يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

«خاورمیانه جدید» منهای اسرائیل

مسعود پیرهادی
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 857076
تقریبا دو دهه از طرح «خاورمیانه جدید» از سوی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌گذرد. حتی آن زمان، جرج بوش از جنگ‌هایی که در غرب آسیا به راه انداخته بود، به‌عنوان درد زایمان تولد خاورمیانه جدید یاد می‌کرد؛ خاورمیانه‌ای که اولویت اول آن، امنیت رژیم صهیونیستی و گسترش آن باشد.
جهان نيوز - مسعود پیرهادی: یک. تقریبا دو دهه از طرح «خاورمیانه جدید» از سوی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌گذرد. حتی آن زمان، جرج بوش از جنگ‌هایی که در غرب آسیا به راه انداخته بود، به‌عنوان درد زایمان تولد خاورمیانه جدید یاد می‌کرد؛ خاورمیانه‌ای که اولویت اول آن، امنیت رژیم صهیونیستی و گسترش آن باشد.

دو. همان سال‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا از ایران و چند کشور دیگر به‌عنوان محور شرارت نام می‌برد. این حرف را رئیس‌جمهور کشوری می‌گفت که طی ۲۴۰ سال از بدو تشکیل دولت، کلا ۱۶ سال در جنگ نبوده ۲۲۴ سال در حال حمله به کشورهای مختلف بوده است.

سه. اتفاقا، زمزمه‌ها و انگیزه‌های تولد یک  غرب آسیای نوین همان روزها در حال شکل‌گیری بود. آن روزها خبری هم از جریان مقاومت نبود و شاید حداکثر سخن از هلال شیعی گفته می‌شد. تقریبا ۱۰ سال بعد و در دوره بیداری اسلامی، آمریکا ‌و اسرائیل، همین را هم تحمل نکردند و به خیال وارونه کردن جریان بیداری اسلامی، دست به ناامن سازی برخی کشورهای منطقه در قالب سازماندهی گروه‌های تکفیری همچون داعش، جبهه النصره، ارتش آزاد و … زدند. حاج قاسم می‌گفت بزرگ‌ترین فرصت‌ها در دل بحران‌ها ساخته می‌شوند و جریان حریف، ناخواسته با خلق هرروزه بحران برای منطقه ما، فرصت پیش پای ما می‌گذاشت.

چهار. همه‌چیز به‌سرعت تغییر کرده است. ۱۰ سال پیش، دولتی استبدادی در یمن بر سرکار بود، چه کسی فکر می‌کرد تنها در یک دهه، در یمن چند دولت عوض شود، سران به دولت سعودی پناهنده شوند، جنگ شود، فشار بین‌المللی تحمل کند، از جنگ ضعیف و بدوی شروع کند و درنهایت به‌جایی برسد که با حمله پهپادی به آرامکوی عربستان، قیمت نفت دنیا را دچار نوسان کند و نهایتا امروز، کشوری باشد که با موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری اسرائیل را بزند؟ دوران انتفاضه اول و دوم، دوران نبرد تانک با جوانان سنگ و کلوخه به دست بود. چه کسی فکر می‌کرد غزه مظلوم و مقتدر، موشک بسازد، پهپاد داشته باشد، عملیات از زمین و دریا و هوا به راه بیندازد و در جنگ سایبری و رسانه‌ای، رژیم غاصب را منکوب کند.
 
امروز دیگر دوران درگیری گروه‌های فلسطینی در برابر دیدگان خوشحال سران اسرائیل نیست. امروز حزب‌الله از شمال و سوریه از شرق، ارتش اسرائیل را مشغول نگه می‌دارند و می‌تراشند تا یمن از جنوب موشک بزند و غزه دفاع زمینی جانانه کند. درست است که غزه خیلی زیر ضربه است و فشار سنگینی تحمل کرده اما فراموش نکنیم که سخت‌ترین سیلی تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل را به گوش این عجوزه در حال مرگ نواخته است.

پنج. ترکیبی از تحمل و تداوم، اکسیر معجزه‌آسای تغییر معادلات است. یمن یک روز در برابر عربستانی با ارتش اجاره‌ای آن، نیمه‌جان شده بود و امروز برای اسرائیل و آمریکا خط‌ونشان می‌کشد. یعنی در اثر تحمل فشارها و تداوم اقدامات آفندی، نه‌تنها خود به سطح بازدارندگی داخلی رسیده و داخل آرام شده، بلکه در بعد بیرونی نیز به حلقه‌ای محکم از زنجیره مقاومت تبدیل‌شده است. یمن و لبنان و سوریه نمونه‌اند. همین اتفاق برای فلسطین هم خواهد افتاد.

ما یکجا با جرج بوش تفاهم داریم و آن‌هم تولد خاورمیانه جدید است. این دردهای امروز هم، دردهای همان درد است. اختلاف اصلی اینجاست که واقعیات صحنه نشان می‌دهد غرب آسیای جدید، منهای اسرائیل است.
https://jahannews.com/vdca00nai49nmw1.k5k4.html
jahannews.com/vdca00nai49nmw1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *