شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ارتباط فشارخون بالا با بروز مشکلات خواب

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 854963
تحقیقات نشان می دهد فشارخون ممکن است بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.
ارتباط فشارخون بالا با بروز مشکلات خواب
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، طبق یک مطالعه جدید، خواب ناکافی و مشکلات خواب به شدت با خطر بیشتر فشار خون در زنان مرتبط است.

محققان با پی بردن به وجود ارتباط بین کم خوابی و فشار خون بالا در زنان توصیه می‌کنند زنانی که خواب کافی ندارند، تحت غربالگری فشار خون بالا قرار بگیرند و اگر مشکل خواب دارند، راه حل این مشکلات خواب را بررسی کنند.

محققان مطالعه حاضر سلامت ۶۶۱۲۲ زن ثبت نام شده را ردیابی کردند. شرکت کنندگان در محدوده سنی ۲۵ تا ۴۲ سال بودند. همه در زمان ثبت نام در سال ۲۰۰۱ بدون فشار خون بودند. محققان وضعیت سلامت شرکت کنندگان را به مدت ۱۶ سال پیگیری کردند و هر دو سال یک بار فشار خون آنها را ارزیابی کردند. در طول پیگیری، آنها ۲۵۹۸۷ مورد جدید ابتلاء به فشار خون را مشاهده کردند.

محققان سبک زندگی و عوامل خطر جمعیت شناختی را در نظر گرفتند و دریافتند که خطر ابتلاء به فشار خون بالا در زنان با خواب ناکافی و مشکلات خواب مرتبط است.

زنانی که در هر ۲۴ ساعت کمتر از پنج ساعت می‌خوابیدند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به فشار خون بودند، در حالی که زنانی که ۶ ساعت می‌خوابیدند، ۷ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری بودند.

خطر افزایش فشار خون برای زنانی که بیش از هشت ساعت می‌خوابند وجود نداشت، همچنین خطر بیشتری برای زنانی که در شیفت شب کار می‌کردند هم وجود نداشت.

زنانی که گاهی اوقات یا معمولاً مشکل خواب داشتند، به ترتیب ۱۴ و ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا بودند، در مقایسه با زنانی که به ندرت مشکل خواب داشتند.

دکتر «شهاب حقایق»، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه هاروارد، مکانیسم احتمالی را اینگونه توضیح می‌دهد: «مشکلات خواب می‌تواند منجر به زنجیره‌ای از رویدادها شود که می‌تواند احتباس سدیم، سفتی شریانی و برون ده قلبی را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به فشار خون بالا شود. اختلال در چرخه خواب / بیداری نیز می‌تواند بر فعالیت انقباض / آرامش عروق خونی و عملکرد سلول‌هایی که عروق را تنظیم می‌کنند تأثیر بگذارد.»

از سوی دیگر، فرضیه‌ای که در این مطالعه ذکر شد، سناریوی مخالفی را نشان می‌دهد که در آن فشار خون بالا منجر به بدخوابی می‌شود.

دکتر حقایق با هشدار به اینکه این فقط یک فرضیه است، توضیح داد: «بنابراین مشکل در به خواب رفتن و حفظ خواب معمولاً در دوره‌ای از شب اتفاق می‌افتد که افت فشار خون ممکن است رخ دهد.»

از اینرو، این به معنای افزایش فشار خون پس از بیدار شدن است. با این حال، محققان هیچ ارتباطی بین زود بیدار شدن و فشار خون بالا پیدا نکردند.

نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند فشار خون خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و بی خوابی و مشکلات خواب را جدی بگیرید.
https://jahannews.com/vdcce0q412bqpo8.ala2.html
jahannews.com/vdcce0q412bqpo8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *