزار مردم بود. با آن كه مقامش آن بود ولی خدمتگزار بود، خدمت می كرد.
 
- سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیرالمومنین و ائمه ما، زندگی شان ساده و عادی بود بلكه پایین تر از عادی.
 
- پیغمبر بزرگ اسلام ـ صلی الله علیه وآله ـ با آن زحمات و رنج های طاقت فرسا در راه هدف از جهاد ستمكاران تا آخر عمر دست نكشید.
 
- رسول الله پایه سیاست را در دیانت گذاشته است، تشكیل حكومت داده است. تشكیل مراكز سیاست داده است.
 
- به اندازه ای كه برای پیغمبر اكرم گرفتاری پیش آمد، برای هیچ كس پیش نیامد ولی ایشان تا آخر ایستادند و به تكلیفشان عمل كردند.
 
- اسلام آن قدر عزیز است، آن قدر بزرگ است كه پیغمبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار، هستی خودشان را، همه چیز خودشان را در راه اسلام فدا كردند.
 
- پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ از همین جمعیت پایین بود و قیام كرد، اصحاب او از همین مردم پایین بودند، از این طبقه سوم بودند؛ آن طبقه بالا، مخالفین پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بودند.
 
- پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ در عین حال كه یك موجود الهی بود، به او نسبت می دهند كه فرمود: 'گاه دلم را كدورتی می پوشاند و من به راستی هر روز هفتاد بار از خداوند در خواست آمرزش می كنم.'
 
- پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ این طور بوده است كه حتی كفار را هم وقتی كه ملاحظه می فرمود كه این ها مسلم (مسلمان) نمی شوند، غصه می خورد بر آنها كه چرا اینها باید مسلم نشوند و بعد به آن شقاوت ها و به آن عذاب ها برسند.
 
- صورت ظاهر نبی اكرم صلی الله علیه وآله، و سایر مردم فرقی نداشتند و لهذا بعضی از اعراب غریب كه به حضور مباركش می رسیدند و آن حضرت با جمعی نشسته بودند، می پرسیدند: كدام یك پیغمبر هستید؟ آنچه پیامبر ـ صلی الله علیه وآله ـ را از غیر ممتاز می كند، روح بزرگ، قوی و لطیف آن سرور است نه جسم مبارك و بدن شریفش.
 
- در یك روایتی است كه رسول خدا كه مبعوث شد، آن شیطان بزرگ فریاد كرد و شیطان ها را دور خودش جمع كرد و این كه [گفت:] مشكل شد كار بر ما.
 
- روز بعثت رسول اكرم در سرتاسر دهر 'من الأزل الی الأبد' روزی شریف تر از آن نیست، برای این كه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده. حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است، بعثت انبیای بزرگ، انبیای اولوالعزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لكن حادثه ای بزرگ تر از بعثت رسول اكرم (واقع) نشده است و تصور هم ندارد كه بشود.
 
- آن چیزی كه ما در روز بعثت باید به آن توجه كنیم این است كه بعثت رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله ـ برای این است كه راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینكه مردم بتوانند با قدرت های بزرگ مقابله كنند را به مردم بفهماند، بعثت برای این است كه اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام این ها را از ظلمت ها نجات بدهد. ظلمات را به كلی كنار بزند و به جای او نور بنشاند.
 
- پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ ختم همه پیامبران است و كامل ترین دین را عرضه كرده است بر بشر، قرآن را كه به وسیله وحی بر او نازل شده است، عرضه كرده است.
 
- آن معارفی كه به بركت بعثت رسول اكرم در عالم پخش شد ـ كسانی كه مطلع اند كه این معارف چی است و تا اندازه ای كه ماها می توانیم ادراك بكنیم ـ می بینیم كه از حد بشریت خارج است، اعجازی است فوق ادراك بشر.
 
- پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ وقتی كه به رسالت مبعوث شد، و شروع به تبلیغ كرد، یك كودك هشت ساله (حضرت علی ـ علیه السلام ـ) و حضرت خدیجه ـ علیهاالسلام ـ به او ایمان آوردند، جز این دو نفر كسی را نداشت و همه می دانند كه چقدر آن حضرت را اذیت كردند و كارشكنی ها و مخالفت ها نمودند، لیكن مایوس نشد و نفرمود كسی ندارم، ایستادگی كرد؛ و با قدرت روحی و عزمی قوی از، 'هیچ' رسالت را به اینجا رسانید كه امروز (سال 1348 هجری شمسی) هفتصد میلیون جمعیت تحت لوای او هستند.
 
- پیغمبر بزرگ اسلام، با یك دست قرآن را داشت و با دست دیگر شمشیر، شمشیر برای سركوبی خیانتكاران و قرآن برای هدایت.
 
- اصل آمدن پیامبر برای 'آموزش' و 'پرورش' بوده است؛ آیات را تلاوت كند برایشان و تزكیه كند آنها را، آنها را تطهیر كند، نفوس را تطهیر كند، پرورش قبل از آموزش است، اگر هم قبل نباشد، همراه باید باشد و رتبه او مقدم است.
 
- رسول اكرم ـ صلی الله علیه وآله ـ كه تاریخش را خوب می دانید، تنهایی مبعوث شد، سیزده سال نقشه كشید و ده سال جنگ كرد. نگفت كه ما را چه به سیاست، اداره كرد مملكتی را، نگفت ما چه كار داریم.
 
- شاید لیلة القدر برای آن، صاحب قدر شده است كه شب وصال نبی ختمی و لیله وصول عاشق حقیقی به محبوب خود است.
 
- بركت وجود رسول اكرم بركتی است كه در سرتاسر عالم، از اول خلق تا آخر، یك همچو موجود با بركت نیامده است و نخواهد آمد. اشرف موجودات و اكمل انسان ها و بزرگترین مربی بشر این وجود مبارك است.
 
- نماز كه حقیقت معراج مومنین و سرچشمه معارف اصحاب عرفان و ارباب ایقان است، نتیجه كشف تام محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ است.
 
- قرآن سری است بین حق و ولی اعظم ـ كه رسول خداست ـ به تبع او نازل می شود تا می رسد به اینجا كه به صورت حروف و كتاب در می آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *