شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

دولت آمریکا بخشی از جنگ غزه است

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 857587
ایران امر و نهی به دوستان و متحدان خود در منطقه نمی‌کند و هیچگاه چنین رابطه‌ای با دوستان خود و مقاومت در منطقه ندارد. در عملیات طوفان الاقصی هم تصمیمی کاملا مرتبط با مقاومت فلسطین هم در اجرا و هم در طراحی و تصمیم بوده است. دولت آمریکا از این اتهام زنی‌ها طرفی بر نخواهد بست و ذره ای از مسؤولیت دولت آمریکا در ارتباط با تحولات جاری و بحران‌های منطقه‌ای کم نخواهد شد.
دولت آمریکا بخشی از جنگ غزه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۵ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

تحولات جاری در فلسطین

وی به تحولات اسفناک استمرار جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین و غزه پرداخت و گفت: تعداد جنایات صهیونیست ها در یک ماه اخیر قابل شمارش نیست. با کمال تاسف این نسل کشی و بربریت عصر جدید به صورت روزانه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت علنی چند کشور غربی از جمله رژیم آمریکا در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فهرست بلندبالای این جنایات در این زمان کوتاه قابل بیان نیست، بیان کرد: براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه از هفتم اکتبر تا دیروز ۹ هزار و ۷۷۰ نفر شهید هستند. ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار قرار دارند و شمار مجروحان تا این لحظه ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر است. یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است که این رژیم در این یک ماه چه میزان جنایت را مرتکب شده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ بیمارستان در نوار غزه از خدمت رسانی خارج شده‌اند، افزود: ۵۱ درمانگاه از ۷۲ درمانگاه موجود در غزه به دلیل نداشتن سوخت قادر به خدمت رسانی نیستند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان در نوار غزه به شهادت رسیدند و آمار خبرنگاران شهید در صحنه غزه براساس آخرین آمار به ۴۶ نفر رسیده است.

کنعانی ادامه داد: قدرت انفجاری میزان مواد منفجره به کار رفته در غزه یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود. وسعت غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع است. جنایات اسفناکی در غزه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی از جمله در حال ارتکاب است و آمریکا با سوءاستفاده از قدرت مانع انجام وظیفه شورای امنیت شده و این شورا و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان خودش در آورده است.

تهدید وزیر صهیونیست

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی که خواستار استفاده از بمب اتمی علیه غزه شد نیز بیان کرد: دیروز و دیشب این خبر به صورت گسترده منتشر شد. این تهدید با توجه به رفتار وحشیانه و عصیان گری این رژیم حتما باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه قرار بگیرد. این تهدید تضعیف کننده رژیم منع به کارگیری و گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: همانطور که وزیر خارجه ایران تصریح کرد امیدواریم این موضوع به شکل مناسب و جدی و فوری مورد توجه سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی قرار بگیرد.

کنعانی ادامه داد:‌ سکوت مدعیان غربی حامی رژیم منع به کارگیری و گسترش سلاح‌های هسته‌ای نسبت به این تهدید را رصد می‌کنیم و مایه تاسف است که اینها کسانی هستند که سال‌ها درباره تهدیدهای موهوم و دروغین واکنش نشان می‌دادند، ولی نسبت به این تهدید واضح سکوت کرده‌اند. این نشان می‌دهد این رژیم در ارتکاب جنایات جنگی هیچ حد و مرزی را قائل نیست و برای حقوق، قوانین و مقررات آمره بین المللی ذره‌ای قائل نیست.

دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند

وی گفت: این تهدید نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری یک تهدید واقعی و عینی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند و اینها مسؤول مستقیم جنایات جاری و هرگونه جنایات دیگر رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم سازمان ملل به صورت اخص این موضوع را مورد توجه قرار بدهد و در این خصوص به صورت فوری اقدام کند. ایران این موضوع را به صورت جدی در دستورکار قرار داده و در این ارتباط برنامه دارد که با سازمان ملل و  دبیرکل سازمان ملل رایزنی و مکاتبه کند و اینکه شورای امنیت را نسبت به مسوولیت خود در این خصوص توجیه کند و این موضوع به صورت جدی به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی در دستورکار سازمان ملل قرار بگیرد.

سفر شیاع السودانی به تهران

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امروز نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه حامل پیامی از بلینکن بوده است، گفت:‌این سفر در حال انجام است و در جریان موضوعات مطرح شده در جلسه نیستم. موضوع تحولات غزه یکی از موضوعات اصلی در نشست نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران خواهد بود. اینکه حامل پیامی است تا این لحظه در جریان این موضوع قرار ندارم.

ذات و ماهیت این رژیم تهدیدآفرین و تهدیدزاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه اظهار داشت: این احتمال کاملا وارد است. با حجم و نوع جنایاتی که این رژیم در حال ارتکاب است و با سابقه‌ای که از جنایات و تهدید این رژیم علیه کشورهای منطقه وجود دارد و اینکه در طول تاریخ تاسیس نامشروع و منحوس ۷۵ ساله بیش از ۲۰ جنگ را علیه کشورهای منطقه تحمیل کرده است و این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال دارد و همواره اقدامات ضد امنیتی علیه امنیت دیگر کشورهای منطقه را مرتکب شده و پشتوانه بسیاری از اقدامات و تحرکات تروریستی در منطقه بوده قابل پیش بینی است که همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با نسبت‌های متفاوت این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: این رژیم در صورت پیروزی در غزه که محقق نخواهد شد تهدیدهای خود را متوجه دیگر طرف‌ها و دولت‌ها در منطقه می‌کند. ذات و ماهیت این رژیم تهدیدآفرین و تهدیدزاست.

کنعانی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم این جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. این پیام را مکررا منتقل کرده‌ایم و این دیدگاه را به آمریکا منتقل کردیم. دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم، ولی از سوی دیگر دست این رژیم را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد. جریان‌های مردمی و مقاومتی در منطقه واضح است به صورت جدی اقدام کنند.

کنعانی بیان کرد: در صورتی جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی انجام ندهد همه احتمالات وجود دارد. ارسال پیام از سوی آمریکا به دیگران که خویشتنداری کنید، با آنچه در عمل در حال انجام هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را آمریکایی‌ها باید درک کنند.

سفر گروندبرگ به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: حفظ آتش بس و پایان بخشیدن به جنگ در یمن یک موضوع کاملا مورد توجه و اهتمام برای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. سفری که انجام شد در استمرار مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین ایران و سازمان ملل و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به تکمیل روند سیاسی و حفظ و تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن و حمایت از روند سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی برای پایان کامل جنگ در یمن و شکل گیری روند سیاسی و تشکیل دولت مردمی یمنی در این کشور است. این مشورت‌ها در این چارچوب انجام شد.

وی ادامه داد: اینکه در ارتباط با تحولات غزه، یمن و انصارالله در یمن و جریان مقاومت مردمی در یمن به دلیل نوع رویکرد اصولی که در حمایت از مسأله فلسطین دارند در کنار مردم غزه و فلسطین قرار دارند، امری واضح است و انصارالله دیدگاه خود را به صورت واضح و صریح بیان کرد که در کنار مردم فلسطین و غزه و مقاومت ضد صهیونیستی ملت فلسطین است.

تحریم کالاهای صهیونیستی

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی گفت: این موضوع به عنوان قانون مصوب مجلس طبیعتا موضوعی نیست که تحت تاثیر تحولات جاری غزه مورد توجه قرار گرفته باشد. دستگاه دیپلماسی در طول سال‌های گذشته براساس قانون مصوبه مجلس و تکلیفی که بر عهده آن گذاشته شد مبنی بر کمک برای شناسایی شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های دارای سهام صهیونیستی در دستورکار خود داشته است و در طول زمان انجام داده است.

شناسایی‌های لازم در خصوص این شرکت‌ها انجام شده و موضوع مستمر است و جلسات و نشست‌های مشترک با طرف‌های ذیربط داخلی برگزار می‌شود.

وی افزود: آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شده است کمتر از دو ماه پیش بود که در وزارت امور خارجه برگزار و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ و آخرین اطلاعات بین دستگاه دیپلماسی و دیگر وزارتخانه‌های ذیربط تبادل شد. این موضوع در دستورکار بوده و در دستورکار مستمر وزارت خارجه بوده است. 

تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستانی

سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور نیز بیان کرد: موضوعی است که در چارچوب مناسبات پاکستان و افغانستان باید دیده شود و اینکه مقامات دولت پاکستان در این خصوص باید اظهارنظر کنند.

وی ادامه داد: آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که موضوع آوارگان افغانستانی موضوعی است که نتیجه سال‌ها اقدامات متجاوزانه و اشغالگرانه خارجی و ۲۰ سال اشغالگری رژیم آمریکا در افغانستان است و با وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی و تخریب زیرساخت‌های افغانستان، جمع زیادی از جمعیت افغانستان مجبور شدند تحت شرایط سخت، برای پیدا کردن شرایط بهتر برای زندگی، ولو موقت، سرزمین و وطن خودشان را ترک کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به این موضوع به عنوان موضوعی انسانی نگاه کرده و در این چارچوب با این مسأله تعامل کرده است.

وی گفت: مسأله مهاجران افغانستان، یک مسؤولیت بین‌المللی است. همواره در نشست‌های چندجانبه و بین‌المللی این موضوع را مطرح می‌کنیم. شاید بیش از هر طرفی در ارتباط با جبران این خسارت و اینکه شرایط افغانستان باید به گونه‌ای رقم بخورد که مردم افغانستان و مهاجران به خانه و کاشانه خود برگردند، دولت آمریکاست که باید غرامات وارده به مردم افغانستان را  بپردازد.

کنعانی افزود: این موضوع محل گفت‌وگوی ما با مقامات افغانستان بوده است و دیروز در نشستی که در وزارت خارجه انجام شد این موضوع مطرح شد که لازم است موضوع مهاجران مدیریت و تدبیر شود. هم شرایط در افغانستان به گونه‌ای رقم بخورد که مهاجران به وطن خود بازگردند و در حوزه داخلی ما به دلیل جمعیت زیاد آوارگان در ایران باید با تبادل نظر مشترک اقداماتی انجام شود که مشکلات ناشی از آن کاهش یابد و موانع بازگشت آنها به وطنشان در افغانستان برطرف شود.

سفر علی باقری به ژنو و مسؤولیت اروپایی‌ها

کنعانی همچنین درباره سفر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ژنو و دیدارش با انریکه مورا معاون بورل نیز گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپایی و مسؤولان سیاسی اتحادیه اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و تحولات غزه و نقش و مسؤولیتی که متوجه اتحادیه اروپاست، صورت گرفت که با توجه به دیدگاه‌هایی که اروپایی‌ها در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعات حقوق بشری دارند، باید در مورد غزه به مسؤولیت خود عمل کنند. 

وی ادامه داد:‌ اتحادیه اروپا در این رابطه مسؤولیت دارد که تلاش لازم را برای توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه انجام دهد و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. به صورت جدی و تفصیلی گفت‌وگو شد و ایران دیدگاه‌های خود را بیان کرد و دیدگاه‌های طرف اروپایی هم اخذ شد.

کنعانی همچنین گفت: در مورد موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها این تبادل نظرها برقرار است و از این فرصت‌ها برای اینگونه تبادل نظرها استفاده خواهد شد. چنانچه تحول قابل ذکری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد، اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت آمریکا در موضوع بحران مزمن و ریشه دار فلسطین یک دولت بی طرف نیست و در طول سالیان متمادی نشان داد یک طرف بحران و بخش استمرار دهنده این بحران است. این دولت نشان داده با تمام قوا در همه حوزه‌های سیاسی،‌امنیتی و نظامی در کنار این رژیم ایستاده است و دولت آمریکا بخشی از این جنگ است و نه بخشی از راه‌حل.

وی ادامه داد: اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است باید رفتار عملی خود را عوض کند. دولت آمریکا تا این لحظه بخشی از جنگ است و مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای پایان بخشیدن به جنایات صهیونیستی شده است. دولت آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند. دولت آمریکا یک طرف مسؤول است و باید به افکار عمومی پاسخ دهد و به عنوان مسؤولیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت عمل کرده و پاسخ دهد. دولت آمریکا در قبال جنایات در فلسطین مسؤولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با پیام‌هایی که آمریکا برای ایران فرستاده پاسخ را از همان طریق اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بلینکن به بغداد و اظهاراتش در باره ایران گفت: ایران امر و نهی به دوستان و متحدان خود در منطقه نمی‌کند و هیچگاه چنین رابطه‌ای با دوستان خود و مقاومت در منطقه ندارد. در عملیات طوفان الاقصی هم تصمیمی کاملا مرتبط با مقاومت فلسطین هم در اجرا و هم در طراحی و تصمیم بوده است. دولت آمریکا از این اتهام زنی‌ها طرفی بر نخواهد بست و ذره ای از مسؤولیت دولت آمریکا در ارتباط با تحولات جاری و بحران‌های منطقه‌ای کم نخواهد شد. دولت آمریکا نباید اقدامات ملت‌ها و جریان‌های مقاومت در منطقه علیه خود را ریشه‌ای را احیانا در ارتباط با دولت‌های دیگر جستجو کند. دولت آمریکا ریشه این واکنش‌ها از سوی ملت‌ها و جریان‌های مقاومت را در نوع رفتار خود و تعامل با ملت‌های منطقه جستجو کند.

وی گفت: جنایات صهیونیست‌ها که با حمایت آمریکا در حال انجام است جلوی دیدگان ملت‌ها و آزادیخواهان دنیاست. اگر دولت آمریکا رفتار درستی با ملت‌های منطقه داشت وزیر خارجه این کشور مجبور نیست که بر کت خود جلیقه ضد گلوله ببندد و وارد بغداد و از آنجا خارج شود. رئیس جمهور آمریکا مجبور نیست شب هنگام و با چراغ‌های خاموش هواپیما وارد فرودگاه نظامی در منطقه و شبانه خارج شود. دولت آمریکا رفتار خود را بازبینی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بهتر است به رفتار خود با ملت‌های دنیا توجه کنند و به اقداماتی که در منطقه انجام داده و در حال انجام و ارتکاب آن هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پایبندی طالبان به تعهداتش از جمله حق‌آبه هیرمند که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است تحکیم ثبات و آرامش برای افغانستان و کمک به رفاه مردم این کشور است. تعامل و همکاری ما با افغانستان در این چارچوب در حوزه‌‌های سیاسی و اقتصادی و امنیت مرزها و موضوع حق‌آبه در جریان است. در این خصوص در حال حرکت هستیم و همکاری‌های متقابل در همین چارچوب شکل گرفته است و معتقدیم همه کشورها باید به تثبیت شرایط در افغانستان کمک کنند و اینکه ملت افغانستان شرایط بهتری را در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی تجربه کنند. ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو ملت از همدیگر قابل تفکیک نیست و نمی‌توانیم بین مرزهای دو کشور دیوار بکشیم و متناسب با مصالح دو ملت تلاش و کار کنیم. دولت ایران و دستگاه دیپلماسی تلاش های خود را انجام می‌دهد. هدف ما کمک به شکل گیری شرایط بهتر سیاسی و اقتصادی و امنیتی در داخل افغانستان و کمک به مردم افغانستان است.

وی افزود:‌ حتما باید کمیته تخصصی حقیقت یابی برای مستندسازی جنایات صهیونیست ها تشکیل شود و مقامات نظامی این رژیم به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده و مورد محاکمه و پیگرد قرار بگیرند.

تبادل اسرا

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران و سفر امیرعبداللهیان به قطر و موضوع تبادل اسرا بیان کرد: ما به عنوان کشور طرف گفت‌وگو و طرف درخواست از سوی برخی کشورها که شهروندانشان به عنوان نیروی کار در سرزمین‌های فلسطینی حضور داشتند درخواست‌هایی را دریافت کردیم که ایران به آزادی آنها کمک کند. قطر هم در این خصوص درخواست‌های مشابهی را دریافت کرده است.

کنعانی بیان کرد:‌ در این خصوص در گفت‌وگوهایی که داشتیم درخواست‌های این کشورها را به مقامات حماس و هنیه منتقل کردیم و طرف حماس با نگاه انسانی آماده کمک است. این تبادل نظرها در خصوص نحوه اجرا وجود دارد. 

وی ادامه داد:  نکته مهم وضعیت بحرانی در غزه و بمباران این منطقه است. این افراد در مکان‌های امن قرار دارند. براساس اعلام مقامات حماس تاکنون ۶۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی که در اختیار مقاومت بودند در نتیجه بمباران‌ها و موشک باران‌های این رژیم کشته شدند. این رژیم که از کشتن اسرای خود ابایی نمی‌کند از کشتن شهروندان دیگر کشورها ابا نمی‌کند. حماس به ما اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان بررسی و نقل و انتقال‌ها نیست. 

واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره  بیانیه وزارت خارجه آمریکا نسبت به سفر شهروندان آمریکایی هشدار داد، گفت: دولت آمریکا حدیث نفس می‌کند و آنچه سابقه نشان می‌دهد نمونه بارزی از انواع نقض حقوق بشر و حقوق شهروندان دیگر کشورها از جمله شهروندان جمهوری اسلامی ایران است. آنچه این دولت مطرح می‌کند روایتی است از آنچه خود بیان می‌کند و این اتهامات بی پایه و اساس است.

گسیل ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های آمریکا صرفا با هدف کمک به رژیم صهیونیستی

کنعانی در مورد گسیل زیردریایی اتمی به غرب آسیا و سفر رئیس سیا به منطقه و سرزمین‌های اشغالی گفت:‌ تحرکات آمریکا در منطقه در استمرار تلاش این کشور برای ایجاد پوشش نظامی و سیاسی برای باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی در تداوم ارتکاب جنایات و دستیابی رژیم به یک پیروزی ملموس است. دولت آمریکا درک می‌کند رژیم صهیونیستی در حال شکست است و می‌خواهد موازنه را به نفع خود تغییر دهند. دولت آمریکا در پرتو همه تحرکات در کنار این رژیم و به دنبال فضای لازم تنفسی برای آن است و اینکه شرایط لازم را برای این رژیم فراهم کند. گسیل ناوگان‌ها و ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌ها صرفا با هدف کمک به رژیم صهیونیستی است و هدف دیگری در ورای آن وجود ندارد.
 
https://jahannews.com/vdch6qn6q23nmmd.tft2.html
jahannews.com/vdch6qn6q23nmmd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رفیعی
Iran, Islamic Republic of
..... و چقدر دقیق امام بزرگوارمان سالها قبل فرمودند که : امریکا شیطان بزرگ است
به نظر میاد مردم جهان هم کم کم دارند متوجه این موضوع و گفته دقیق امام راحل مان می شوند.