دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

کدام فیلم‌ها در فجر امسال حضور خواهند داشت؟

يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 857411
بعضی از آثار از جشنواره سال گذشته جا ماندند یا به دلیل اتفاقات حاکم بر جامعه از حضور در جشنواره منصرف شدند. اما اکنون شاهد استقبال هنرمندان هستیم و تنوع تولیدات را در آثار ثبت شده می‌توان مشاهده کرد.
کدام فیلم‌ها در فجر امسال حضور خواهند داشت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، فراخوان جشنواره فجر ۱۴۰۲ منتشر شد و متقاضیان حضور در این جشنواره از ابتدای آبان به مدت یک ماه فرصت دارند تا درخواست خود را برای ثبت نام در این دوره از جشنواره چهل و دوم ثبت کنند. در بخش بین الملل نیز ثبت نام برای هنرمندان از اول مهرماه تا پایان آبان ماه ادامه دارد. پس از دریافت آثار باید دید چه فیلم‌هایی در سه ماه پیشرو در لیست حضور در جشنواره قرار می‌گیرند. اکنون فضای حاکم بر جشنواره همانند سال گذشته نیست و کمی از حواشی به دور است. اکنون در کنار ارگان‌های دولتی می‌توان حضور دیگر هنرمندان را که وابسته به ارگان خاصی نیستند و بصورت مستقل تولیدات خود را راهی جشنواره کرده اند مشاهده کرد. بعضی از آثار از جشنواره سال گذشته جا ماندند یا به دلیل اتفاقات حاکم بر جامعه از حضور در جشنواره منصرف شدند. اما اکنون شاهد استقبال هنرمندان هستیم و تنوع تولیدات را در آثار ثبت شده می‌توان مشاهده کرد. آثاری که در ژانر‌های مختلف دفاع مقدس و حوزه مقاومت، درام خانوادگی و کمدی قرار گرفته اند. در ادامه به بررسی فیلم‌هایی که احتمالا خود را برای جشنواره بین المللی فجر ۱۴۰۲ آماده می‌کنند می‌پردازیم.

«این جمعیت قابل کنترل» نخستین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی محمد متین اوجانی و به تهیه کنندگی مهرداد فرید طالب نیا است. این فیلم در ژانر اجتماعی درام میباشد. اوجانی پس از چند سابقه فیلم کوتاه، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد. اوجانی تاکنون فیلم کوتاه شیب را به تولید رسانده و در فیلم اتوبوس شب نیز به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: قلبم را به دستان فرزندانم می‌سپارم تا دستان یکدیگر را بگیرند و عاشقی کنند. امید می‌رود که این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره حضور پیدا کند.

«قیف» با مضمونی کمدی ترسناک به کارگردانی محسن امیریوسفی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان مدت زیادی است که آماده نمایش شده است. جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، کتایون ریاحی، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر از بازیگران این فیلم هستند. پیش از این اعلام شده بود که «قیف» یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است و حال، شاید این پروژه هم نسخه سینمایی هم سریالی داشته باشد.

سینمایی «خرچنگ» یک طنز اجتماعی است به تهیه کنندگی سید یاسر جعفری و نویسندگی امیرحسن دواتگر و به کارگردانی مصطفی شایسته که مراحل فیلمبرداری را به پایان رسانده و در مرحله فنی قرار دارد.

فیلم سینمایی «پول و پارتی» ساخته سعید سهیلی به تهیه‌کنندگی سینا مهراد است. ساعد سهیلی و پردیس احمدیه زوج اصلی این کمدی عاشقانه را بازی می‌کنند. سهیلی که خود با ساخت سه گانه گشت ارشاد توانست رکورد فروش گیشه را جابه جا کند اینبار در سکوت خبری شانزدهمین اثر خود را جلوی دوربین برد. باید دید جای خالی ژانر کمدی در جشنواره فجر اینبار توسط این کارگردان پر می‌شود یا خیر!

فیلم سینمایی «بی سر و صدا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی مشترک مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی مدتی است به پایان رسیده است و نقش اصلی این فیلم را پیمان معادی ایفا کرده است. مجیدرضا مصطفوی از چهره‌های جوان دنیای کارگردانی است که حضور در دنیای هنر را از سال ۷۷ آغاز کرد و بعد از داوری در جشنواره فیلم‌های کودک، تدوین و ساخت فیلم‌های کوتاه و تله فیلم اولین ساخته سینمایی اش را سال ۹۲ مقابل دوربین برد.

فیلم «نفس خور» عنوان دومین فیلم بلند سینمایی به کارگردانی محمد کارت و رضا بهاروند و تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی میباشد. کارت توانست حضور موفقی در شبکه نمایش خانگی داشته باشد و تاکنون در تهیه و تولید چندین فیلم سینمایی موفق شرکت کرده است او نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام «شنای پروانه» را به تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی جلوی دوربین برد اینبار باید دید در جشنواره امسال چه می‌کند.

مهدی فخیم زاده فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران پس از گذشت ۵ سال از آخرین ساخته خود قصد دارد با فیلم «کتک خور» که یک درام اجتماعی است به عرصه کارگردانی بازگردد. باید دید این فیلم باتوجه به اینکه در مراحل فنی قرار دارد به جشنواره امسال می‌رسد یا خیر.

سید رضا میرکریمی که آخرین ساخته‌اش با نام «نگهبان شب» را در سال ۱۴۰۰ جلوی دوربین برد، بعد از گذشت بیش از دوسال از ساخت این فیلم برای فیلم جدید خود با نام «رئیسعلی» پروانه ساخت گرفت. رضا میرکریمی این فیلم را بر اساس زندگی رئیسعلی دلواری می‌سازد فیلمی که مدت دو سال است فیلم‌نامه آن در حال نگارش است. رئیسعلی دلواری مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیرو‌های انگلیس در دوره جنگ جهانی اول بود.

فیلم سینمایی «گمشده» درام روانشناختی و راز آلود به کارگردانی مریم برزگر و تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی است. این نخستین فیلم سینمایی مریم برزگر در مقام کارگردان است او پیش از این کارگردانی چند نمایش از جمله «ماراساد»، «تهوع»، «شاتر شیطان» را عهده دار بوده است. در «گمشده» ژاله صامتی، بهنام تشکر، شکیب شجره به عنوان بازیگران اصلی ایفای نقش می‌کنند.

«مرد عینکی» یک کمدی- اکشن است و سومین همکاری سیدابراهیم عامریان و بهرام افشاری پس از فیلم‌های «کارگر ساده نیازمندیم» و «فسیل» است. جالب‌ترین نکته این فیلم آن است که نامی از کارگردان آن به میان نیامده است و ابتدا نامی از کریم محمد امینی آورده شد، اما بعد خبر از تغییر این کارگردان به میان آمد.

کارگردان فیلم «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری است او پس از هفت سال دوری از کارگردانی سینما بار دیگر فیلم خود را مقابل دوربین برد. فیلم «ساعت ۶ صبح» داستانی درام و اجتماعی دارد. گفته شده که فیلمنامه ابتدایی این اثر را عباس رافعی با نام بن بست نوشته و سپس به این کارگردان واگذار کرده است. سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، تینو صالحی، سعید زارعی، مهران مدیری و جمعی از بازیگران تئاتر و سینما در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان در بستر یک فضای ملتهب و اجتماعی روایت می‌شود.

فیلم «صبحانه با زرافه ها» با بازی پژمان جمشیدی و هومن سیدی فیلمی در ژانر کمدی و درام به کارگردانی و تهیه کنندگی سروش صحت و محمد شایسته می‌باشد.

فیلم کمدی ایرانی صبحانه با زرافه‌ها دومین تجربه سینمایی سروش صحت در دنیای سینماست. اولین فیلم سینمایی خود به نام «جهان با من برقص» را تولید کند. این فیلم عملکرد نسبتا موفقی داشت و توانست با فروش ۷ میلیاردی راه سروش صحت برای ورود به دنیای سینما را باز کند.

فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است.

محمد عسگری سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت. او امسال با فیلم سینمایی «آسمان غرب» که ابتدا نام «دومین روز پاییز» داشت در جشنواره شرکت کرد. این پروژه سینمایی که با محور شهید علی اصغر شیرودی، قهرمان ملی هشت سال دفاع مقدس ساخته می‌شود. گفتنی است که فیلم سینمایی «آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، با مشارکت سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود.

محسن عنایتی نوش آبادی کارگردان و نویسنده انیمیشن سینمایی «رویا شهر» و به تهیه‌کنندگی مصطفی مزرعتی حسن آبادی است. «رویا شهر» یک داستان فانتزی، تخیلی و تاریخی دارد. این فیلم درباره ۲ شهر است که رویا شهر به عنوان یکی از شهر‌های اصلی آن شناخته می‌شود. رویا شهر در داستان فیلم به نوعی به خطر می‌افتد و در معرض نابودی قرار می‌گیرد و نوجوان ۱۲ ساله‌ای برای نجات آن دست به کار می‌شود. «رویا شهر» در دفتر مرکزی شرکت آینده نگار واقع در کاشان ساخته شده و جدیدترین محصول مرکز انیمیشن سوره است.

انسیه شاه حسینی اینبار هم شانس خود را برای کار در ژانر دفاع مقدس امتحان کرد.

او که تا کنون حضور موفقی در این ژانر نداشته باید دید با فیلم سینمایی «دست ناپیدا» امسال در جشنواره چگونه ظاهر می‌شود. نکته جالب این اثر آنجاست که بازیگران از منطقه محلی انتخاب شده اند و کارگردان اعتقاد دارد روایت آنچنان قوی است که نیازی به بازیگران چهره ندارد. این فیلم روایتی است از زنانی که در جنگ تحمیلی در رودخانه کارون لباس می‌شستند.

هادی مقدم دوست اگر چه سال گذشته به جشنواره نرسید، اما امسال فیلم سینمایی «مومن» را راهی جشنواره ۱۴۰۲ کرد. این فیلم بخش‌هایی از زندگی شهید همدانی را روایت می‌کند. تهیه کننده این فیلم محمدرضا شفیعی است و با مشارکت فارابی به مرحله ساخت رسید. گفته شده بخشی از این فیلم در سوریه فیلمبرداری شده است.

«قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته مدت زمان زیادی است که آماده اکران شده است. باید دید رونمایی از این فیلم در جشنواره خواهئ بود یا خیر.

سازمان سینمایی اوج امسال نیز در جشنواره حضوری پر رنگ دارد. فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی که در عرصه مستند حضور داشت ساخته شده است. سجاد بابایی در نقش شهید زین الدین ظاهر شده است. عباس نادران به عنوان تهیه کننده در این فیلم قرار دارد او که در کارنامه خود تهیه کنندگی فیلم هایی، چون شادروان و شاهکش را برعهده داشته است.

«قلب رقه» در شهرک سینمایی دفاع مقدس جلوی دوربین رفت. خیرالله تقیانی پور در جدیدترین ساخته خود روایتی از داستان جنگ تحمیلی را ساخته است. فرهاد قائمیان به عننوان بازیگر و مهدی فرجی برزگر به عنوان تهیه کننده در این فیلم حضور دارند.

از دیگر آثار تولیدات سازمان سازمان سینمایی اوج میتوان به فیلم سینمایی «اسفند» اشاره کرد. نویسندگی و کارگردانی این فیلم را دانش اقباشاوی برعهده دارد او در کارنامه کاری خود ساخت آثاری همچون تاج محل و زاپاتا را ثبت کرده است. داستان اسفند روایتی است از شهید علی هاشمی که از جوانان عرب خوزستان بود که به سردار هور شهرت داشت.

سال گذشته بابک خواجه پاشا با ساخت فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در جشنواره فجر حضور داشت او اکنون با فیلم سینمایی «آبی روشن» راهی جشنواره شده است. مهران احمدی در این فیلم به ایفا نقش می‌پردازد و حسین میری تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد. آبی روشن به عنوان یکی از محصولات سازمان سینمایی اوج به نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی است.

یکی دیگر از فیلم‌های کمدی به نام «زودباش دیر میشه» به کارگردانی محمد حجت ذیجودی و تهیه کنندگیحبیب اسماعیلی در لیست حضور در جشنواره امسال قرار گرفته است. این فیلم در ژانر کمدی اجتماعی است و باید دید مورد توجه هیئت انتخاب قرار می‌گیرد یا خیر.

سال گذشته فارابی قصد داشت فیلم سینمایی «راه شیری» را راهی جشنواره کند که فرصت آن فراهم نشد. این فیلم روایتی از پیاده روی اربعین است. فیلمی که در ایران و عراق به کارگردانی علی جعفرآبادی ضبط شد.

محمود کلاری پس از ۲۷ سال با فیلم سینمایی «آینه» به عرصه سینما وارد شد. هنوز اخباری از حضور این فیلم در جشنواره منتشر نشده و قطعا نام کارگردان می‌تواند جلو برنده فیلم باشد.

علی تصدیقی در اولین تجربه سینمایی خود «شاید جایی دیگر» را آماده نمایش کرد. فیلمی که احتمال می‌رود نخستین اکران آن در جشنواره فجر امسال باشد. روشنک گرامی، نوشین مسعودیان، مهدی حسینی نیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

روزبه حصاری و آزاده صمدی بازیگران فیلم سینمایی «عزیز» هستند. این فیلم جدیدترین ساخته مجید توکلی است که احتمال دارد رونمایی از آن در جشنواره فجر باشد. محل فیلمبرداری این فیلم در اطراف رشت بوده است.

«زودپز» نام جدیدترین اثر محسن تنابنده و نوید محمدزاده است. مهدی نادری کارگردان این فیلم است و داستان در دهه ۶۰ روایت می‌شود. منصور سهراب پور تهیه کنندگی این اثر را برعهده دارد. حضور نوید محمد زاده در ژانری کمدی می‌تواند کنجکاوی تماشاگران را برانگیزد.

«صیاد» نام جدید‌ترین ساخته جواد افشار است که به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی ساخته شد. فیلمنامه این اثر را حسین تراب نژاد برعهده دارد. هنوز اخبار دقیقی از این فیلم منتشر نشده است، اما گمان می‌رود که درباره شهید صیاد شیرازی باشد.
https://jahannews.com/vdcdf50jfyt0ko6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdf50jfyt0ko6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *