يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۴۷

ایران، سوئد را تهدید کرد/ بی‌پاسخ نمی‌ماند

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 863198
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوئد پرونده حمید نوری را به پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرد، گفت: این اقدام سوئد در محاکمه شهروند بی‌گناه ایرانی برای او بدون هزینه نخواهد بود.
ایران، سوئد را تهدید کرد/ بی‌پاسخ نمی‌ماند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تاکید بر این‌که تمام اصول دادرسی عادلانه در پرونده محاکمه منافقین رعایت شده است، گفت: در زمان مقرر، این افراد وکیلی را معرفی نکردند، به همین دلیل وکیل تسخیری برای آن‌ها تعیین شده است.

تحقیقات پرونده منافقین از سال ۱۴۰۱ آغاز شد
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران راجع به روند برگزاری این دادگاه و صدور آرایی که این دادگاه خواهد داشت، بیان کرد: تحقیقات پرونده از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، یک فرآیند طولانی چندین ماهه را طی کرد، تیم‌های مختلفی به‌صورت شبانه‌روزی هم در دستگاه قضایی و هم در دستگاه‌های مجری قانون اعم از نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما کار کردند تا مستندات لازم را جمع‌آوری کنند تا اینکه منجر به صدور کیفر خواست از سوی دادستانی تهران در تاریخ ۱۸ تیرماه سال جاری شد.

وی در ادامه گفت: این کیفر خواست ۷۲۹ صفحه دارد، بسیار جامع بوده و به تمامی ابعاد پرداخته است؛ ضمن اینکه این کیفر خواست در همین ۷۲۹ صفحه خلاصه نمی‌شود و حدود ۶ هزار و ۷۵۷ صفحه مستندات و ضمایم مکتوب دارد و چیزی حدود هزار ساعت هم مستندات صوتی و تصویری است؛ البته این مستندات تمام مستندات راجع به جنایت‌ها و جرایم گروهک تروریستی منافقین نیست؛ این پرونده ۱۰۵ متهم دارد؛ یک متهم خود گروهک تروریستی منافقین به‌عنوان شخص حقوقی است و ۱۰۴ متهم دیگر از اعضای کادر اصلی این گروهک تروریستی هستند که به‌عنوان اشخاص حقیقی به شمار می‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین به این ۱۰۴ نفر خلاصه می‌شود، گفت: خیر، طبیعتا پرونده برای رسیدگی به دیگر جرایم گروهک تروریستی منافقین و همچنین دیگر افراد باز خواهد ماند، اما الان تمرکز بر این ۱۰۵ نفر است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اینکه ما تمام اصول دادرسی عادلانه را در این پرونده رعایت کرده‌ایم، گفت: نخستین اصل این است که متهم فارغ از اینکه چه شخصی باشد بتواند از حق دفاع از خود برخوردار باشد؛ به همین منظور مرجع قضایی زیربط و شعبه ویژه‌ای که برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شد، هم در جراید کثیرالانتشار تشکیل این پرونده را به اطلاع متهمین رساند تا اگر می‌خواهند وکیلی برای خود تعیین کنند، ظرف موعد قانونی اقدام کنند و هم به ارگان‌های رسمی سازمان آنان این اطلاع‌رسانی انجام شد.

غریب‌آبادی ادامه داد: در زمان مقرر، این افراد وکیلی را برای دفاع از خود معرفی نکردند، اما باز قانون ما در اینجا متوقف نمی‌شود و قانون آیین دادرسی کیفری بر این نظر است که در جرایم مهم و جدی اگر وکیل تعیینی امکان ندارد، باید وکیل تسخیری تعیین شود که این اقدام از سوی دادگاه صورت گرفت و ۵ نفر برای دفاع از آنان انتخاب شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ممکن است این پرسش پیش آید که وکلای تسخیری که دسترسی به منافقین ندارند، چگونه می‌توانند از آن‌ها دفاع کنند، تصریح کرد: تعیین وکلای تسخیری یک کار شکلی و تشریفاتی نیست؛ مشخصات این وکلا وجود دارد و منافقین می‌توانند مستندات خود را برای آن‌ها ارسال کنند؛ ضمن آنکه آن‌ها در هر مرحله‌ای می‌توانند نسبت به انتخاب وکلای تعیینی اقدام کنند، پس از آن وکلای تسخیری کنار خواهند رفت و وکلای تعیینی کار را ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به این که جرایم گروهک تروریستی منافقین جرایم بسیار گسترده‌ای است، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این تنها گروهک تروریستی نبود؛ ما شاهد شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی با حمایت ویژه غرب و آمریکا در داخل جمهوری اسلامی ایران بودیم، ولی گروهکی که بیشترین اقدام‌های جنایت‌کارانه و تروریستی را انجام داد، گروهک تروریستی منافقین بود.

غریب‌آبادی گفت: براساس آخرین آمار ما که مربوط به چندین سال قبل است، گروهک تروریستی منافقین بیش از ۱۷ هزار نفر را از مسئولین نظام و از مردم شهید کردند؛ جنایت‌های این گروهک تروریستی تنها مختص به ترور نبود، بلکه این‌ها در هواپیماربایی، آدم‌ربایی، شکنجه و قتل، سرقت از بانک‌ها جهت تامین مالی تروریسم و در جاسوسی برای دشمن دخیل بودند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین به ایران محدود نمی‌شود، گفت: در عراق بحث انتفاضه شعبانیه را داریم که فقط در حدود چند ماه بیش از ۱۸۰ هزار نفر انسان بی‌گناه کشته شدند و یک پای ثابت کشتار این مردم در کنار صدام، منافقین بودند؛ دستگاه قضایی عراق هم برای این گروه پرونده تشکیل داده و برای ۱۱۸ نفر از رهبران آن‌ها حکم جلب صادر کرده است، لذا ما تنها کشوری نیستیم که برای منافقین پرونده تشکیل دادیم؛ این پرونده از حدود چندین سال قبل در عراق تشکیل شده و پیگیر این پرونده هستند و ما در چارچوب کمیته قضایی مشترک مقابله با تروریسم این پرونده را هم با عراق پیگیری می‌کنیم.

غریب‌آبادی درباره اینکه آیا احکام صادره قابلیت اجرا خواهد داشت، بیان کرد: اگر این احکام برای اینترپل صادر شود و تبدیل به بخشنامه شود، هر کشوری که آن‌ها را پیدا کنند باید به کشور درخواست‌کننده تحویل دهند.

منافقین در آموزش اعضای داعش دخیل بودند
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در سوریه وقتی که ما شاهد حضور داعش و گروه‌های تروریستی بودیم، منافقین در آنجا این تروریست‌ها را آموزش دادند و در کنار آن‌ها علیه دولت سوریه جنگیدند و جنایت‌های آن‌ها جنایت‌های گسترده‌ای است.

وی درباره اینکه در صورت صدور حکم دادگاه چه اتفاقی خواهد افتاد و اینکه آیا امکان استرداد آن‌ها به کشور امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر، گفت: ما با برخی کشورها موافقتنامه‌های استرداد مجرمین را داریم، طبیعتا با کشورهایی که ما موافقتنامه داریم اگر اطلاعاتی داشته باشیم که منافقین در آن کشورها هستند طبق این موافقتنامه آن کشورها باید با ما همکاری کنند و مجرمین را مسترد کنند.

غریب‌آبادی همچنین اظهار کرد: عمده‌ این افراد در آلبانی و مرکزیت آن‌ها در فرانسه است؛ هرچند ما اخیرا شاهد برخی محدودیت‌ها برای آن‌ها توسط دولت آلبانی و بعضا دولت فرانسه بوده‌ایم که البته آن هم ناشی از اطلاع‌رسانی‌ها و ارائه مستنداتی بود که ایران به این کشورها انجام داد و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که منافقین برای امنیت خود آن‌ها نیز خطرناک هستند.

وی تصریح کرد: ما تا الان برای اعضای اصلی گروهک منافقین و برای سازمان تروریستی منافقین حکم قضایی نداشتیم، هر گونه پیگیری نزد محاکم خارجی و نزد محاکم بین‌المللی مستلزم این است که شما ابتدا راجع به آن گروهک و فعالیت‌های جنایت‌کارانه آن‌ها پرونده قضایی تشکیل داده باشید و احکامی را طی یک فرآیند دادرسی عادلانه صادر کرده باشید؛ وقتی که این کار صورت بگیرد دیگر برای کشورها، کار ساده‌ای نیست که همکاری نداشته باشند و با احکام قضایی مقابله کنند و همچنان از این گروه‌های تروریستی حمایت کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه منافقین یک سازمان بسیار خطرناک است، گفت: این گروهک حتی به اعضای خود هم رحم نمی‌کنند؛ با اینکه متاسفانه اتحادیه اروپا گروهک تروریستی منافقین را چندین سال قبل از فهرست گروهک‌های تروریستی خارج کرده بود، اما در دو سه ماه گذشته پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را صادر کرد که یک بند از آن به اقدام‌های منافقین اختصاص پیدا کرده است و اشاره دارد که منافقین گروهی هستند که به قتل، ارعاب و شکنجه حتی علیه اعضای خود و شیوه‌های کثیف برای سوءاستفاده از نام نمایندگان پارلمان اروپا متوسل می‌شوند و یا بعضا نمایندگان را تهدید و تطمیع می‌کنند؛ لذا آن‌ها هم نمی‌توانند از کنار واقعیت‌ها راجع به ماهیت این گروهک طفره بروند.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه فعالیت تروریستی منافقین هنوز پایان نیافته است، گفت: منافقین خیلی دوست دارند که الان خود را به‌عنوان یک گروهک سیاسی معرفی کنند؛ نمایندگان آن‌ها تحت پوشش‌های مختلف در مجامع حقوق بشری حاضر می‌شوند و سخنرانی می‌کنند و یک چهره کاملا حقوق بشری و دموکراتیک به خود گرفتند، ولی فعالیت تروریستی آن‌ها متوقف نشده و ما همچنان شاهد جنایت‌های تروریستی آن‌ها هستیم؛ هم اکنون چندین پرونده راجع به اقدام‌های تروریستی آن‌ها داریم که بعضا ناموفق بودند و یا در سطح بسیار کوچک و با تاثیرگذاری بسیار کم موفق بودند و/یا اقدام‌هایی که توسط نیروهای امنیتی ما خنثی شده است و هم اکنون اعضای این گروهک و هواداران آن‌ها در فرآیند محاکمه قرار دارند.

وی تصریح کرد: منافقین یک گروهک سیاسی صرف و یا به زعم خود یک گروه حقوق بشری نیستند؛ اینگونه نیست که بگوییم این‌ها مثلا از سال ۱۳۶۷ به بعد هیچ کار تروریستی انجام نداده‌اند؛ این‌ها حتی در برخی کشورهای اروپایی هم دست به اقدام‌های تروریستی زده‌اند و برخی مقام‌ها را تهدید کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: مجموعه اطلاع‌رسانی‌های ما و ماهیت تروریستی آن‌ها که در حال حاضر فراموش نشده و ادامه دارد و تهدیدهایی که به شیوه‌های مختلف متوجه شهروندان اروپایی کردند، برخی کشورهای اروپایی را به این نتیجه رسانده که باید آن‌ها را محدود کنند.

اقدام سوئد در محاکمه حمید نوری بدون هزینه نخواهد بود
غریب‌آبادی در بخش دیگر از اظهارات خود با بیان اینکه پرونده حمید نوری با پیگیری گروهک تروریستی منافقین تشکیل شده است، گفت: زمانی که دو نفر از اعضای این گروهک از انگلیس بر می‌گشتند، طراحی‌ها را آنجا انجام دادند و بنده شخصا اعتقادم این است که در این پرونده، انگلیسی‌ها هم دست داشتند و پرونده‌ای نبود که صرفا سوئد تصمیم گرفته باشد، چون ما وقتی به سابقه روابط خود با سوئد نگاه می‌کنیم ما با آن‌ها مشکلات اینچنینی نداشتیم.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما در سوئد شاهد استقرار برخی از گروهک‌های تروریستی بوده‌ایم، ولی این کشور هیچ‌گاه فراتر از این، اقدامی انجام نداده بود که بخواهد مقابل جمهوری اسلامی قرار بگیرد و رسما از این گروهک‌ها حمایت کند و پرونده‌ای علیه ما تشکیل دهد.

وی گفت: ده‌ها دلیل در رد این دادگاه می‌شود عنوان کرد، اما یک دلیل اساسی این است که بیش از سه سال طول کشید تا دادستان سوئد، کیفر خواست را تقدیم دادگاه کند و این اتفاق نشان می‌دهد که آن‌ها عدله‌ای علیه این فرد نداشتند.

غریب‌آبادی افزود: سوئد پرونده حمید نوری را به پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرد. سوئد برای چه کسی این کار را کرد؟ برای گروهک تروریستی منافقین؟! ما بارها به آن‌ها گفته‌ایم شما که مدعی حقوق بشر هستید چرا یک پرونده علیه گروهک‌های تروریستی تشکیل ندادید و یک پرونده در حمایت از آن‌ها تشکیل دادید؟

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این اقدام سوئد در محاکمه شهروند بی‌گناه ایرانی برای او بدون هزینه نخواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: مصمم هستیم که به هر طریقی که صلاح بدانیم به بی‌کیفرمانی جنایت‌های منافقین پایان دهیم و تروریست‌ها از جمله منافقین نباید در هیچ کشوری احساس امنیت کنند.
https://jahannews.com/vdcco1q442bqes8.ala2.html
jahannews.com/vdcco1q442bqes8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این اتفاق نشان می‌دهد که آن‌ها ""عدله‌ای"" علیه این فرد نداشتند.
عدله اشتباه است.
ادله از ریشه دلیل صحیح است.
فارسی را درست بنویسیم.
Iran, Islamic Republic of
ادله نه عدله
Germany
لعنت به منافقین خبیث و پشتیبان آنها.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
....
غلامحسین
Iran, Islamic Republic of
تبعه وجاسوس دستگیرشده سوعدی رابه حبس ابد و اعدام محکوم کنین به همین سادگی
مسعود
Iran, Islamic Republic of
...
احسان
Iran, Islamic Republic of
شما هم در این چند دهه فقط تمرین صحنه زنی انجام میدید و فقط دنبال دریافت هزینه هستید، عزیزان من مسیر درست و راه امام حسینی این راهی نیست
Iran, Islamic Republic of
سوئد سازنده ولوو ازش اگه راست میگید کامیون ولوو نخرید
شهیاد
Sweden
بدون هیچ دلیلی ایرانی که در کشور اروپایی یا آمریکا زندگی میکند را دستگیر می کنید و ....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
زمان جنگ ایران وعراق منافقین به عراق پناهنده شدن وجوانان رشید ایرانی مدافع میهن را شهید میکردن که بارها هنگام شناسایی منطقه منافقین وطن فروش با بلند گو از پشت خاکریز عراقی ها به بچه های ایرانی پیام میدادن که به اونا بپیوندید بعد به هرکشور اروپایی که دوست دارید پناهنده شوید فکر میکردن ما هم مثل خودشان پست ووطن فروش هستیم
سید
Iran, Islamic Republic of
....
فیلترشکن
Iran, Islamic Republic of
آقا این سوئدی ، اعدام کنید تا دیگه سمت ایرانی نگردند
Iran, Islamic Republic of
هان...چیه؟؟
Iran, Islamic Republic of
مثلا چکار می خواهید انجام بدهید خب انجام بدهید
.
Iran, Islamic Republic of
......
مریم کریمی
Iran, Islamic Republic of
من به شخصا برای دولت سوئد متاسفم که برای خوش خدمتی به آمریکا و انگلیس میل دشمنی با ایران را دارد
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
درود خداوند بر کسانی که بر طبل سرافرازی این ملت میکوبند.ولعنت خداوند بر منافقین و وطن فروشان
Iran, Islamic Republic of
با این کشورها باید با زبان زور حرف زد
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا ( حمید نوری) چرا محکوم شد، ؟؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بیشرف سوئد
صادق عسگری
Romania
واقعاسوعدکشوری جنایت کاراست
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
یه سوئدی رو بگیرین بگین اعدام به جرم جاسوسی. بعد با هم معاوضه کنید. زیر یه ماه طول میکشه. با دزد باید اینجوری معامله کرد.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
در مورد منافقین و جنایتهای آنان خیلی کوتاهی شده
باید بسیار زودتر از اینها اقدام می شد
صمد اقا
Iran, Islamic Republic of
باید سوئد را هم در لیست کشورهای خاائنی که تحریم‌های فلج کننده ایران اقتصاد و معیشت مردمشون را زیر و رو کرده اضافه کنه دکتر رئیسی
Iran, Islamic Republic of
منافقین خلق در ایران جایی ندارند و باید آنها را هر کجا که هستن تحویل مردم ایران داد تا با آنها به خاطر جنایتشون در برابر مردم ایران ماحکمه شوند به خاطر خیانت به ایران و مردم ایران مرگ بر منافقین
Iran, Islamic Republic of
اولین زهر‌چشم کامیونهای برند این کشور را تحریم کنید
شجاع
Iran, Islamic Republic of
سوئد مهد شیطان پرستی
Iran, Islamic Republic of
گروهی که درجنگ ایران وعراق مستقیما باماواردجنگ شد و دران برهه سعی درنابودی مانمودبیشک ازنظر ملت های آزاده تروریست وازنظرملت ایران دشمن است وماتانابودی کامل محاکمه انهاازپای نخواهیم نشست
Iran, Islamic Republic of
سوئد طیاره می خواسته
Iran, Islamic Republic of
سوئد طیاره می خواهی ..
باید پول رایج ایران را بپزیری ..
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
....
عشق وطن
Iran, Islamic Republic of
سوئد هم ی کشور.تولید تروریسم هست.. وفقد حرف اربابش امریکارو گوش میده.. باید ی حالگیری ازش بشه
Iran, Islamic Republic of
سوئد مرفه ترین کشور دنیاست ،.
Iran, Islamic Republic of
درس عبرتی بشه واسه اقایون
Artin
Iran, Islamic Republic of
با اقتدار کامل، تمام منافقین و حیواناتی که آرامش مردم دلیر ایران زمین را به خطر می اندازند و خانواده ها را داغدار می کنند، اشد مجازات، اعدام باید شوند..
شاپورساسان
Iran, Islamic Republic of
فک نکنم سوئد مثل بعضی کشورها که مردمشون رو الکی بدون هیچ جرمی میگیرن حتی مردم کشور های دیگه رو هم بی گناه میگیرن .
Iran, Islamic Republic of
خوب حقوق بشر یعنی همین دیگه
عادل
Iran, Islamic Republic of
کشور دوشخصیتی کشوریکه همخوابی حیوان با انسان کثیف ترین کشوردنیا از نظر ف....
Iran, Islamic Republic of
....
شهریاراحمدی
Iran, Islamic Republic of
این باراولی نیست که کشورهای اروپایی ‌که معلوم نیست سران این کشورها تاکی میخواهندنوکروغلام بله قربان گوی امریکاباشندوبرای رضایت اربابشان که دیگر فقط نقش یک ارباب رابازی میکند
محمد
Iran, Islamic Republic of
تکبیر :
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
مهدی صاحب زمان رهبر.
(( اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک فرج ))
Iran, Islamic Republic of
ما عادل هستیم اون ها ظالمن
م
Iran, Islamic Republic of
...
حمید امیری
Iran, Islamic Republic of
در این میان فارغ از جناح و تعصب و... چه چیز درست است...!؟
محسن
Denmark
منافقین کجا هستن که وکیل بفرستن ....!!!
حمید امیری
Iran, Islamic Republic of
داستان اینستکه حقیقت چیست...!! ؟ واِلا هر کسی و هر جریانی سخن بنفع خود میگوید...!! ؟؟