دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل

يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 875913
یکی از مهم­ترین معضلات اقتصاد اسرائیل از اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی و همزمان با یورش نظامی به نوار غزه، وضعیت رو به افول شاخص­‌های کلان اقتصادی این رژیم بویژه نرخ شاخص انتظارات­ تورمی، نرخ تورم موادغذایی و کالاهای خوراکی و نرخ بهره کوتاه­ مدت بوده است.
آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل
به گزارش جهان نيوز، سید مهدی حسینی کارشناس مسائل اقتصادی طی یادداشتی به موضوع تهدیدات اقتصادی علیه رژیم اشغالگر قدس پرداخت، که متن آن به شرح ذیل است:
در چند ماه اخیر که حملات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه افزایش یافته و جامعه جهانی در سکوتی معنادار، شاهد کشتار بی­‌رحمانه زنان و کودکان بی­گناه فلسطینی به بهانه­ مقابله با گروه­های تروریستی اسلامی در خاورمیانه است، علاوه بر اقتصاد داخلی کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، اقتصاد کشورهای هم­‌کیش و همجوار از جمله لبنان، سوریه و عراق نیز تحت الشعاع این تنش نظامی قرار گرفته است.

اما شاید مهم­ترین اتفاق اقتصادی و سیاسی که رسانه­‌های غول­پیکر خبری غربی، در سکوتی محض، از پرداختن به آن منع شده‌اند، وضعیت بد شاخص­های کلان اقتصاد داخلی و بین­‌المللی اسرائیل در چند ماه اخیر است. به علاوه که آخرین و جدیدترین تحرکات ارتش رژیم اشغال­گر قدس در حمله به کنسول­گری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، تلاطم­های شدیدی در بازار ارز اسرائیل ایجاد کرده که موجب کاهش ارزش پول ملی این رژیم (شِکِل جدید اسرائیل) در مقابل ارزهای مرجع جهانی و همچنین باعث کمبود عرضه و افزایش قیمت­ها در بازار کالاهای استراتژیک و موادغذایی در استان های مهم تل آویو و حیفا گردیده است.

مبتنی بر این مهم، در مقاله پیش رو به بررسی یکی از جدیدترین سرمقالات بین‌المللی به چاپ رسیده پس از حمله ارتش اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه می­پردازیم. نشریه معتبر واشنگتن پست، تنها ۴۸ ساعت پس از این یورش نظامی ددمنشانه، اقدام به انتشار سرمقاله­‌ای مهم با عنوان "اقتصاد ناتوان اسرائیل در انتظار پاسخ مرگبار تهران کرده و در آن، به تبیین وضعیت شاخص های کلان اقتصادی، ارزش پول ملی اسرائیل و شرایط بازار مواد غذایی و کالاهای استراتژیک در فلسطین اشغالی طی چندین ماه پس از حمله به غزه و همچنین تحولات اقتصادی بوجود آمده پس از حملات اخیر در سوریه پرداخته است.

دانلود

وضعیت بغرنج شاخص­های کلان اقتصادی اسرائیل پس از حمله به غزه
یکی از مهم­ترین معضلات اقتصاد اسرائیل از اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی و همزمان با یورش نظامی به نوار غزه، وضعیت رو به افول شاخص­های کلان اقتصادی این رژیم بویژه نرخ شاخص انتظارات­ تورمی، نرخ تورم موادغذایی و کالاهای خوراکی و نرخ بهره کوتاه­ مدت بوده است.

نیر بارکات، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل در اولین نشست مدیران این وزارتخانه در سال ۲۰۲۴ میلادی، نسبت به ادامه وضعیت افول شاخص­های کلان علی­الخصوص افزایش مستمر شاخص انتظارات تورمی و تورم موادغذایی بوِیژه افزایش غیرقابل­کنترل قیمت­ نان، شدیدا ابراز نگرانی کرده بود. بارکات در این جلسه، با اعلام کاهش صادرات اسرائیل در چندماه اخیر به خصوص از اواسط سال ۲۰۲۳ و مقارن با آغاز دور جدید حملات مرگبار نظامی به نوار غزه، میزان حجم ذخیره دلار در صندوق ارزی این وزارتخانه جهت واردات کالاهای اساسی را نامناسب اعلام کرده و برای اولین بار نسبت به شرایط بغرنج انبار کالاهای استراتژیک بویژه گندم، آرد و آب آشامیدنی هشدارداد. علاوه بر اظهارات وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل، بررسی آماری و نمودار وضعیت شاخص­های کلان اقتصادی صهیونیست‌ها، خود دلالتی روشن بر گفته­های اخیر بارکات در باب وضعیت نامناسب امروز اقتصاد اسرائیل است.

ناامیدی اسرائیلی‌ها از بهبود وضعیت اقتصادی در دولت جنگ ­آفرین
نمودار زیر، از جدیدترین پژوهش­های عملیاتی وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل در حوزه آینده­پژوهی اقتصادی استخراج شده است:

نمودار ۱.روند شاخص انتظارات تورمی اسرائیل پس از آغاز حمله به غزه

منبع:https://www.ceicdata.com/en/israel/inflation-expectations/expected-inflation-rate-avg-forecasts-next-۱۲-mths

همان­طورکه در این نمودار واضح است، نرخ بالاتر از متوسط  جهانی در شاخص انتظارات تورمی که به گفته صاحبنظران اسرائیلی در بالاترین حد متوسط خود پس از بحران مالی ۲۰۰۸ قرارگرفته است، یکی از مهم­ترین عواملی است که موجب تزلزل پایه­های بنیادین اقتصاد داخلی این رژیم گردیده است؛ در واقع، آنچه که می­تواند حاکمیت سیاسی اسرائیل را در کوتاه­ترین زمان ممکن از پای درآورد، نگرانی اسرائیلی‌ها از آینده تاریک اقتصادی این رژیم و افزایش مستمر شاخص انتظارات تورمی است و همان­گونه که در نمودار فوق قابل­مشاهده است، باتوجه به عدم ­وجود چشم­انداز حتی­ کوتاه­ مدت روشن نسبت به بهبود وضعیت مولفه­ های­ کلان اقتصادی در اسرائیل، این شاخص مجداد روند صعودی به خود گرفته است.

آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل
پس از حمله وحشیانه نظامیان اسرائیلی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه در روزهای اخیر و قطعی شدن پاسخ کوبنده ایران به این دست درازی آشکار، تنش­های سیاسی و اقتصادی منطقه­ای، گریبان صنعت کالایی و بازار محصولات حیاتی از جمله ارزاق و موادغذایی اسرائیل در استان­های بزرگ نظیر تل­آویو و حیفا و مناطق شهرک نشین این رژیم را نیز گرفته است.

به گزارش وزارت­ امور داخله اسرائیل، در ۴۸ ساعت گذشته، هجوم مردم به فروشگاه­های موادغذایی و هایپرمارکت­های بزرگ در مناطق مختلف اسرائیل غیرقابل­تصور و بی­سابقه بوده و گویی که اسرائیلی‌ها، سایه سنگین قحطی حاصل از نبرد نظامی آتی را زودتر از سردمداران صهیونیست، درک کرده اند.

این هجوم بی سابقه منجر به تعطیلی بسیاری از مراکز عرضه ارزاق و مواد غذایی در سطح شهر تل­آویو در اثر عدم توانایی صاحبان این فروشگاه­ها برای عرضه انبوه کالا به مردم نگران شده است.

وزیر امور داخله اسرائیل نسبت به تشکیل بازار سیاه برای فروش موادغذایی و کالاهای استراتژیک به شدت ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که گزارش­های میدانی حاکی از آن است که در برخی مناطق تل­آویو و حیفا، ارزاقی نظیر نان، کنسرو، آرد، آب آشامیدنی، آجیل­های خوراکی و مواد پروتئینی، بیش از ۵ تا ۸ برابر قیمت واقعی آنها به صورت مخفیانه فروخته می­شود و افراد سودجو در حال تشکیل کارتل­های کوچک و بزرگ جهت عرضه قطره چکانی موادغذایی برای افزایش تصاعدی قیمت آنها و سودآوری بیشتر هستند.

علاوه برگزارش­های چند روز گذشته، آخرین آمارها و نمودارهای بارگذاری­شده در وبگاه وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل نشان می­دهد که وضعیت شاخص تورم موادغذایی و خوراکی­ها  در اسرائیل، مقارن با آغاز حملات نظامی ارتش اسرائیل به غزه در سال ۲۰۲۳، رو به وخامت گذاشته و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی نیز با شیب آرامی، در حال افزایش مجدد و طی کردن روند صعودی است:

نمودار ۲. روند نرخ تورم مواد غذایی و خوراکی­ها  در اسرائیل پس از آغاز حمله به غزه

منبع: https://tradingeconomics.com/israel/food-inflation

پول ملی اسرائیل در لبه پرتگاه
یکی دیگر از مهم­ترین تحولات مالی و اقتصادی اسرائیل در روزهای اخیر، وضعیت شاخص نرخ برابری واحد پول ملی آنها در برابر دلار ایالات­متحده است. همان­گونه در نمودار زیر قابل ملاحظه است، بازار ارز اسرائیل از زمان آغاز حمله نیروهای نظامی به نوار غزه، دستخوش تلاطم­های شدید و متناوب بوده­است؛ به طوری که به گفته بانک مرکزی اسرائیل، در ۶ ماه گذشته، ارزش شِکِل اسرائیل در مقابل ارزهای مرجع بویژه دلار آمریکا، یورو و پوند بریتانیا، به ترتیب افت ۲.۴۸ درصدی، ۰.۵۴ درصدی و ۱.۱۵ درصدی را تجربه کرده که در طول ۲۴ سال گذشته بی­سابقه بوده است. بنابراین مبتنی بر آمارهای بانک مرکزی اسرائیل و نمودار نرخ­برابری شِکِل اسرائیل-دلار آمریکا ­می­توان دریافت­کرد که این تنش­ نظامی ناعادلانه و بی­رحمانه اسرائیل در چند ماه اخیر در منطقه و علیه مردم مظلوم فلسطین، نتیجه­ای جز بحرانی­تر­شدن وضعیت اقتصاد داخلی و بین­المللی این رژیم و کاهش ارزش پولی ملی اسرائیل نداشته است.

نمودار زیر، وضعیت لحظه­ ایِ نرخ برابری شِکِل اسرائیل به دلار ایالات متحده در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۴ یعنی اندکی پس از هدف قراردادن مواضع جمهوری­ اسلامی ایران در سوریه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی است که شاهد افت ۲.۱۰ درصدی این موازنه­ی ارزی در مدت زمان بسیار اندک هستیم.

نمودار ۳. روند ارزش شِکِل اسرائیل به دلار آمریکا پس از حمله به سفارت ایران در سوریه

منبع:https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=۱&From=ILS&To=USD
https://jahannews.com/vdca6mnae49n0o1.k5k4.html
jahannews.com/vdca6mnae49n0o1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *