دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آقای کارگردان: آموختن به جوانان را دوست دارم

يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 863717
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما از تجربیاتش در زمینه برگزاری ورک‌شاپ در داخل و خارج کشور گفت.
آقای کارگردان: آموختن به جوانان را دوست دارم
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی بلند و کوتاهی همچون «کوسه»، «سلفی با دموکراسی»، «کاتیوشا»، «هفت معکوس»، «خرگوش سفید را دنبال کن»، «عباس»، «ناجی» و... نویسنده و کارگردان آثاری همچون «پیله»، «خفقان» و... را در کارنامه خود دارد درباره همکاری‌اش با گروه‌های جوان سینما به ویژه در ساخت فیلم‌های کوتاه گفت: از آنجا که من به شدت برای گروه‌های جوان و عزیزانی که به تازگی وارد سینما می‌شوند، احترام و ارزش قائلم و به دلیل اینکه هر کار حرفه ای که بخواهد صورت بگیرد، تمرین و تکرار بسیار نیاز دارد و اساسا دوستانی که به تازگی وارد این رشته می‌شوند از تجربه کمی برخوردارند، فکر می‌کنم این وظیفه امثال من است که هر آنچه را آموختیم و تجربه کردیم، در اختیار این عزیزان قرار دهیم . 

وی افزود: مهمترین دغدغه من به عنوان فیلمبردار سینما در زمینه فیلم‌های کوتاه و تجربی، آشنا شدن با افکار و ذهن جوانان و دوستداران این رشته است که به صورت تجربی خودشان را برای حضور در سینمای آینده آماده می‌کنند و قطعا همین دوستان هستند که در آینده سینما را می‌سازند و این مانند چرخه‌ای است که به نظر من بسیار به هم متصل است.

عطشانی که علیرغم سن کم تجربه‌های متعددی در حوزه فیلمبرداری و فیلمسازی دارد، درباره انتقال تجربه به افراد جوان‌تر توسط افراد باتجربه‌تر عنوان کرد: از آنجا که خودم از ابتدا با تلاش و تجربه کردن این حرفه را پیش بردم و به جایگاه فعلی رسیدم، علاقه شدیدی دارم که به صورت ورکشاپ و تجربی تمام چیزهایی که در این حرفه آموختم و سبکی را که خودم در فیلمبرداری ابداع کردم، در اختیار دوستداران این رشته قرار دهم، اما به واقع نمی‌دانم دیگر همکاران هم به مانند من این دغدغه را دارند یا نه، چون این یک موضوع شخصی است و کاملا به روحیه و ذهن شخص برمی‌گردد که آیا به این موضوع علاقه دارد یا نه.

وی ادامه داد: در واقع در کلاس‌ها و ورکشاپ‌هایی که من برگزار می‌کنم از صفر تا صد این حرفه را برای علاقه‌مندان و شاگردانم توضیح می‌دهم که به چه صورت باید در پروژه‌های تجربی حتی دستمزدی هم برای خود تعریف کنند، چون زمینه فیلم تجربی اساسا همانطور که اسمش روی خودش است، در واقع به این صورت است که همه کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند کاملا در حال تجربه کردن هستند و با بودجه‌ای محدود کار می‌کنند، بنابراین طبیعتا نباید برای دستمزد از ابتدا زیاد سخت‌گیری کنند، باید تمام ذهنشان را به تجربه کردن اختصاص دهند، زمانی که صاحب سبک شدند، خواه ناخواه دستمزد بالا هم برای آنها تعریف خواهد شد.

عطشانی درباره ورک‌شاپ‌هایی که در خارج از کشور برگزار کرده توضیح داد: به واسطه شلوغی کاری و پیشنهادهای زیادی که برای مدیریت فیلمبرداری به لطف دوستان برایم ارسال می شود، متاسفانه وقت زیادی برای برگزاری ورک‌شا برایم باقی نمی‌ماند، اما به دلیل علاقه شخصی و اینکه عاشق در اختیار گذاشتن تجربیات و مهارت‌های فنی خودم برای دوستداران این رشته هستم، هر زمان که وقتی خالی داشته باشم، با کمال میل این کار را انجام می‌دهم، مثلا چندی پیش برای فیلمبرداری یک فیلم سینمایی در کشور آلمان که مشغول به کار بودم، از طرف کمپانی که در آن پروژه با هم همکاری داشتیم پیشنهاد شد که بعد از فیلمبرداری چند روزی بیشتر در آن کشور بمانم و ورکشاپی برای علاقه‌مندان به این رشته در شهر برلین برگزار کنم. این برای من خیلی اتفاق جذابی بود و سریعا به این پیشنهاد جواب مثبت دادم و این ورکشاپ هرچند کوتاه، ولی بسیار عالی برگزار شد.

وی درباره ادامه رود برگزاری ورک‌شاپ در ایران و خارج از کشور بیان کرد: قطعا به دلیل اینکه علاقه بسیار شدیدی به این موضوع دارم، در ایران یک یا دو بار در سال این کلاس‌ها را خواهم داشت و اگر پیشنهادی از خارج از ایران داشته باشم که با موقعیت کاری‌ام تداخل نداشته باشد، قطعا با عشق این ورکشاپ‌ها را برگزار خواهم کرد و قطعا با کسانی که در این کلاس‌ها شرکت می کنند در پروژه‌های آینده به عنوان دستیار همکاری خواهم کرد. پیش از این هم دوستانی که کنار من فیلم‌های سینمایی به عنوان دستیار حضور داشتند، از میان کسانی انتخاب شدند که در کلاس‌هایم شرکت کرده و از شاگردان خودم بودند که به صورت گزینشی و بر اساس هوش بالایی که در یادگیری داشتند، انتخاب شده‌اند و با هم همکاری می‌کنیم. این اتفاق ادامه‌دار است و باز هم از علاقه‌مندانی که در آینده به عنوان کارآموز کنارم آموزش می‌بینند، استفاده خواهم کرد.
https://jahannews.com/vdcjvteoauqemaz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjvteoauqemaz.fsfu.html
برچسب ها: کارگردان فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *