دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

تشدید فیلترینگ در ترکیه با نزدیک شدن به انتخابات

شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 866966
دولت ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات این کشور، دستور فیلترینگ سایت‌های مختلف از جمله برنامه‌های وی‌پی‌ان را صادر کرد.
ترکیه دستور فیلترینگ صادر کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، فیلترینگ اینترنت در ترکیه یک مسئله مهم و مورد انتقاد است که بارها باعث تظاهرات و اعتراضات مردمی شده است.

فایننشال‌تایمز، یکی از روزنامه‌های بسیار مطرح و مهم در سیاست و اقتصاد بریتانیا، در خبری اعلام کرد که هیات فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت دستور داد، در آستانه نزدیک شدن به انتخابات 10 برنامه و اپلیکشن وی‌پی‌ان پرکاربرد در این کشور را مسدود یا محدود کنند.

در روزهای اخیر نیز شبکه اجتماعی ایکس هم اعلام کرد، تدابیر و اقداماتی علیه 15 متن منتشرشده در این شبکه مجازی اتخاذ کرده است،‌ این اقدام در نتیجه دستور قضابی صادرشده در ترکیه صورت گرفته که چند شبکه رقیب دیگر را هم شامل می‌شود. قوه قضائیه ترکیه تهدید کرد در صورت عدم اجرای این حکم این شبکه‌ها در کشور فیلتر خواهند شد.

دولت ترکیه از سال 2007 به بعد، دسترسی کاربران به بسیاری از وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود یا مسدود کرده است. برخی از این سایت‌ها عبارتند از:

- یوتیوب: این سایت در سال‌های 2007، 2008، 2010 و 2014 به دلایل مختلف مانند نشان دادن ویدیوهایی که رئیس‌جمهور یا مقامات دیگر ترکیه را توهین‌آمیز می‌دانستند، فیلتر شد.

- توییتر: این شبکه اجتماعی در سال‌های 2014 و 2016 به دلیل انتشار اطلاعات محرمانه یا انتقادی از دولت، مورد سانسور قرار گرفت.

- ویکی‌پدیا: این دانشنامه آزاد در سال 2017 به خاطر ادعای نقش ترکیه در جنگ داخلی سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی، مسدود شد. این فیلترینگ تا سال 2019 ادامه یافت.

- فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ: این سرویس‌ها در سال 2016 پس از کودتای ناموفق علیه دولت، محدود شدند.

- برنامه‌های وی‌پی‌ان: این برنامه‌ها که به کاربران امکان دسترسی به سایت‌های فیلتر شده را می‌دهند، در سال 2023 در آستانه برگزاری انتخابات، مورد هدف قرار گرفتند. ده برنامه و اپلیکیشن وی‌پی‌ان پرکاربرد در ترکیه توسط هیات فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) مسدود یا محدود شدند.

فیلترینگ اینترنت در ترکیه یکی از عواملی است که باعث کاهش رتبه این کشور در شاخص آزادی اینترنت می‌شود. بر اساس شاخص وضعیت آزادی اینترنت، ترکیه در سال 2021 در رده 61 از 65 کشور قرار داشته و در مجموعه «غیر آزاد» دسته‌بندی شده است.
https://jahannews.com/vdciqqavqt1aq32.cbct.html
jahannews.com/vdciqqavqt1aq32.cbct.html
برچسب ها: ترکیه فیلتر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خود تحقیر ها الان میگن: کار خودشونه!